۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 261907

یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه نهادهای حکومتی مانند بانک مرکزی، مجلس و دولت می توانند به بهبود وضعیت بورس کمک کنند، پیشنهاد جالبی به بانک مرکزی ارائه داد.

پیشنهادی جالب برای کمک به بورس

 نصرالله برزنی - مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین - در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت بورس گفت: برخی مواقع افراد غیر حرفه ای بازار و کسانی‌که از نظر کاربردی تجربه کمتری دارند، علائمی به سرمایه گذاران ارسال می کنند که تمام واقیعت ها را نمایش نمی دهد.

وی افزود: آنها این تفکر را دارند که بازار سرمایه از کارآیی کافی برخوردار بوده و هیچ نهادی نباید در بازار دخالت کند بلکه روند بازار باید از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود اما باید گفت که این حرف فقط یک افسانه است.

زیرا این موضوع در هیچ جای دنیا تجربه نشده و حتی آمریکا که مظهر مکانیزم بازار است در صورتیکه با بحران مواجه شود، نهادهای حکومتی مانند دولت، مجلس و بانک مرکزی وارد می شوند تا بازار را از سقوط نجات دهند.

وی ادامه داد: این اقدامات به این دلیل صورت می گیرد که عنصر عدم اعتماد، نقش کلیدی در وضعیت بازارهای مالی دارد و اگر اعتماد کمرنگ شود، سهامدارن نگران شده و سهام خود را به فروش می رسانند که این امر باعث کاهش قیمت ها می شود لذا نهادهای حکومتی باید وارد شوند و اعتماد کاهش یافته را به بازار برگردانند.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: در این شرایط نهادهای حکومتی مانند بانک مرکزی، مجلس و دولت از طریق وضع قوانین مناسب، عرضه های اولیه پر جاذبه و نیز تزریق نقدینگی از طریق مجوز بانک مرکزی می توانند به بهبود وضعیت کمک کنند.

این کارگزار بورس اضافه کرد: هم اکنون قیمت سهام شرکت‌ها بسیار مناسب بوده و ساختار بازار سالم است. همچنین P/E بازار مطلوب است و سرمایه گذاران با دید بلندمدت می توانند بازدهی مناسبی از این بازار کسب کنند. بنابراین تزریق نقدینگی، وضع قوانین و مقررات جدید و نیز خصوصی سازی با قیمت مناسب می تواند سهامداران را به سرمایه‌گذاری ترغیب کند و باعث بهبود اوضاع بورس شود.

برزنی همچنین پیشنهادی به بانک مرکزی ارائه و تصریح کرد: این در حالی است که بانک ها می توانند سرمایه گذاری خود را در صندوق توسعه بازار سرمایه افزایش دهند و در این صندوق سرمایه گذاری کنند تا از این طریق اعتماد سرمایه گذاران را به بازار سرمایه جلب کنند. زیرا زمانیکه موسسات بزرگ وارد بازار می شوند، خوش بینی در بازار ایجاد شده و این امر موجب ورود سرمایه گذاران می شود.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه بانک ها از سال 68 به عنوان فعالان اصلی در بازار سرمایه حضور داشته و سود خوبی از این بازار کسب کرده اند، پیشنهاد دیگری ارائه کرد و گفت: در حال حاضر بانک مرکزی می تواند این امتیاز را به بانک ها بدهد تا منابعی که بانک‌ها در صندوق توسعه بازار سرمایه گذاری می کنند، به عنوان سپرده قانونی آن ها پذیرفته شود. در این صورت بانک ها می توانند راحت تر فعالیت کنند و بازدهی مطلوبی به دست آاورند.

مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین با تاکید بر اینکه این مبلغ ناچیز می تواند نقش موثری در بازار سرمایه ایفا کند و اعتماد را به بازار برگرداند، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مستقیمی که بانک ها در صندوق توسعه می کنند، می تواند جزو سپرده گذاری قانونی آن ها به حساب آید که این پیشنهاد می تواند مشکل کمبود نقدینگی را برطرف کند و اعتماد را به بازار برگرداند لذا بانک مرکزی می تواند از این طریق به بازار سرمایه کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مراد IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    0 0
    هیچ آدم عاقلی نیست که در این بورس کاملا حبابی سرمایه گذاری کنه.باید همه جا خصوصی بشه.