پیشنهاد سردبیر

صدقی: کلود لو روا مربی کنگو با این جمله به بازیکنان تیمش پیش از نبرد افتتاحیه مقابل گینه استوایی روحیه می‌داد:” بچه ها، باید همه کار بکنیم تا از این گروه به مرحله یک چهارم نهایی صعود کنیم.

 هتل ها آب ندارند، شهرها فرودگاه ندارند!

 برای اینکه آن موقع خیلی از تیمها از جام حذف شده اند و شاید یک هتل تمیز و شیک با اتاق‌های کافی به ما بدهند.” کنگو در بازی افتتاحیه روز شنبه مقابل گینه استوایی به لطف گلی که در دقایق پایانی مسابقه به ثمر رساند، بازی را به تساوی کشاند. مربی فرانسوی کنگو که 66 سال سن دارد، هشتمین حضورش در جام ملتهای آفریقا را تجربه می‌کند.

 او 28 سال پیش برای اولین بار در این رقابتها مربیگری کرده بود. پدر و مادر او آفریقایی بوده و سرپرستی او را برعهده گرفته بودند و برای همین لو روی از کودکی عاشق و شیفته آفریقا بود؛ زمانی‌که همراه با تیم به گینه استوایی رسید به بی بی سی اینچنین گفته بود:” می‌خواستم دست هایم را بشویم و آب نبود! من هتل 5 ستاره و این جور چیزها نمی‌خواهم. فقط یک هتل تمیز می‌خواهم. همین!” هتلی را که به ما دادند، زامبیا سه ماه پیش رد کرده بود. سیستم برقی آن افتضاح است. سیم‌ها همه جا پخش هستند و اتاق های کافی نداریم. گینه استوایی می‌خواست میزبان جام باشد.

 پس باید مسؤولیت‌پذیری هم برعهده بگیرد” تونس هم به هتلی رفته که آب ندارد. پل پوت، مربی بلژیکی بورکینافاسو فینالیست سال 2013 هم به برگزاری این رقابتها اعتراض دارد” این رقابتها را باید به ماه ژوئن موکول می‌کردند”  از میان چهار شهری که میزبانی این رقابتها را برعهده دارند، دو شهر مونگومو و اببیان حتی فرودگاه هم ندارند و در 200 کیلومتری بالا که یک فرودگاه ملی دارد، واقع شده‌اند. در گینه استوایی هتل های کمی‌یافت می‌شوند. این کشورکه آمادگی میزبانی نداشت در واقع به کنفدراسیون فوتبال آفریقا که مراکش را از میزبانی محروم ساخت، لطف بزرگی کرد. مراکش به خاطر شیوع ویروس ابولا در آفریقا حاضر به برگزاری این رقابتها نشده بود. مخالفان دولت تئودور اوبیانگ که از 35 سال پیش قدرت را در دست دارد، از شهروندان خواسته اند تا این رقابتها را با اعتراض به نبود آزادی بایکوت کنند، اما رئیس جمهور شخصاً 40 هزار بلیت خریده که آنها را به طور رایگان بین مردم پخش کند. نیجریه قهرمان دوره قبلی به این دوره از رقابتها صعود نکرده و مدعیان مختلفی امسال برای تصاحب جام وجود دارد.

 الجزایر گورکوف در رنکینگ فیفا بهترین تیم قاره آفریقاست و جام جهانی خوبی پشت سر گذاشته است. تونس هم در مرحله مقدماتی بدون شکست بود. غنا با حضور در چهار نیمه نهایی پیاپی با آورام گرنت یکی دیگراز مدعیان است. ساحل عاج که همواره جزو مدعیان قهرمانی بوده و هرگز در عصر دروگبا قهرمان نبوده، دیگر مهاجم گلزن خود را در اختیار ندارد، ولی از حضور یایا توره و ژروینیو در تیمش بهره می‌گیرد. مربی آنها هم رنارد فرانسوی است که در سال 2013 قهرمان این رقابتها شده است. 

کامرون خیلی زود از شر اتوئو و سانگ که همواره در تیم جنجال آفرینی می‌کردند، خود را خلاص کرد. شیرهای کامرونی ترجیح داده اند که با اتکا به جوانان به هماهنگی لازم دست یابند. مالی با سیدو کیتا در مکان سوم دو دوره آخر ایستاده و آفریقای جنوبی می‌خواهد پیروزی را به سنزو میویا دروازه‌بان ملی پوش خود که در ماه اکتبر کشته شد، تقدیم کند.

 قرعه کشی این رقابتها دو گروه سخت و دشوار را شکل داده است. الجزایر، غنا، آفریقای جنوبی و سنگال در یک گروه، ساحل عاج، کامرون، مالی و گینه در گروهی دیگر قرار دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.