قدس آنلاین: سالانه میلیون ها نفر از مردم جهان به علت مصرف مواد غذایی ناسالم بیمار می شوند و چند هزار نفر جان می دهند

 شش نکته درباره  ایمنی بیشتر مواد غذایی

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین،. اسهال حاد سالانه جان بیش از یک و نیم میلیون کودک را که در اقصی نقاط جهان آب و مواد غذایی ناسالم می نوشند و مصرف می کنند را می گیرد. آماده سازی آب و مواد غذایی سالم از بروز بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم جلوگیری می کند.

1- بیماری های ناشی از مواد غذایی در اقصی نقاط جهان بروز می کنند

 موجودات بیماری زای درون مواد غذایی از گذشته های دور تاکنون انتقال یافته اند و با استفاده از زنجیره به هم پیوسته مواد غذایی منتقل خواهند شد. گسترش بی رویه پدیده شهرنشینی و مصرف بی رویه مواد غذایی که خارج از خانه و در شرایط ناسالم تهیه می شوند از عوامل عمده افزایش خطر هستند.

2- ایمنی مواد غذایی به نگرانی جهانی بدل شده است

جهانی شدن تجارت و تولید مواد غذایی احتمال حوادث بین المللی مربوط به مواد غذایی آلوده را افزایش می دهند. مصرف محصولات غذایی وارداتی در بسیاری از کشورها رایج است. تقویت سیستم ایمنی مواد غذایی در مرزهای کشورهای صادر و وارد کننده می تواند ایمنی مواد غذایی را افزایش دهد.

3- بیماری های نوظهور با تولید مواد غذایی گره خورده است

در حدود 75 درصد از بیماری های عفونی جدید که در ده سال گذشته زندگی انسان ها را به خطر انداخته اند به وسیله باکتری ها، ویروس ها و پاتوژن هایی که منشاء حیوانی داشته و در محصولات حیوانی یافت می شوند، شیوع پیدا کرده اند. برخی از این بیماری ها به دلیل تماس افراد با حیوانات اهلی و وحشی بیمار در کشتارگا و... بروز می کنند.

4- کاهش خطر ابتلا به آنفولانزای مرغی

اکثریت قریب به اتفاق موارد ابتلا به آنفلوانزای مرغی در افرادی اتفاق می افتد که با پرندگان زنده و مرده آلوده تماس داشته اند. این بیماری از طریق مصرف مرغ پخته منتقل نمی شود. برای پیشگیری کردن از بروز بیماری های مختلف حیوان به انسان، موارد زیر را رعایت کنید:

- گوشت خام را از سایر مواد غذایی جدا کنید.

- دست های تان را بشویید و نظافت را رعایت کنید.

- مواد غذایی را در 70 درجه سانتی گراد بپزد.

5- پیشگیری از بروز بیماری ها از مزرعه آغاز می شود

جلوگیری از عفونی شدن حیوانات در مزارع، میزان ابتلا به بیماری های ناشی از مواد غذایی را کاهش می دهد. برای مثال، کاهش میزان سالمونیا در مرغ داری ها می تواند احتمال بیمار شدن افراد توسط این باکتری را تا 50 درصد کاهش دهد.

6- مدرسه مکان مناسبی برای آموزش ایمنی مواد غذایی است

آموزش حفظ بهداشت دست ها پیش از غذا خوردن به دانش آموزان می تواند از بروز و شیوع بیماری های وابسته به مواد غذایی جلوگیری کند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.