قدس آنلاین - تبریز : مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران گفت : انسجام مهمترین و اصلی‌ترین نیاز جامعه امروز ایران است و آذربایجان اصلی‌ترین کانون فرهنگی، تاریخی و تمدنی برای انسجام در ایران اسلامی است .

آنچه که در مرکز اسناد تبریز داریم کمتر از 10 درصد اسناد می باشد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز ، سید رضا صالحی ‌امیری در آیین تودیع و معارفه‌ی مدیرکل جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور در تبریز،  انسجام را مهمترین و اصلی‌ترین نیاز جامعه امروز ایران دانست و خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی مهمترین و اصلی‌ترین بحث موضوع انسجام است و انسجام فرهنگی یک ضرورت حیاتی برای بقای جامعه محسوب می‌شود .

صالحی‌امیری گفت: جامعه‌ی ایران یک جامعه‌ی ارگانیک است و برخلاف جوامع غربی که مکانیکی و غیر طبیعی است، در ایران انسجامی برقرار بوده که منحصر به فرد است و این انسجام براساس مشیت الهی شکل گرفته است.

وی با اشاره به نقش بی‌بدیل آذربایجان در تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی اظهار داشت:‌ آذربایجان در ادوار مختلف منشأ تحولات بزرگی در ایران، منطقه‌ و جهان بوده است و نمی‌توان از ایران سخن گفت و از آذربایجان سخنی به میان نیاورد.

مشاور رئیس جمهور  گفت: اگر امروز سخن از آزادی و دموکراسی به میان می‌آوریم، این آزادی و تحولات مدیون انسانهای بزرگی است که در این جغرافیا می زیسته‌اند، و اگر در تاریخ ایران تحولاتی را که در سه هزار سال گذشته روی داده بررسی کنیم‌، نقش آذربایجان‌ بی‌بدیل بوده است.

وی گفت : در سپهر ایران اسلامی اقوام کشور مثل رنگ‌های مختلفی هستند که در کنار همدیگر یک رنگین کمان را تشکیل می‌دهند واین تنوع در زیر چتر ایران اسلامی معنا می یابد و  در این میان آذربایجان همواره از نقطه‌های درخشان بوده است.

 رئیس سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نمی‌توان نقش آذربایجان را در تداوم و تقویت انسجام ملی انکار کرد، اظهار داشت: اقوام ایران مظهر تمدن هستند و آذربایجان به دلیل اینکه منشاء سرمایه‌های پنجگانه‌ی ایران یعنی سرمایه‌ی فرهنگی، سرمایه‌ی اجتماعی، سرمایه‌ی اقتصادی، سرمایه‌ی انسانی و سرمایه‌ی سیاسی و فراتر از همه‌ ی این موارد سرمایه‌ی نمادین است  نقش پررنگی دارد و این تجمیع سرمایه در یک جغرافیا آذربایجان را به یک نقطه‌ی رمزآلود تبدیل می‌کند که باید آن را شناخت و کشف کرد.

وی افزود: در عرصه‌ سرمایه اجتماعی مشارکت آذربایجانی‌ها در همگرایی و همنوایی با دولت حائز اهمیت است. در عرصه‌ اقتصادی نیز آذربایجان نقش پررنگی دارد و از قطب‌های اقتصادی محسوب می‌شود،‌از منظر سرمایه‌ انسانی نیز آذربایجان خاستگاه انسانهایی بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ ایران بوده و خدمات زیادی به کشور ارائه داده است.

وی گفت: بیش از یکصد تن از سرمایه های بزرگ انسانی از این دیار بودند که به غرور ملی تبدیل شدند .

صالحی امیری  گفت : امروزه جوانان آذربایجانی از ارزشهای بزرگ تاریخی و تمدنی خود بی اطلاع هستند.

وی گفت: ما جامعه‌ی متکثری هستیم که نیازمند یک مدل بسیار مستحکم برای تداوم حیات تاریخی هستیم در غیر اینصورت جامعه آبستن حوادث و مناقشات خواهد بود .

صالحی امیری در ادامه بیان کرد: استحاله‌ فرهنگی ایران بدون استحاله‌ آذربایجان ممکن نیست و هویت آذربایجان محصول الگوی طبیعی ملی بوده است و امروزه آن چیزی که در جامعه‌ ایران به نام هویت ملی مطرح است، بخش زیادی از آن را مدیون تمدن آذربایجان است و نمی‌توان ایران را بدون مطالعه‌ فرهنگ آذربایجان ارزیابی کرد .

وی در پایان با تاکید بر اینکه ما امروز نیازمند یک برنامه‌ی استراتژیک برای تبدیل آذربایجان به قطب فرهنگی هستیم، گفت: باید تلاش شود تا در منابع درسی و آموزشی تاریخ و فرهنگ غرورآفرین این سرزمین تدوین و تدریس شود.

وی همچنین خواستار برگزاری هفته‌های فرهنگی آذربایجان در ایرن و جهان و برگزاری همایش بین‌المللی برای تبیین ابعاد مختلف فرهنگ و تاریخ آذربایجان شد.

صالحی امیری در بخش دیگر سخنان خود مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران را با پنج میلیون جلد نشریه ، 38 هزار نسخه خطی، 34 هزار نسخه سنگی و چند میلیون برگ سند و نقشه ذی قیمت گنجینه ارزشمند ملی توصیف کرد و گفت: این میراث معنوی بخشی از افتخارات جامعه ایران است که متاسفانه به نحو شایسته ای از آنها بهره مند نمی شویم .

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از نسخ خطی ارزشمند در خانه ها در حال فرسودگی و از بین رفتن است، خاطر نشان کرد : آنچه که در مرکز اسناد تبریز داریم کمتر از 10 درصد اسناد می باشد .

مشاور رئیس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با دعوت از افرادی که نسخ خطی و اسناد تاریخی معتبر را در منازل نگهداری می کنند، گفت: ما اسناد را با استانداردهای جهانی نگهداری می کنیم که عمر مفید آنها 500 سال است در حالی که عمر مفید اسناد در منازل 50 سال می باشد .

در این آیین از زحمات و تلاشهای دکتر عزیز جوانپور تقدیر شد و محمد حسین آل هاشم به عنوان رئیس سازمان اسناد ملی شمالغرب کشور معرفی گردید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.