قدس آنلاین - راهله ندافی مقدم: بازهم بهمن... بازهم خاطرات... و بازمن و برگ های این کتاب همیشه درخشان انقلاب... قصه را این بار اینگونه آغاز می کنم:

"بهمن" روایتی از کتاب همیشه درخشان انقلاب

 به گزارش قدس آنلاین،زیرگنبد کبود غیرازخدای بزرگ و مهربان سرزمینی بود با مردمانی عاشق به حق وحقیقت. درکشوری دور،شهر و روستایی دورتر یکی هم بود که برای آمدنش به وطن پس ازسالها تبعید مردم این دیارثانیه شماری می کردند وآماده بودند تا جان را نثارقدومش کنند. دراین سرزمین دیوی دست نشانده هم بود که با غیرت و مردانگی مردم رفت  و یعنی دیگرنبود. نوکران این دیو بدسرشت با موج خروشان این مردم که می خواستند همه ی این دستگاه دروغین را ازهم بپاشانند و برای همیشه سرنوشت سرزمینشان را با رهبری آن پیرفرزانه عوض کنند ؛ روبرو شدند و تلاش این نوکران مثل تلاش قطره ای بود در مقابل دریا...

برگی دیگرازاین روزها را باهم ورق می زنیم:

درششم بهمن پنجاه و هفت  در مشهد اعلامیه ائی از طرف عده ای از سربازان، درجه داران و افسران لشگر77 خراسان انتشار یافت که:{ ما برادران ارتشی شما، هرگز اوامر فرماندهان خود را که برروی مردم تیراندازی کنیم،اجرا نخواهیم کرد وهمبستگی خود را بدینوسیله اعلام میداریم و برای محاصره همقطاران ما ازعده ای از نیروی هوائی پایگاههای همدان و دزفول و بندرعباس که به عنوان همبستگی دست به راهپیمائی و سپس اعتصاب غذا زده اند ما نیز به مدت چهل و هشت ساعت ساعت اعتصاب غذا خواهیم کرد.}

اعلامیه ائی هم  ازجانب روحانیت مشهد صادرشد که مردم برای راهپیمائی روزشنبه  هفت بهمن 57 که مصادف با 28 صفر رحلت رسول اکرم(ص) است شرکت نمایند.

همچنین حدود ده هزار نفر از مردم مشهد و شهرهای خراسان با یکصد اتوبوس که نمایندگان مراجع مشهد نیز همراه بودند بمنظوراستقبال ازآیت الله خمینی(ره) که از پاریس قرار است فردا به تهران بازگردند حرکت کردند.

****

هفت بهمن 57 از ساعت  هشت صبح با همه ی سردی هوا و وجود برف،سیل مردم مشهد از زن و مرد به خیابانها برای شرکت درراهپیمائی سرازیرشد. گروههای دانشجویان و طبقات مختلف دسته دسته به طرف چهارراه شهداء که مبداء حرکت راهپیمائی است روان بودند. جمعیت در زیرپرچمهای دارای شعار و پلاکارتها درحرکت بودند خیلی آرام و منظم ولی با دادن شعارهای تند و مهیج، با مشت های گره کرده می گفتند:

{ کابینه بختیاردسیسه جدید است، برنامه خمینی برچیدن یزید است}

{ درطلوع آزادی جای شهدا خالی}

{ نه سازش سیاسی، نه قانون اساسی، ادامه انقلاب جهوری اسلامی}

{ اسلام دین جنبش و جهاد است، برنامه اش کوبیدن فساد است}

{ الله اکبر، خمینی رهبر}

مسیر حرکت ازخیابانهای نادری،فلکه حضرت، طبرسی، کمربندی و ازخیابان سفلی وارد فلکه حضرت بود. تعداد زنان چشم گیرو در دوازده گروه بود.

نسیم و سوز و سرما که هوا پانزده درجه زیر صفر را نشان می داد راهپیمایان را از حرکت و دادن شعاربازنمی داشت و هردم برجمعیت افزوده می شد. از شهرها و روستاهای دور نیز مردمان بیشماری آمده بودند. راه پیمایان با توجه به چنین اوضاع و احوالی شعارمی دادند و سخت خشمگین بودند. ساعت یک بعد ازظهر راهپیمایان که حدود نیم میلیون نفر تخمین زده می شدند در فلکه حضرت مستقرشده و به سخنرانی حجت الاسلام  والمسلمین هاشمی نژاد گوش فرا دادند و پس از آن آیت الله واعظ طبسی متن قطعنامه ی این راهپیمائی را قرائت نمودند که بدین شرح است:

{ 1- افتخار بیرون راندن شاه مخلوع از ایران و فراری دادن خاندان خائن سلطنت ازآن مبارزات اسلامی مردم ایران تحت رهبری امام خمینی (ره) است.

2- شورای سلطنت و حکومت شاهپور بختیار و مجلسین شورا و سنا از نظر ملت ایران مردود و غیر قانونی است.

3- هر دولت یا قدرتی که بخواهد کوشش کند تا شاه را باردیگر به کشورما برگرداند از نظرما خائن است و باعث خونریزی خواهد بود.

4- همه ی مواردی که در قطعنامه های روزهای عاشورا و تاسوعا و اربعین و جمعه 27 صفرامسال وجود داشت مجددا مورد تایید ملت ایران خواهد بود.

5- اگرفردا یکشنبه 29 صفررهبربزرگ انقلاب امام خمینی(ره) به وطن برنگردند وبوسیله بختیار مشکلاتی بوجود آید ملت ما حق دارد بهرشیوه ای متوسل شده تا مانع را از بین بردارد.

6- همانگونه که رهبرجنبش امام خمینی(ره) کرارا تاکید کرده اند هر کابینه که با حفظ رژیم بصورت شورای سلطنت بوسیله هرکس و هرگروه و با هرسابقه ازجمله دولت غاصب کنونی تشکیل گردد، از نظر ملت ایران غیرقانونی و محکوم است.

7- راه ما تا پیروزی نهائی و قطع همه ی عوامل استعمارو ایجاد جمهوری اسلامی با قاطعیت ادامه خواهد یافت.}

پس از قرائت قطعنامه دو تذکردادند:

{{ 1. فرداشب به مناسبت شب شهادت حضرت رضا (علیه اسلام ) مراسم خطبه در صحن عتیق برگزارخواهد شد.

2. روز دوشنبه وفات حضرت رضا (علیه السلام) راهپیمائی خواهد بود ضمنا متن سپاسگذاری و حمایت  عده ای از علماء و مدرسین حوزه علمیه مشهد را ازاعتصاب غذای سربازان، درجه داران و افسران لشگر77 خراسان قرائت کردند.}}

و بعد از آن جمعیت با نظم و آرامش درساعت سه بعدازظهر پراکنده شدند. در این روز جز چهار نفربر ارتشی با دو جیپ و یک آمبولانس که در شهربه آرامی گشت می زدند نیروی دیگری دیده نشد و این نفرات در حالیکه عده ای از آنان عکس امام خمینی(ره) را دردست داشتند و گلهائی در لوله های تفنگ خود گذاشته بودند با قیافه های آرام درشهر گردش می کردند.

****

در تهران نیز درتظاهراتی که بین مردم وگارد شاهنشاهی درمقابل دانشگاه صورت گرفت حدود20 نفرکشته {شهید} و 40 نفر مجروح شدند.*1

 

*عکس از آرشیومرکزاسناد انقلاب اسلامی مشهد؛ سازمان کتابخانه ها،موزه ها و مرکزاسناد آستان قدس رضوی

*1 شاکری، رمضانعلی،انقلاب اسلامی مردم مشهد از آغاز تا استقرارجمهوری اسلامی،چاپ دوم آبان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.