قدس آنلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به جنگ و توطئه نفتی اخیر از سوی برخی از کشورهای غربی، عربی علیه ایران و تولیدکنندگان نفت مبتنی بر کاهش چشمگیر قیمت نفت جهانی، باید اصلاحات زیادی در لایحه بودجه 94 انجام شود چرا که بودجه بر اساس قیمت نفت هر بشکه 70 دلاری تنظیم شده است.

باید اصلاحات زیادی در لایحه بودجه 94 انجام شود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، حمیدرضا فولادگر در توضیح و تشریح نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال آینده ، افزود: از جمله نقاط قوت و به تعبیری مثبت لایحه بودجه 94 که می‌توان در نخستین نگاه به آن اشاره کرد، کاهش نسبی قابل ارزش بودجه به درآمد فروش نفت است.

وی بیان کرد: در لایحه بودجه 94 نسبت به سنوات گذشته کمترین میزان وابستگی بودجه را به درآمد حاصله از فروش نفت شاهدیم، گرچه این کاهش وابستگی نسبی است و لازم است که بیش از این در بحث کاهش وابستگی بودجه به درآمد فروش نفت از سوی دولت برنامه‌ریزی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به جنگ و توطئه نفتی اخیر از سوی برخی از کشورهای غربی، عربی علیه ایران و تولیدکنندگان نفت مبتنی بر کاهش چشمگیر قیمت نفت جهانی، باید اصلاحات متعددی در لایحه بودجه 94 انجام شود چرا که بودجه بر اساس قیمت نفت هر بشکه 70 دلاری تنظیم شده است.

وی ادامه داد: لایحه بودجه 94 باید واقع‌بینانه‌تر تنظیم و تهیه شود تا بتواند به نحو احسن اجرا شود، عدم ثبات قیمت نفت در ماه‌های اخیر ما را بر آن می‌دارد که به فکر اقتصاد منقطع از نفت باشیم.

فولادگر در توضیح نقاط ضعف لایحه بودجه 94 تصریح کرد: ادامه وابستگی تقریبا یک سومی بودجه به درآمد فروش نفت ما را آسیب‌پذیر می‌کند، همچنین در بخش واگذاری‌ها از طریق رد دیون که در اصلاح قانون، نمایندگان مجلس بر عدم عمل کردن به این طریق توسط دولت تاکید کرده‌اند، است.

وی افزود: طبق نظر نمایندگان و مصوبات مجلس، دولت باید واگذاری‌ها را ابتدا به فروش برساند و مقدار پول و ارزش ریالی آن را به بدهکاران بپردازد.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه از دیگر نقاط ضعف لایحه بودجه 94 می‌توان به سهم دیده شده از بخش یارانه‌‌ها متعلق به تولیدکنندگان است، گفت: متاسفانه باز هم در لایحه بودجه 94 آن‌گونه که باید و شاید سهم تولیدکنندگان از یارانه توجه نشده اما مقدار 5 هزار و 200 میلیارد تومان نسبت به سال‌های قبل بهتر شده اما شرط کافی اجرا شدن آن است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر راه علاج مناسب و صحیح در مقابله با توطئه نفتی اخیر چیست، اضافه کرد: برنامه‌ریزی و حرکت بر مسیر اقتصاد بدون نفت و یا بحث بودجه منقطع از نفت که در سیاست‌های برنامه پنجم توسط نمایندگان نیز مدنظر بوده است، بهترین راهکار ممکن است که نیازمند بستر لازم و یک‌سری پیش نیازهای زمان‌بر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.