سرور هادیان: مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی گفت: سرمایه مجدد این صندوق اعم از ملی، استانی و شهرستانی به هفت هزار و 950 میلیارد ریال رسیده است.

اعتبارات بخش کشاورزی خراسان رضوی متناسب با ظرفیت آن نیست

سیدعبدالکریم رضوی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر 88 صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطح کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: 32 صندوق در مراکز استانها با سرمایه پنج هزار و 90 میلیارد ریال فعالیت دارند که 64 درصد سرمایه کشوری این صندوق را دربرمی‌گیرد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی تأکید کرد: هفت صندوق تخصصی ملی با سرمایه دو هزار میلیارد وجود دارد که 25 درصد سرمایه کشوری را در اختیار دارند.

رضوی در ادامه خاطرنشان ساخت: 10 صندوق تخصصی بانوان روستایی و عشایری با سرمایه 330 میلیارد ریال و همچنین 39 صندوق شهرستانی با 830 میلیارد ریال سرمایه در این حوزه فعال است.

او از کامل شدن صندوقهای شهرستانی در چهار استان خبر داد و گفت: این صندوقها در استانهای تهران، سمنان، خراسان جنوبی و خراسان شمالی کامل می‌شود.

وی با اشاره به 848 تشکل و اتحادیه به عنوان سهامدار در این صندوقها گفت: عمده تشکلهای فراگیر این بخش همچون اتحادیه‌های تولیدی، تعاونی‌های فعال در بخشهای مختلف زراعت، باغبانی، دامداری و آبزی پروری سهامدار هستند.

رضوی از ارایه تسهیلات با کارمزد چهار درصد در اختیار فعالان بخش کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای سال جاری هزار و 300 میلیارد وام و تسهیلات به کشاورزان و تشکلهای مربوطه پرداخت شده است.

وی ماهیت این صندوقها را غیردولتی اعلام کرد و افزود: این صندوقها را مردم متعلق به خود می‌دانند، از این رو معوقه‌های تسهیلات اعطایی به وسیله صندوق طی سالهای فعالیت کمتر از نیم درصد بوده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی گفت: در حال حاضر علاوه بر آن که عاملیت اعتبارات دولتی در حوزه‌های مختلف همچون آبیاری تحت فشار و سهم مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در اختیار صندوقها برای توزیع قرار دارد، هم اکنون این مجموعه از محل همین اعتبارات عاملیت یک هزار و 200 میلیارد ریال را برای توزیع در بخش کشاورزی پذیرفته است.

سیدعبدالکریم رضوی، عملکرد این صندوق را مثبت و قابل قبول دانست و گفت: در حال حاضر طرحی در حوزه هفت شهرستان این استان مطالعه شده است که در صورت فراهم شدن زمینه، صندوقهای حمایت از توسعه کشاورزی در این شهرستانها نیز تشکیل می‌شود.

وی از انجام مطالعات  مربوط به صندوق تخصصی زعفران خبر داد و افزود: این صندوق بین دو استان خراسان رضوی و جنوبی مشترک است که امیدواریم به سرعت این صندوق راه‌اندازی شود.

وی تأکید کرد که صندوق حمایت از توسعه کشاورزی دارای ساختار مالی و اقتصادی و غیردولتی است که در قالب شرکتهای سهامی خاص فعالیت می‌کند و با تجمیع منابع مالی دولت و مردم می‌کوشد که با اعطای تسهیلات با کارمزد چهاردرصد برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و کشاورزی، از آنها حمایت لازم را به عمل آورد.

وی، خراسان رضوي را رتبه سوم سرمایه گذاری پس از خوزستان و اصفهان دانست و افزود: خوشبختانه این استان جایگاه بسیار خوبی از لحاظ زراعت و اقدامهای کشاورزی در کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوی نیز گفت: به رغم آنکه استان خراسان رضوي در اشتغال، درآمد و صادرات نقش بسزایی دارد، باید به همان میزان هم اعتبار برای آن لحاظ شود.

مجتبی مزروعی تأکید کرد: ما در شرایطی قرار نداریم که بخش کشاورزی را رها کنیم، زیرا کشاورزی یعنی حیات و زندگی و این در حالی است که طی سنوات و دهه‌های گذشته، همیشه سهم اعتبارات کمتر از پنج درصد برای این بخش در نظر گرفته شده است، در حالی که حداقل باید بالای 25 درصد سرمایه گذاری و اعتبار در بخش کشاورزی این استان تخصیص داده شود که این پنج درصد نیز عمده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود: امروز فعالیتهای خوب در بخش کشاورزی استان را فقط مدیون ظرفیتهای خود این بخش هستیم.

مزروعی تأکید کرد: امروز برای افزایش بهره وری در کشاورزی، به بهره وری در آب باید توجه کنیم که آن به فناوری نیاز دارد، زیرا هنوز برای انتقال آب از چاه‌ها مشکل داریم و این مشکلات سبب می‌شود که کشاورز پیشاپیش مجبور به فروش محصولش بشود.وی گفت: باید بازار را به یک تعادل نسبی برسانیم و سپس تولید کننده‌ها در برخی از انواع تولیدات حمایت شوند.

وی تصریح کرد که مدیریت و ثبات در بازار حرف اول را می‌زند که باید آن را مدنظر قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.