مازیار بیژنی از آن دسته از کاریکاتوریست‌هایی که به آنها می‌گویند بی‌واهمه. او در هر شرایطی که باشد حرفش را می‌زند و گاهی یک تنه یک جریان را پیش می‌برد.

وارد زمین بازی غربی‌ها نمی‌شویم، هولوکاست را به چالش می‌کشیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم از کارتون‌های سیاسی و انتقادی در دوره‌های مختلف گرفته تا راه‌اندازی سایت هولوکارتون که به انتقاد از هولوکاست به زبان کاریکاتور می‌پردازد و به شدت صهیونیست‌ها را بر افروخته کرده تنها بخشی از کارهای این هنرمند است. مدارک این برآشفتگی صهیونیست‌ها را هم می‌توان در ده‌ها مقاله چاپ شده در سایت‌ها و روزنامه‌های غربی دید.

بیژنی در این سال‌ها نشان داده کهبه صورت مستقل کارش را پیش می‌برد و منتظر دولت‌ها نمی‌ماند. حالا هم می‌خواهد مسابقه کاریکاتوری را برگزار کند که صدای صهیونیست‌ها را بیشتر دربیاورد و آنها را در موقعیت ضعف بیشتر قرار دهد. این هنرمند کاریکاتوریست صاحب سبک ایران می‌گوید در ماجرای حوادث مجله شارلی ابدو نباید به صورت بی‌برنامه وارد زمین بازی صهیونیست‌ها شویم.

مازیار بیژنی در گفت‌گو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، اقدامات صورت گرفته در هفته‌های اخیر در رابطه با نشریه شارلی ابدو را کاملا برنامه‌ریزی شده عنوان کرد و گفت: من کلیت این قضیه را قبول ندارم، چون از هر سو که بخواهیم این اقدام را محکوم کنیم ناخواسته در زمین بازی صهیونیست‌ها افتاده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم اقدامات تروریستی فرانسه را محکوم کنیم باید در صف اعتراضی قرار بگیریم که پیش‌آهنگ آن نتانیاهوست و اگر بخواهیم در سوی دیگر از این اقدام حمایت کنیم در صف تروریست‌های داعش و امثال آنها قرار گرفته‌ایم. پس این یک بازی از پیش طراحی شده است که در آن در هر سویی قرار بگیریم، ناخواسته در زمین بازی صهیونیست‌ها قرار می‌گیریم.

این هنرمند کاریکاتوریست با بیان اینکه از حدود یک دهه پیش موج ضد اسلامی با کشیدن تصاویر توهین‌آمیز در یک نشریه دانمارکی ابعاد تازه‌تری پیدا کرد، گفت: وقتی سال‌ها پیش آن تصاویر موهن در یک نشریه دانمارکی چاپ شد، شاهد راه افتادن یک موج صهیونیستی در اروپا بودیم که با اسم آزادی بیان مطرح شد و به اسلام و پیامبر(ص) توهین می‌کرد. قرار بود بر این اساس مسلمانان و مسیحیان به نوعی در برابر یکدیگر قرار بگیرند و به همین خاطر شاهد ترسیم چندباره تصاویر موهن از پیامبر(ص) به اسم آزادی بیان بودیم.

بیژنی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد اقدامات پیچیده‌تری از سوی صهیونیست‌ها هستیم، اظهار کرد: در گذشته اگر فقط شاهد توهین مستقیم به مسلمانان و البته اعتقادات آنها بودیم، حالا شاهد یک بازی پییچیده از سوی آنها هستیم. آنها در حال حاضر خود توهین می‌کنند و با استفاده از عوامل خود پاسخ هم می‌دهند، درست مانند حوادثی که در پاریس رخ داد. در این میان آنها یک زمین بازی را طراحی کرده‌اند که نباید در دام آن افتاد و وارد بازی آنها شد.

این هنرمند کاریکاتوریست اضافه کرد: نکته جالب در این ماجرا برپایی یک راهپیمایی بود که در صف اول آن نتانیاهو حضور دارد. از سوی دیگر آنها تلاش دارند تا داعش را نماد اسلام جلوه دهند تا در صورت حمایت از اسلام به نوعی این مطلب تداعی شود که حمایت از اسلام حمایت از داعش است.

بیژنی با اشاره به محکومیت‌های صورت گرفته در قبال توهین‌هایی ازاین دست، گفت: محکومیت‌های صورت گرفته در برابر کشیدن تصاویر موهن در نشریات غربی چندان قوی نبود. این یک موج ادامه دار است و به اگر به صورت جدی جوابی به آن داده نشود با شدت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. ما نیز باید با تاکید بر روی مساله هولوکاست جواب آنها را بدهیم. آنها همیشه ادعای آزادی بیان داشتند و همواره بر روی آن تاکید می‌کنند، اما هولوکاست نشان داد تمام ادعای غربی‌ها و صهیونیستها در مورد آزادی بیان کاملا غیر واقعی است.    

وی تصریح کرد: ما باید به دنبال اقداماتی ایجابی در برابر صهیونیست‌ها و غربی‌ها باشیم و تنها به اقدامات سلبی دل خوش نکنیم. ما باید تلاش کنیم تا با برپایی رویدادهای مختلف در زمینه به چالش کشین هولوکاست در قالب مسابقات و نمایشگاه‌ها، هرچه بیشتر به این موضوع و زیر سوال بردن آن بپردازیم و بر روی آن تاکید ویژه‌ای داشته باشیم.

بیژنی با اشاره به تاکید غربی‌ها بر روی آزادی بیان و دست آویز قرار دادن آن برای توهین به پیامبر (ص) گفت: اگر غربی‌ها بر روی آزادی بیان تا این اندازه تاکید دارند، پس چرا در مساله هولوکاست این قدر بسته عمل می‌کنند و با کسانی که از آن انتقاد می‌کنند به شدت برخورد می‌کنند؟

او همچنین به اقدام برخی در داخل ایران در حمایت از مواضع غربی‌ها خاطر نشان کرد: وقتی که مسابقه کاریکاتوری را با موضوع هولوکاست برگزار کردیم، برخی در داخل ایران به شدت علیه ما موضع گرقتند و ما را به دفاع از هیتلر متهم کردند! آنها افرادی بودند که خود را سینه چاک آزادی بیان می‌دانستند اما در مورد هولوکاست نظری دیگر داشتند و گویی آنها سخن‌گوی انجمن صهیونیست‌ها در ایران شده بودند!

این هنرمند کاریکاتوریست در مورد اقدامات نهادهای دولتی در عرصه فرهنگ درباره اتفاقاتی از این دست نیز گفت: ما تا به حال به نهادهای دولتی مانند وزارت ارشاد دل نبسته‌ایم و تلاش می‌کنیم این قبیل اقدامات را به صورت مستقل پیش ببریم.شاید اگر نهادهایی چون وزارت ارشاد هم در این قضیه ورود پیدا کند، صورت خوبی نداشته باشد و به آن یک اقدام دولتی گفته شود.

بیژنی خاطر نشان کرد: این اتفاق در یکی از اظهار نظرهای مسولان دولتی رخ داد و با وجود اینکه ما تلاش می‌کنیم تا مقوله هولوکاست را زیر سوال ببریم آن مسول می‌گوید هولوکاست یکی از بزرگترین حوادث تلخ رخ داده در تاریخ بوده است!

وی همچنین به برگزاری مسابقاتی در زمینه کاریکاتور هولوکاست و داعش اشاره کرد و گفت: می‌خواهیم یک مسابقه بین المللی کاریکاتور را برگزار کنیم که در آن به موضوع داعش و صهیونیسم بپردازیم. این مسابقه با عنوان "NO ZIONISM/ NO DAESH"  تلاش دارد به معرفی چهره واقعی صهیونیسم و البته داعش که ساخته همین صهیونیسم است، بپردازد.

بیژنی تصریح کرد: ما می‌خواهیم به واسطه این اقدامات، زمین بازی را تغییر دهیم. گروهی مانند داعش کاملا بر اساس برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین شده خط مورد نظر صهیونیست‌ها را دنبال می‌کند. از پرچم آنها که نام رسول الله(ص) بر روی آن قرار دارد تا چهره خلیفه‌ای که برای خود مشخص کرده‌اند و عمامه‌ای سیاه رنگ بر سر دارد و اقداماتی که انجام می‌دهد، همگی نشان از این دارد که اقدامات داعش از قبل برنامه‌ریزی شده است. اینکه تا این اندازه برروی این گروه بر خلاف سایر گروه‌ها مانور رسانه‌ای می‌شود نیز خود از نکات قابل توجه است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.