گروه اقتصادي- محمد هرمزی - درحالی که عنوان می‌شود سرمایه ایرانیان خارج از کشور به بیش از چهار هزار میلیارد دلار رسیده است، آخرین خبرها حکایت از آن دارد که 400 ایرانی مقیم خارج در حال سرمایه گذاری در کشور هستند.

 سرمایه گذاری  400 ایرانی مقیم خارج در ایران

بررسی ها نشان می دهد، با کاهش درآمدهای نفتی و نقش آن در اقتصاد کشور چنانچه بخشی از سرمایه ایرانیان خارج در کشور سرمایه گذاری شود رشد اقتصادی همراه با افزایش اشتغال تسریع و بخش مهمی از سرمایه های مورد نیاز پروژه های عمرانی تأمین خواهد شد. این درحالی است که اقتصاد ایران  تاکنون نتوانسته از سرمایه عظیم ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری بهره برداری درستی داشته باشد.

طبق آمارها، سرمایه عظیم ایرانیان خارج از کشور درحالی رقم های هزار میلیاردی را رکورد زده که به دلیل رکود چندین ساله در اروپا و آمریکا هم اکنون بهترین زمان برای سوق دادن و سرازیر کردن  این سرمایه‌ها به کشور است،  بویژه اینکه خروج سرمایه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ایرانی در حوزه خلیج فارس از جمله  امارات و چند کشور دیگر آغاز شده، در عین حال بخشی از این سرمایه ها  به سمت کشورهای  همجوار تغییر مسیر داده است . با این حال خبرهای خوشی از سوی مسؤولان شنیده شده است، در این راستا   دبیر شورای امور ایرانیان خارج از کشور با اشاره به اینکه ۴۰ نفر از ایرانیان جزو افراد تراز اول در کشورهای دیگر هستند، گفت: با برنامه ریزی لازم می توان از ظرفیتهای ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد.

به گزارش مهر، علی هاشمی با بیان اینکه توسعه مناسب بدون سرمایه گذاری و سیاست خارجی اتفاق نمی افتد، هدایت سرمایه ایرانیان خارج از کشور را به داخل ایران مهم برشمرد و افزود: در حال حاضر ۴۰۰ نفر از هموطنانمان که در خارج از کشور حضور دارند، در حال سرمایه گذاری در ایران هستند.

این درحالی است که چندی پیش  رئیس فراکسیون فرهنگی- اقتصادی ایرانیان خارج از کشور مجلس نیز با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور سرمایه های ملی هستند، تأکید کرده بود : بر اساس برآورد ما آنان حدود چهارهزار میلیارد دلار سرمایه دارند.

عباس رجایی با اشاره به اینکه هر کدام از ایرانی های خارج از کشور سفیر و رایزن فرهنگی برای ما هستند، گفت: ما ظرفیتهای متخصص در خارج از کشور بسیار داریم که باید از آنان استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ایران باید تلاش کند آنان به کشورشان بیایند و در اینجا سرمایه گذاری کنند؛ در کنارش باید برای آنان سود بیشتر و احساس امنیت روانی و آرامش ایجاد کنند.

این نماینده مجلس افزود: برخی مواقع دیپلماسی غیررسمی بیشتر از دیپلماسی رسمی پاسخ می دهد؛ بویژه اینکه ما در حدود پنج میلیون ایرانی خارج از کشور داریم. اظهارات وی درحالی است که بررسی ها نشان می دهد، از حجم 4000 میلیارددلاری سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور  حدود 300 میلیارد دلار ایرانیان در امارات سرمایه گذاری شده است در واقع حدود 500هزار ایرانی در امیرنشین امارات مقیم هستند  و حدود 400هزار شرکت در این کشور ثبت شده است .

درهمین حال معاون هماهنگی و جلب مشارکتهای شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور پیشتر گفته بود: ايرانيان مقيم خارج از کشور از لحاظ فرهنگی تداوم فرهنگ ايران در خارج از کشور و عمق راهبردی کشورمان در فراسوی مرزها هستند و اگر بخواهيم آمار سرمايه های مادی و معنوی آنها را با نفت مقايسه کنيم، نتايج شگفت انگيزی خواهد داشت و برای ما از چاه های نفت ارزشمندتر هستند.

دکتر سيد علی طباطبايی درباره فرصتهای سرمايه گذاری ايران بخصوص مناطق آزاد گفت: شورای عالی ايرانيان خارج از کشور يک نهاد فرابخشی برای توجه و تمرکز و پیگیری امور ايرانيان مقيم خارج از کشور در سطح جهان است که 6 تا 8 درصد جمعيت کشورمان را تشکيل می دهند و سرمايه اقتصادی اين ایرانیان، 1000 تا 3000 ميليارد دلار تخمین زده می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.