گروه اقتصادی /  مهدی توحیدی - طبق اعلام هفته گذشته مسؤولان، از امروز توزیع بنزین 400 تومانی در جایگاه‌های عرضه بنزین سراسر کشور متوقف شده و مالکان خودرو از این پس باید با قیمتهای بالاتر بنزین خریداری کنند.

بنزین 400تومانی سر از مخازن خانگی در آورد!

از آنجا که بنزین سهمیه ای با قیمت 400 تومانی از گذشته در کارتهای سوخت برخی از دارندگان خودروها ذخیره شده بود؛ شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران تصمیم گرفت تا بنزین 400 تومانی را به بنزین 700 تومانی تبدیل کند و اعلام کرد، از این پس هریک لیتر بنزین 400 تومانی در کارتهای سوخت به 2 لیتر بنزین تبدیل می شود، اما با قیمت  700 تومان به فروش می رسد.

 

 واکنش دارندگان سهمیه 400 تومانی

بدین ترتیب ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی ذخیره شده در کارتهای سوخت به ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی تبدیل و این موضوع واکنش دارندگان سهمیه 400 تومانی را در برداشت، به طوری که اغلب آنها تصمیم گرفتند تا  آنچه را که صرفه جویی کرده‌اند، مصرف کنند.شواهد نیز نشان می دهد، طی همین چند روز اخیر جایگاه‌های سوخت با مراجعه کنندگان زیادی مواجه بوده است.

 

 آمارها تأیید می‌کنند

آمارها حکایت از این می‌کند که متوسط مصرف روزانه بنزین 400 تومانی در سراسر کشور از ابتدای سال جاری تا 22 دی ماه که خبر توقف عرضه بنزین 400 تومانی اعلام شد، روزانه 5/7 میلیون لیتر بود، اما در یک هفته اخیر این رقم به روزانه 9 تا 10 میلیون لیتر افزایش یافته است.همچنین از سویی شواهد نشان می‌دهد در سطح شهر بازارهای فروش سهمیه‌های بنزین 400 تومانی در خیابانهای منتهی به جایگاه‌های عرضه بنزین به راه افتاده است.

 

 ذخیره بنزین در منازل!

عده‌ای از مردم در چند روز گذشته با تخلیه بنزین در بشکه، بطری و سایر ظروف، بارها برای خرید بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارتهای سوخت خود به جایگاه‌ها مراجعه  و بنزین را در منازل خود ذخیره سازی
 کرده اند.به نظر می رسد، این اقدام شهروندان به منزله این است که آنان وعده  تبدیل یک لیتر بنزین 400 تومانی به دو لیتر بنزین 700 تومانی  را باور نداشته و اعتقاد دارند که این وعده ممکن است عملی نشود و فرصت استفاده از بنزین 400 تومانی را از دست بدهند.

 

 فروش آزاد در خیابانها

با این حال بازار سیاه فروش بنزین شکل گرفته و برخی از شهروندان در حاشیه برخی از جایگاه‌های سوخت، بنزین 400 تومانی خود را با قیمتهای 800 تا 900 تومان به فروش می رسانند.

در این میان جایگاه داران با اشاره به راه افتادن بازار سیاه فروش بنزین‌های 400 تومانی  اظهار می دارند، طی هفته گذشته میزان قابل توجهی از فروش بنزین آزاد با قیمت 1000 تومانی آنها  کاسته شده است.

 

 فروش از سر ناچاری

رضایی، یکی از شهروندان که در حال فروش بنزین است، به خبرنگار ما می گوید: 1400 لیتر بنزین 400 تومانی با صرفه جویی  و استفاده از سوخت گاز در کارتم ذخیره داشتم  و حالا مجبورم  آنها را بفروشم.

وی تصریح می کند: اگر این کار را نکنم، به نظرم سرم کلاه می رود و متضرر می شوم.

 وی می افزاید: سه روزی است که برای فروش ذخیره بنزینهایم وقت می گذارم تا هر چه زودتر بنزینهایم را بفروشم.

 

 وعده‌ای که عملی نمی‌شود

زینلی، یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه کاش مثل دوره قبل یکی دو ماه فرصت می‌دادند تا از بنزینهای ذخیره شده استفاده کنیم، می گوید: فرصت یک هفته ای بسیار کم است و اینکه وعده می دهند سهمیه های 400 تومانی دو برابر می شود، به نظر من عملی نمی شود.وی  می‌افزاید: کسی که اکنون این همه بنزین 400 تومانی دارد، خب معلوم است که در دوره بعدی هم بنزین‌های 700 تومانی‌اش باقی می‌ماند.

اسماعیلی  یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: اعتماد به عملی شدن وعده های مسؤولان مبنی بر دو برابر شدن سهمیه بنزین 400 تومانی سخت است و بنده چندان به این موضوع امیدوار نیستم.

 

 صرفه جویی بی‌دلیل

وی می‌افزاید: 800 لیتر بنزین 400 تومانی و هزار لیتر 700 تومانی در کارت سوختم ذخیره دارم و دلیل آن هم این است که بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرده ام و هرگز حاضر نشدم بی‌دلیل از خودروی سواری استفاده کنم و موجب آلودگی هوای شهر بشوم.

این شهروند اظهار می دارد: این تصمیم اخیر به نظر من سبب شده افرادی که صرفه جویی کردند و حاضر نشدند، هوای شهرشان را بی دلیل پر از دود بکنند، حالا این تصور پیش آمده که صرفه جویی آنها بی دلیل بوده و ای کاش سهمیه 400 تومانی را مصرف می کردند.

وی به وعده دو برابر شدن سهمیه بنزین 400 تومانی اشاره می کند و می گوید: به نظر نمی رسد، این وعده عملی شود و اغلب شهروندان ترجیح می دهند که سهمیه های ذخیره شده را هرطوری شده یا مصرف کنند و یا اینکه به فروش برسانند.

 

 تشویقی برای مصرف بیشتر

شهریاری یکی دیگر از شهروندان این تصمیم دولت را تشویق به مصرف بیشتر تعبیر می کند و می گوید: ایجاد بازار سیاه فروش بنزین حاصل همین تصمیم است و شهروندان باید سهمیه ذخیره شده را بفروشند و یا مصرف کنند.

 وی اظهار می دارد: چنین تصمیماتی از سوی دیگر سبب می شود که برخی از شهروندان نسبت به مصرف انرژی و بویژه بنزین نسبت به گذشته  سختگیری نکنند؛ زیرا ممکن است سال دیگر نتوانند با این قیمتها مصرف کنند!

سجادی، یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: اینکه به یکباره اعلام کنند فلان سهمیه تا فلان تاریخ بیشتر اعتبار ندارد و قیمتش چند برابر می‌شود، به نظر من  بی‌انصافی محض در حق آنانی است که صرفه جویی کرده و بیشتر از وسایل عمومی استفاده کرده‌اند.

 

 افزایش درآمد دولت

در همین حال رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور درخصوص بازار سیاه فروش بنزین در سطح شهر می‌گوید: فروش بنزین سهمیه‌ای جرم نیست و نمی‌توان بنزین فروشی را جرم تلقی کرد .

بیژن حاج محمدرضا می گوید: با این حال با سقوط آزاد قیمت نفت، به نظر می‌رسد یکی از سیاستهای کلان دولت برای افزایش درآمدهای خود فروش بنزین بیشتر با قیمتهای آزاد به  مردم است و این طرحها می‌تواند درآمد بنزینی دولت را افزایش
 دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.