عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که جایگاه فرزند ملک عبدالله در ساختار قدرت عربستان بسیار قوی است، گفت: پیش بینی می شود پیش از مرگ ملک عبدالله چینش جدیدی در ساختار دولت این کشور به وجود آید.

احتمال چینش جدید در ساختار سیاسی عربستان
 

«عباسعلی منصوری آرانی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به وخامت حال پادشاه سعودی، افزود: این چینش جدید منجر به فاصله گیری از شکل سنتی قدیمی حاکم بر این کشور می شود.

وی با بیان این که افراد بسیاری در حکومت آل سعود مدعی جانشینی ملک عبدالله هستند، گفت: پس از ملک عبدالله اوضاع عربستان بسیار پیچیده خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به گرایش فرزندان و جانشینان ملک عبدالله به گروه های تندرو مذهبی ادامه داد: امیر سلمان از طرف مادری با خاندان «سدیری» عربستان خویشاوندی دارد که شرایط عربستان را پس از مرگ ملک عبدالله بسیار پیچیده می سازد.

وی توضیح داد: قطعا پس از ملک عبدالله نمی توان به راحتی جانشین وی را مشخص کرد، چون افرادی که هم اکنون حکومت عربستان را در اختیار دارند از نظر شخصیت سیاسی توان اداره کشور را ندارند.

منصوری آرانی با بیان این که گزینه های جانشینی پادشاه عربستان شخصیتی نیستند که مورد پذیرش خانواده سلطنتی در این کشور باشند، تصریح کرد: برخلاف ملک عبدالله که به دلایل مختلف، شخصیتی سیاسی، موجه و قدرتمند در خاندان سعودی است، امیر سلمان این ویژگی ها را ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اضافه کرد: امیرسلمان از استانداری ریاض به صدر حاکمیت آمده و با توجه بیماری شدید وی و مشکلاتی که در درون حاکمیت برای ولیعهدی بین فرزندان سلطان، فهد و عبدالله ایجاد شده است با مشکلات عدیده ای روبرو است.

منصوری آرانی تصریح کرد: بندر بن سلطان، خالد بن سلطان، محمد بن فهد و متعب بن عبدالله هرکدام مدعی جانشینی ملک عبدالله هستند، بنابراین شرایط پس از مرگ عبدالله در عربستان به شدت تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: در عین حال از برادران تنی و ناتنی ملک عبدالله نیز چند نفری زنده هستند که آن ها هم براساس عرف اجتماعی حاکم بر این کشور، مدعی جانشینی می باشند.

نماینده مردم کاشان افزود: با توجه به توضیحاتی که داده شد، به نظر می رسد شرایط در عربستان پس از ملک عبدالله به شدت تغییر کند و تحولی مهم را در حاکمیت این کشور شاهد باشیم اما الزاما نمی توان گفت که خانواده سدیری که نزدیک به طالبان، القاعده و وهابیت است، حکومت را پس از ملک عبدالله در دست خواهند گرفت.

به گزارش ایرنا رسانه ها روزهای گذشته اعلام کردند که درپی وخامت ملک عبدالله پادشاه عربستان وی برای انجام درمان و آزمایشات پزشکی به اروپا سفر کرده است.

هفت سُدَیری (به عربی: السدیریون السبعة یا عشیرة السدیری) به هفت برادر تنی گفته می شود که همه از فرزندان ملک عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان و همسر او حصه سدیری هستند.

این هفت نفر به نام آل فهد هم مشهورند و از زمان به پادشاهی رسیدن ملک فهد تبدیل به نیرومندترین ائتلاف در خاندان آل سعود شده اند.





**قیمت فعلی نفت خسارات زیادی برای عربستان دارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اقدامات اخیر نفتی عربستان افزود: عربستان به دلیل تولید و صادرات بسیار زیاد نفت، یکی از کشورهای محوری در اوپک است و به همین دلیل می تواند تاثیر زیادی در افزایش یا کاهش قیمت این کالا داشته باشد.

منصوری آرانی ادامه داد: مهم این است که دولت عربستان چقدر می تواند این افزایش یا کاهش را منطبق با خواست مردم خود بداند، معمولا وقتی کاهش یا افزایش صادرات نفت منطبق با دیدگاه های مردم نباشد، ممکن است تجربه تاریخی اتفاقات ایران قبل از انقلاب اسلامی برای این کشور هم رخ دهد.

وی تصریح کرد: افزایش تولید نفت عربستان می تواند سیاسی، اقتصادی و یا ترکیبی باشد اما فکر می کنم در شرایط کنونی دلیل این افزایش، ترکیبی است؛ یعنی صرفا سیاسی نیست.

نماینده مردم کاشان در مجلس با بیان این که عربستان روزانه 9 میلیون بشکه نفت صادر می کند و مهمترین تولید کننده انرژی فسیلی جهان است، ادامه داد: صادرات نفت با قیمت کنونی، خسارت زیادی را به عربستان وارد می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.