نخست وزیر اوکراین از اتحادیه اروپا خواست که در شبکه ترانزیت گاز کی یف سرمایه گذاری کند.

درخواست اوکراین از اروپا برای سرمایه گذاری در شبکه گاز کی یف

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از مسکو، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین از سرمایه گذاران اروپایی خواست تا در شبکه ترانزیت گاز اوکراین سرمایه گذاری کنند.

وی به دنبال دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: بر اساس قانون اوکراین، شرکتهای اروپایی اجازه سرمایه گذاری و خرید حدود ٤٩ درصد از سهام شبکه گاز کی یف را دارند؛ ضمن آن که از حضور سرمایه گذاران آلمانی در این کشور خوشحال می شویم.

رئیس جمهوری اوکراین در ماه سپتامبر سال ٢٠١٤ میلادی قانونی را برای تاسیس یک اپراتور شبکه ترانزیت گاز این کشور تصویب کرد؛ ضمن آن که بر اساس آن؛ سرمایه گذاران آمریکایی و اروپایی اجازه دارند تا حدود ٤٩ درصد از سهام این شبکه را در اختیار بگیرند.

بر اساس این قانون، شبکه ترانزیت گاز و تاسیسات زیرزمینی ذخیره سازی گاز متعلق به دولت اوکراین باقی می ماند، اما اگر دولت اوکراین سهمی در نظارت و کنترل این شبکه داشته باشد، این تاسیسات می توانند از سوی شرکتهایی که برای این هدف تاسیس شده اند، مدیریت شوند.

روسیه با ابراز نگرانی درباره  قوانین ترانزیت گازی اوکراین، می گوید که این  قوانین با اصول سازمان تجارت جهانی مغایرت دارد زیرا مسکو از سرمایه گذاری در این شبکه منع شده است.

شبکه ترانزیت گاز اوکراین، دومین شبکه بزرگ ترانزیت گاز اروپا و مسیر اصلی عرضه گاز روسیه به مصرف کنندگان اروپایی به شمار می رود.

شبکه ترانزیت گاز اوکراین ٣٧ هزار و ٥٠٠ کیلومتر طول دارد و دارای ٧١ ایستگاه تقویت فشار و ١٣ مخزن زیرزمینی ذخیره گاز به حجم ٣٢ میلیارد مترمکعب است، این شبکه، سالانه ١٤١ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از مسیر اوکراین به کشورهای اروپایی صادر می کند.

شانا

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.