گروه میهن - سرور هادیان - معاون اقتصادی سازمان اوقاف در نشست تخصصی «وقف و اقتصاد» در مشهد گفت: اساس وقف تبدیل سرمایه‌های راکد به مولد است.

ضرورت ایجاد «بانک وقف» و ارایه وقف در بورس

جعفری اعلام کرد: از سال 88 در پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز 33 پروژه به ارزش 45 میلیارد تومان در دستورکار قرار گرفته که در سال 89 شمار این پروژه ها به 57 و در سال 93 به 174 پروژه به ارزش 1477 میلیارد تومان رسید.

وی شمار پروژه‌های مربوط به وقف در حوزه کشاورزی طی سالهای 88 و 89 را 6 پروژه اعلام و تأکید کرد امسال بیش از 52 پروژه در حوزه کشاورزی در دست اجرا قرار دارد.

جعفری شمار پروژه‌های معدن را تا سال جاری هیچ اعلام کرد و گفت: خوشبختانه امسال در این بخش افزون بر 50 پروژه داریم.

معاون اقتصادی سازمان  اوقاف اعلام کرد: در بخش بورس و ورود به عرصه‌های نوین اقتصادی قدمهای خوبی برداشته شده، حتی صندوق سرمایه گذاری موقوفات در دستور کار قرار گرفته است.

وی از جذب منابع خارجی و مشارکت بانک توسعه اسلامی و سرمایه گذاران بخش خصوصی خارجی در کشور اطلاع داد و افزود: طی عملکرد دو ساله در حوزه اقتصادی اوقاف اقدامهای خوبی انجام شده است که می‌توان از به روز رسانی نرخ اجاره‌های رقبات، اجاره کردن سالانه، به روز رسانی اسناد منقضی شده، بحث فعالیتهای عمرانی در بقاع متبرکه و بازسازی و نگهداری و نوسازی آن اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوي نیز طی سخنانی وقف را گسترده‌ترین شبکه اجتماعی برشمرد و گفت: هم اکنون در خراسان رضوي با 3 هزار متولی و 700 نیت مواجه‌ایم که به نوعی همه نیات با موضوع‌های اجتماعی گره می‌خورد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد از وجود برخی موقوفات مترقی خبر داد و تأکید کرد: با وجود موقوفات جدید با ساختارهای مدیریتی که وجود دارد، امروز باید به دیپلماسی در این موضوع توجه کرد، زیرا نیاز به تعاملات در داخل و خارج از کشور وجود دارد که به باور من گاه در برخی حوزه‌ها در گذشته با آن روشها انس گرفته‌ایم که همان روشها مانع رشد در حوزه‌های کنونی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین جهانیان یکی از استادان حوزه و دانشگاه نیز در این همایش از مسؤولان خواست جایگاه سازمان اوقاف در نهادهای حکومتی ارتقا یابد و پیشنهاد تأسیس بانک وقف برای تجمیع سرمایه‌ها و تأسیس نظام حسابرسی شفاف و کارآمد را از دیگر خواسته‌های بحق این اداره کل اعلام کرد.

حجت الاسلام مروج الشریعه استاد حوزه نیز رشد وقف و رشد جامعه را در راستای یکدیگر خواند و گفت: وقف مختص همه کشورهای جهان است و امروز برای ترویج آن جامعه نیازمند اصل اصلاح امور اقتصادی در وضعیت کنونی است و جایگاه وقف در این میان خالی است.

این استاد حوزه پرسید: امروز چرا ما در بورس، وقف را نداریم؟

وی تأکید کرد: وجود تالار بورس اوقاف امروز احساس می‌شود که ضروری است در کنار حاکمیت کمک نظام و دولت در حوزه اقتصادی حضور اوقاف نیز دیده شود.

دکتر سلیمی فر استاد دانشگاه فردوسی نیز تصریح کرد: بانک وقف به صورت سهامهای خود می‌تواند به واقفان واگذار شود تا هر فردی با هر توانی این سهام را بتواند بخرد و آن را وقف کند.

این استاد دانشگاه فردوسی، وقف را عامل افزایش موجود سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خواند و گفت: وقف می‌تواند سبب از بین رفتن بی‌سوادی، کم سوادی، گسترش علم و دانش در جامعه شود.

شایان ذکر است: در نخستین نمایشگاه منطقه‌ای فرصتهای سرمایه گذاری در موقوفات و بقاع متبرکه شمال و شرق کشور در مشهد مقدس استانهای خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران و سیستان و بلوچستان حضور دارند. این نمایشگاه فردا به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.