سقوط بی سابقه قیمت نفت خام، دولت های صادرکننده نفت را با بلاتکلیفی مواجه کرده به طوری که این دولت ها در ماه های اخیر، با نگرانی از کسری بودجه بارها اقدام به بازنگری در بودجه های سالانه خود کرده اند.

بلاتکلیفی دولت های صادرکننده نفت در تدوین بودجه های سالانه
 

به گزارش ایرنا، کاهش مستمر و بی سابقه قیمت نفت خام موجب، نگرانی اعضای اوپک و سایر صادرکنندگان این ماده طبیعی شده است.

صندوق بین المللی پول هشدار داده سقوط بهای نفت، بودجه کشورها را در سال 2015 به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز چندی پیش اعلام کرده بود: درآمد کشورهای عضو اوپک با سقوط قیمت نفت 121 میلیارد دلار کاهش یافت که این روند در سال 2015 کاهش بیشتری خواهد یافت.

در هفته های گذشته که قیمت نفت در محدوده 60 دلاری در نوسان بود پیش بینی می شد، عربستان حدود نیمی از درآمد نفتی خود را از دست بدهد، اما کاهش قیمت ها به حدود 40 دلار، بحران کسری را به مرحله سخت تری رسانده است.

عراق از جمله کشورهایی است که برای ایجاد زیرساخت ها در بخش های مختلف اقتصادی و تامین بودجه دفاعی به درآمدهای حاصل از فروش نفت وابسته است.

خبرگزاری السومریه به نقل از علی شکری وزیر سابق برنامه ریزی و بودجه عراق اعلام کرده است: کاهش قیمت نفت خام از ٦٠ به ٤٣ دلار در هر بشکه در بازارهای جهانی سبب شده تا عراق هر ماه حدود ٤ میلیارد دلار از دست بدهد.

به گفته این مقام عراقی دو کمیته مالی و اقتصادی در حال بررسی شرایط کاهش هزینه وزارتخانه ها به منظور کاهش کسری بودجه عمومی عراق هستند.

براساس گزارش ها، دولت عراق، لایحه بودجه کشور را با کسری ٢٤ تریلیون و ٥٠٠ میلیارد دینار به مجلس ارائه داده است.

بودجه عراق بر اساس صادرات سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام در روز تنظیم شده اما صادرات کنونی نفت خام این کشور تنها به دو میلیون و ٦٥٠ هزار بشکه در روز می رسد.

هوشیار زیباری وزیر دارایی عراق نیز پیشتر از کسری ٢٣ تریلیون دیناری در بودجه سال ٢٠١٥ با وجود افزایش تولید نفت خام این کشور، خبر داده بود.

زیباری گفت: بودجه عمومی سال آینده عراق با قیمت ١٢٣ تریلیون دینار، معادل ١٠٣ میلیارد دلار، برآورد شد که پیش بینی می شود دولت برای تامین این بودجه با ٢٣ تریلیون دینار کسری روبرو شود.

گفته می شود، در سال جاری میلادی کسری بودجه 38 میلیارد و 600 میلیون دلاری در انتظار عربستان از اعضای اصلی سازمان کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) است.

عربستان سعودی، نخستین صادرکننده نفت جهان، با در نظر گرفتن نوسانات بهای نفت کسری بودجه قابل توجهی را با ادامه روند افزایش هزینه ها برای سال 2015 پیش بینی کرد.

این نخستین کسری بودجه عربستان بعد از سال 2011 و بالاترین رقم پیش بینی شده از سوی ریاض تاکنون است.

ابراهیم یوسف وزیر دارایی عربستان اعلام کرده است، ریاض به رغم سقوط بهای نفت روند افزایش هزینه ها را برای طرح های توسعه حفظ خواهد کرد.

عربستان ذخایر ارزی قابل توجه دارد و بدهی دولتی خود را با درآمدهای نفتی سال های اخیر کاهش داده و به گفته وی، به این کشور امکان می دهد در صورت کاهش درآمد با مشکل رو به رو نشود.

عربستان که هر روز حدود نه میلیون و 600 هزار بشکه نفت تولید می کند احتمال دارد ذخایر ارزی خود را که 750 میلیارد دلار بر آورد شده از دست بدهد.

در حال حاضر عربستان به پشتوانه ذخایر ارزی از کاهش قیمت ها حمایت کرده، اما کارشناسان نسبت به طولانی شدن روند کاهشی و وقوع بحران های اقتصادی و اجتماعی دراین کشور هشدار می دهند.

کاهش درآمدهای نفتی، بودجه ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده و موجب شده که موضوع بازنگری در نرخ نفت در بودجه سال 94 مورد توجه قرار گیرد.

هرچند به علت محدود شدن صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز، از نقش نفت در تامین درآمدهای بودجه کاسته شده، اما همچنان این نرخ دارای اهمیت است.

ادامه روند کاهشی قیمت نفت، باعث شده که تعیین قیمت نفت از جمله مباحث چالشی در تصویب لایحه بودجه سال 1394 باشد؛ زیرا قیمت فعلی نفت در بازار جهانی فاصله زیادی با رقم 72 دلاری برای نفت در لایحه بودجه سال آینده دارد.

به نظر کارشناسان، احتمال دارد پیش بینی 72 دلاری دولت برای قیمت نفت صادراتی کشورمان در سال آینده، محقق نشود که در آن صورت، کسری بودجه گریبانگیر دولت خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.