بازدید نمایندگان فراکسیون محیط زیست از جاده ابر در حالی پنجشنبه 18 دی ، انجام می شود که بسیاری از دوستداران محیط زیست همچنان مخالف احداث این جاده هستند.

سرنوشت ابر در انتظارحکمیت مسئولین/فراکسیون محیط زیست حواشی راخاتمه دهد

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از مهر، جنگل ابر در۵۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان شاهرود و در مرز استان سمنان و گلستان در کنار روستای ابر قرار دارد.

این جنگل جزو قدیمی‌ترین و زیباترین جنگل‌های ایران و با گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و نادر، جزو یکی از منحصربه ‌فردترین زیست‌بوم‌های ایران است.

این جنگل مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی است و در جنگل‌های این ناحیه می‌توان درختان سوزنی‌برگ را در کنار درختان پهن‌برگ دید که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

کارشناسان منابع طبیعی این جنگل را لایه حفاظتی زمین و سپری برای حفاظت از منطقه ابر می‌دانند و به همین خاطر این ناحیه دارای اهمیت زیادی است.

منابع طبیعی، ثروت های ملی و محیط زیست میراث پدری کسی نیست

یکی از اعضای ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر که خواستار عدم انشار نامش در این گفتگو شد، به خبرنگار مهر گفت: منابع طبیعی، ثروت های ملی ومحیط زیست میراث پدری کسی نیست و متعلق به همه ما است و سازمان حفاظت محیط زیست باید بر روی نظر کارشناسی خود پافشاری می کرد.

وی با بیان اینکه ۱۵۱ نماینده خوانده و ناخوانده نامه احداث جاده را امضا کرده اند، گفت: ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر از سال ۸۳ درگیر بحث جاده ابر بوده و همیشه دل نگرانی های خود را بابت این موضوع اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نگاه به محیط زیست یک نگاه فانتزی و درجه چندم است و به قدری این موضوع تنزل پیدا کرده که می خواهند موضوعات مربوط به آن را با حکمیت پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه منطقه ایی که قرار است جاده ابر در آن وجود داشته باشد به لحاظ تقسیمات جغرافیایی در شاهرود است، گفت: این منطقه به لحاظ مدیریتی در منابع طبیعی استان سمنان است و اگر هم بخواهد بازدیدی صورت بگیرد باید از آن استان باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس گفت نقطه نظرهای همه را خواهیم شنید و از نظر علمی و فنی محل را مورد معاینه و بررسی قرار می دهیم تا در نهایت یک جمع بندی داشته باشیم.

تابش در خصوص اینکه آیا مسئله محیط زیست با حکمیت باید قابل حل و پیگیری باشد افزود: در این خصوص نظری ندارم، یک عده خواهش کردند و به فراکسیون نامه زدند و ما هم از منطقه بازدید خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه داریم از همه جاده های موجود دیدن کنیم افزود: نباید منکر توسعه باشیم اما پیشداوری هم نمی کنیم و در بازدید تمامی مسائل را بررسی می کنیم.

تابش با بیان اینکه مطالعه های بسیاری در مورد احداث جاده در جنگل ابر شده است، ادامه داد: سعی داریم در یک جلسه در مورد جاده ابر تصمیم گیری کنیم و تمامی نظرهای نمایندگان و اعضای شورای شهر علی آباد را خواهیم شنید.

وی با اشاره به اینکه نماینده منطقه در حال پیگیری و مطالبات و خواسته های مردمی است، گفت: بعد از بازدید در جریان مسائل قرار می گیریم و با توجه به وجدان کاری و آموزه های علمی و تخصصی برای این جاده تصمیم می گیریم.

کارگروه با نگاه صد درصد کارشناسی در منطقه حاضر خواهند شد

مديرکل حفاظت از محيط زيست گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد: مجلس مسئول قانون گذاری است و ۱۰ تا ۱۲ نماینده مجلس در یک کارگروه بطور قطع با نگاه صد درصد کارشناسی در منطقه حاضر خواهند شد.

اسماعیل مهاجر با بیان اینکه هر شخصی از این محل بازدید کند با احداث جاده مخالفت می کند ادامه داد: بازدید میدانی و تصمیم گیری در شرایطی که محیط طبیعی از نزدیک دیده شود بسیار در تصمیم گیری تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به  گونه های گیاهی با ارزشی که در منطقه وجود دارد، افزود: درختان بلوط، گلابی وحشی، سرخدار در منطقه دارای ارزش است و درختان این منطقه شناسایی شده و بر ارزش زیاد این گونه ها شکی نیست.

مهاجر تصریح کرد: این منطقه از نظر تنوع گونه ای از پارک ملی گلستان کمتر نیست و مرکز شوکا و مارال است و گونه های پلنگ، گرگ و خرس در این منطقه وجود دارد.

وی با بیان اینکه سعی داریم با هدف حفاظت از يکپارچگي اکوسيستمي این منطقه را به صورت طبیعی حفظ کنیم گفت: با وجود رانش و ارتفاع زیاد و جاده های متعدد در مسیر گرگان به شاهرود با این پروژه مخالف هستیم.

وی در خصوص نامه مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گلستان در مورد خروج جاده از پارک ملی گلستان گفت: این پارادوکس هایی است که وجود دارد و دلیل آن را نمی دانم.

وی تصریح کرد: ما منتظر حضور و تصمیم اعضاي فراکسيون زيست محيطي مجلس هستیم و حضور آن ها و بررسی این جاده ها کار عاقلانه ایی است.

احداث جاده ابر وعده انتخاباتی من نبود

نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان علی آباد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زمان تبلیغات برای انتخابات به مردم وعده احداث این جاده را نداده ام.

رحمت الله نوروزی ادامه داد: مصوبه احداث این جاده در دولت قبل امضا شده است و من در آن زمان اصلا نماینده مجلس شورای اسلامی این شهرستان نبودم.

وی تأکید کرد: من در روستا بزرگ شده ام و بچه روستا هستم و علاقه زیادی به طبیعت و جنگل دارم و دوست ندارم که طبیعت را خراب کنم.

نوروزی با تاکید بر اینکه در این منطقه سرخداری وجود ندارد اظهار کرد: اگر در مسیر احداث این جاده سرخداری وجود داشت من هم مخالف احداث خواهم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.