قدس انلاین – سعید کوشافر: اگر چه هیچگاه روابط سیاسی میان ایرانیان وعربها گل وبلبل نبوده اما طی چند سال اخیر روابط ایران و کشوری که به نوعی درشمار همسایگان به شمار میرود یعنی عربستان سعودی هرگز روند رو به رشدی را طی نکرده ؛ بلکه از زمان اغاز درگیریهای مسلحانه درسوریه و تلاش برخی کشورها از جمله عربستان برای سرنگونی حکومت بشار اسد دچار تزلزلی جدی شد.

چرا ظریف بلیت سفر به عربستان راپاره کرد/ تلاش برای دیدار و اظهارات ضد ایرانی؛پارادوکس سعودیها / چرا ظریف صراحت را چاشنی عرف دیپلماتیک نمیکند

کشورگشایی های داعش که مولود دلارهای نفتی سعودی بود ؛ مخالفتهای این کشور با دولت وقت عراق و برگزاری همایشهای پر حرف وحدیث دراین کشور و ... باعث شده بود که هر روز دلایلی تازه تر برای تیره شدن مناسبات پیدا شود اما طی ماههای اخیر جرقه هایی که حاکی از تلاش دوکشور برای بهبود روابط بود درفضای تاریک سیاست به چشم میامد که بلافاصله نیز محو میشد , دیدار درمجامع بین المللی ، به نتیجه نرسیدن تلاشهای داعش برای محو دولت سوریه وعراق ومشخص شدن اهداف انها درمقابله با جامعه جهانی و... باعث میشد که زمینه هایی برای تفاهم به دست بیاید که البته اظهارنظرهای گاه تند مقامهای سیاسی این کشور انها را محو وناپدید میکرد .

درآخرین مورد نیز تلاش این کشور برای کاهش قیمت نفت تا زیر 50دلار و اظهارات تند مقامهای دیپلماتیکشان باعث شد تا سفر وزیرخارجه کشورمان به ریاض مسکوت بماند این درحالی بود که رئیس‌جمهور در جمع مردم بوشهر با تأکید بر این که آنهایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد، گفت: این راه، برای آن ها قابل ادامه دادن نیست، اگر از کاهش قیمت نفت، ایران ضرر می کند، بدانید کشورهای تولید کننده دیگر همچون عربستان و کویت بیش از ایران ضرر خواهند کرد.

اما امروز دبیر شورای عالی امنیت ملی، با تبیین سیاست اصولی ایران در تعامل با دولت عربستان، تاکید کرد: ایران آماده گفت و گوهای صریح درباره موضوعات مورد علاقه ایران و عربستان است.

علی شمخانی نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با «حسین صادقی» سفیر جمهوری اسلامی ایران درعربستان، اعلام کرد: ایران آمادگی لازم را برای تداوم گفت و گوهای صریح و شفاف و فراگیر نسبت به مجموعه موضوعات مورد علاقه ایران و عربستان دارد.

شمخانی در این دیدار ضمن تبیین سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تعامل با دولت عربستان، به برخی از موانع موجود اشاره کرد.

وی با اشاره خسارت های بی سابقه مالی و انسانی ناشی از درگیری های طایفه ای و مذهبی در جهان اسلام، بر ضرورت نقش آفرینی عملی کشورهای اسلامی در جلوگیری از خون ریزی در میان مسلمین و مقابله ریشه ای، صادقانه و جدی با افراط گرایی و تروریسم که امروز در نقاب داعش جلوه گر شده است، تاکید کرد.

بنابراین گزارش، حسین صادقی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از حوزه ماموریتی خود بر لزوم توجه به زمینه ها و ضرورت های همکاری میان دو کشور و نتایج مثبت توسعه همکاری های مشترک تاکید کرد.

وی رفع موانع و سوء تفاهم های موجود و تقویت اراده سیاسی در حوزه همکاری کشورهای اسلامی اثرگذار در جهان اسلام را اقدامی موثر به منظور بازگرداندن ثبات، امنیت و رفاه به کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: مقابله با توسعه تروریسم، اسلام هراسی و جلوگیری از انهدام منابع مسلمانان در گرو افزایش انسجام و اقدام مشترک از سوی کشورهای اسلامی است.

*** صراحت را باید چاشنی عرف دیپلماتیک کرد

البته تاکنون نیز همیشه روال بر همین پاشنه میچرخید که درمقابل اظهارات تندمقامهای سعودی ، تنها این سخنگوی وزارت خارجه بود که ضمن تکذیب اظهارات توضیحاتی هم درخصوص مسایل فی مابین بیان میکرده و کمتر پیش میامده که مقامهای دیپلماتیک کشورمان موضع گیری صریحی در برابر خاندان سعود داشته باشند، حتی زمانیکه دربحبوحه مذاکرات وزیر خارجه این کشور نیز دعوت گردید تا طرف مشاوره جان کری قرار گیرد ؛ یا آنجایی که عربها شرط حضور درجمع کشورهای مقابل داعش را عدم حضور ایران قید کرده بودند.

درعین حال سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نام بردن رئیس‌جمهور از عربستان و کویت در سخنرانی بوشهر گفت: زمانی که منافع ملی کشور ایجاب کند، صراحت را باید چاشنی عرف دیپلماتیک کرد.

حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند، در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصریح رهبر معظم انقلاب بر سیاسی بودن کاهش قیمت نفت گفت: در اجلاس اخیر او‌پک که با هدف کنترل قیمت نفت تشکیل شد، عربستان سعودی مانع یافتن راهی برای کاهش قیمت شد.

وی منوط کردن کاهش تولید نفت را به کاهش تولید روسیه از سوی عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت است، نشانه سیاسی بودن روند کنونی قیمت نفت خواند و افزود: رئیس جمهور کشورمان نیز بر همین اساس موضع‌گیری شفاف کرده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که منافع ملی کشور ایجاب کند، صراحت را باید چاشنی عرف دیپلماتیک کرد.

***اظهارات تند فیصل عامل لغو سفر ظریف

برغم همه این تلاشها که درجهت اهداف غرب و علیه ایران وروسیه که درجبهه مقابل آنها قرا ردارند اما وزیر خارجه کشورمان تصمیم به حضور درعربستان داشت که به دلایلی این سفر نیز ملغی اعلام گردید.

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اختلافات ایران و عربستان درباره مسائلی مانند سوریه، عراق و لبنان گفت: طی چند ماه گذشته در گفت‌وگوهای دیپلماتیک با عربستان شاهد پیشرفت‌هایی بودیم، ولی عربستان در برخی مسائل رفتارهایی از خود نشان داده است که خواست جمهوری اسلامی ایران نیست و این گونه رفتارها باعث نگرانی در منطقه می‌شود.

وی افزود: این رفتارها باید جای خود را به رفتارهایی بدهد که باعث همدلی و وحدت در منطقه شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: با این حال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در نیویورک دیداری مثبت بود، این دیدار یکی از گام‌های رو به جلو محسوب می‌شود و من نیز قبلاً به جده سفر کردم و در دیدار با امیر «سعود الفیصل» حرف‌های خوبی از ایشان شنیدم.

وی افزود: پس از این دو دیدار مثبت که برای کشورهای منطقه نیز دارای آثار و پیامدهای سازنده‌ای بود، ما دعوتنامه‌ای کتبی از وزیر خارجه عربستان برای سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به ریاض با هدف بررسی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دریافت کردیم و ما آماده فراهم کردن مقدمات سفر ظریف به عربستان بودیم و زمانی برای سفر ایشان تعیین شده بود که متأسفانه اظهارات رسانه‌ای تند و غیرمنتظره وزیر امور خارجه عربستان مانع آغاز این سفر شد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما برنامه ریزی کرده بودیم که دیدار آقای ظریف و مسئولان عربستانی دو سه هفته پس از عید قربان در ریاض برگزار شود، و من نیز در دیدارم با سعود الفیصل در جده از ایشان برای سفر به ایران دعوت کرده بودم که ایشان پذیرفتند ولی اظهارات غیرقابل قبول سعود الفیصل درباره سوریه باعث شد که ما در داخل کشور تحت فشار افکار عمومی قرار بگیریم. وزیر خارجه عربستان همچنان بر ضرورت دیدار با آقای ظریف تأکید دارد، و ما تلاش می‌کنیم که این دیدار در اولین فرصت مناسب تحقق یابد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که آیا آقای ظریف و سعود الفیصل با همدیگر دیدار خواهند کرد، اظهار داشت: عاملی باعث شد که این دیدار همچنان به تأخیر بیفتد و این عامل همان کاهش قیمت نفت بود.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: انتظار کشورهای نفت‌خیز منطقه از عربستان و دیگر کشورهای نفت خیز این است که برای جلوگیری از آسیب دیدن  کشورهای نفت خیز از کاهش قیمت نفت تلاش کنند و مانع تداوم تأثیر کاهش قیمت نفت در اقتصاد کشورهای نفت خیز شوند.

وی افزود: ما از کانال‌های دیپلماتیک به مسئولان عربستان گفته‌ایم که با اتخاذ تصمیمات حکیمانه باید مانع سوء استفاده دشمنان منطقه و آسیب زدن آنها به اقتصاد رو به رشد کشورهای منطقه شوند .

امیرعبداللهیان تأکید کرد: ما هم در چارچوب اوپک مذاکراتی را با مسئولان عربستانی در دستور کار داریم و در آخرین جلسه اوپک مواضع ایران به روشنی بیان شده است و هم در مذاکره با مقامات کشورهای منطقه این پیام را به مسئولان عربستان ارسال کرده‌ایم که باید سیاست درستی را که به نفع منطقه باشد، اتخاذ کنند.

*** اقدام ظریف در سفر نکردن به عربستان مثبت است

درهمین حال نماینده ادوار مجلس، با بیان اینکه آل سعود قاتل نهضت های اصیل دموکراسی خواهی در دنیا محسوب می شود، گفت: دولت عربستان پشتیبان مالی اصلی تروریست ها درمسیر مسلمان کشی است.

حشمت الله فلاحت پیشه در واکنش به مواضع سفیر عربستان سعودی درلبنان مبنی براینکه رئیس جمهور ایران به جای متهم کردن عربستان و کویت درکاهش قیمت نفت ، گفتار حکیمانه و گفت‌وگوی سازنده بر اساس چارچوبی مفید را مدنظر قرار دهد، گفت: تنش میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان در حال حاضر ازنوع جنگ سرد است، البته این موضوع شبیه تنشی است که عربستان در سال 1985 با برخی کشورهای مخالف کاهش قیمت نفت داشت، اما آل سعود  با کمک کشورهای بلوک شرق به کاهش قیمت نفت برای شکست روسیه کمک کردند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حال حاضر نیز نقش عربستان در کاهش شدید قیمت نفت یک واقعیت است و با تکذیب و ادعاهای گستاخانه سفیر عربستان در لبنان نمی توان واقعیت را انکار کرد، متاسفانه اکنون عربستانی ها بزرگترین خیانت را در تاریخ به مسلمانان کرده و طلای سیاهی که دراختیار مسلمانان است و می توانست این کشورها را به سطح مناسبی از توسعه در دنیا برساند به دلیل بازی های سیاسی، روز به روز ارزش خود را ازدست می دهد.

وی تاکید کرد: عربستان پول حاصل از فروش نفت را صرف گسترش تروریسم در دنیای اسلام کرده و پشتیبان مالی اصلی تروریسم ها درمسیر مسلمان کشی است، همچنین این کشور بخشی از درآمد نفتی خود را صرف مقابله با بیداری اسلامی می کند و عربستانی ها به عنوان قاتلان نهضت های اصیل دموکراسی خواهی طی ده های گذشته در دنیا محسوب می شوند، بنابراین به طور قطع روزی دنیای اسلام با عربستان به دلیل این جنایت سیاسی، راهبردی و اقتصادی در حق مسلمانان تسویه حساب خواهد کرد.

فلاحت‌پیشه اقدام وزیر امورخارجه کشورمان را درعدم سفر به عربستان مثبت ارزیابی کرد و افزود: از آنجایی که دموکراسی خواهان منطقه، جمهوری اسلامی ایران را به اهداف آرمانی خود نزدیک تر دیده و عربستان را مانعی بر سر تعالی آرمان ها خود می دانند، عربستان به دنبال آن است که مسیر گسترش رابطه با ایران را محدود کند، به همین دلیل است که با کاهش قیمت نفت جنگ سردی بر علیه جمهوری اسلامی ایران راه انداخته است.

***آل سعود منافع امت اسلام را فرش زیر پای صهیونیست ها کرده است

دراین راستا همچنین نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه از شرایط به وجود آمده در کاهش قیمت نفت باید درجهت قطع وابستگی بودجه به این انرژی استفاده کرد، گفت: آل سعود بهتر است دست از ماجراجویی و دخالت در امور کشورهای منطقه بردارد.

منصور حقیقت پور در گفت و گو با خانه ملت، درواکنش به مواضع یک روزنامه سعودی مبنی براینکه اظهارات رئیس جمهور ایران را در نام بردن ازعربستان و کویت به عنوان متضرران اصلی کاهش قیمت به موضع دیکتاتور سابق عراق به هنگام اشغال کویت تشبیه کرده است، گفت: خیانتی که در حال حاضر آل سعود به دنیای اسلام می کند با خیانت رژیم بعث و دیکتاور سابق عراق صدام حسین قابل مقایسه نیست، متاسفانه سعودی ها منافع جهان اسلام را زیر پای صهیونیست ها و آمریکایی ها قرار داده  اند که حکایت از شرایط اسف بار حاکمیت درعربستان دارد.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به طور قطع شرایط کاهش قیمت نفت را تبدیل به یک فرصت برای قطع وابستگی بودجه به این انرژی می کند .

وی تصریح کرد: ازاین فرصت باید در اداره کشوربرپایه عملیاتی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی منهای نفت  استفاده کرد، ولی وای به روزی که آتش به چاه های نفت عربستان برسد و وای به روزی که مردم مسلمان منطقه خواهان احقاق حق خود  ازعربستانی ها باشند، زیرا آن روز است که این رژیم ازسوی ملت های منطقه به سخره گرفته می شود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه این روزنامه سعودی حمایت ایران از مقاومت در منطقه را «ماجراجویی» نامیده و تاکید کرده که بهتر است روحانی هزینه ماجراجویی‌های ایران در منطقه را کاهش بدهد، تصریح کرد: ماجرا جو خود آل سعود است که درحال حاضر تعدادی افراد جنایتکاررا به خاک سوریه، عراق و لبنان فرستاده که روزانه دست به کشتار انسان های بی گناه منطقه می زنند، بنابراین این سعودی ها هستند که باید دست از ماجراجویی و دخالت در امور کشورهای منطقه بردارند .

وی ادامه داد: قدر مسلم روزی صدای آزادی خواهان دنیا به گوش رژیم آل سعود در کاخ های ریاض خواهد رسید و صدای مردم آزاده دنیا سرای سالمندان سعودی ها خراب خواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.