قدس آنلاین:يكي از اساتيد حوزه‌ي علميه قم با بيان اينكه باید ابزارهای ارتباطی جدید را شناسایی و از آنها برای تبلیغ دین استفاده کرد، افزود: یکی از این ابزارهای ارتباطي، شبکه های اجتماعی است.

شناسايي ابزارهاي جديد ارتباطي براي تبليغ دين امري ضروري است

شناسايي ابزارهاي جديد ارتباطي براي تبليغ دين امري ضروري است

يكي از اساتيد حوزه‌ي علميه قم با بيان اينكه باید ابزارهای ارتباطی جدید را شناسایی و از آنها برای تبلیغ دین استفاده کرد، افزود: یکی از این ابزارهای ارتباطي، شبکه‏های اجتماعی است.

به گزارش قدس آنلاین،‌ حجت ‏الاسلام والمسلمین کاظمی در نخستين نشست صميمي و هم ‏اندیشی اساتید دانشگاه بین ‏المللی امام رضا(ع) با مسئولان فرهنگی این دانشگاه به بیان ابعاد گسترده تهاجم فرهنگی و راه‏های مبارزه با آن و همچنین شیوه‏های صحیح فعالیت‏های تبلیغی و فرهنگی پرداخت و گفت: غرب اكنون برای تهاجم فرهنگی از ابزارهاي گوناگوني از جمله ماهواره، اینترنت، فیلم و سریال و بازی‌های کامپیوتری استفاده مي كند تا با استفاده از این ابزار به تدریج فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار دهند.

وی با اشاره به هجمه‏ فرهنگی که از ابتدای شکل گیری تمدن اسلامی صورت گرفته است، بیان کرد: نخستين تهاجم فرهنگی غرب بر اسلام از سال 81 هجری یعنی 20 سال پس از قیام عاشورا تا سال 593 هجری قمری رخ داد. در این زمان یک تمدن جدید به نام تمدن اسلامی شكل گرفت و گرایش شدیدی به اسلام در میان مسیحیان به وجود آمد. تا جائیکه مردم کلیساها را خراب کردند و به جای آن مسجد ساختند. به همین خاطر مسيحيان از پیشرفت اسلام احساس خطر کردند و از همان زمان تهاجم فرهنگی علیه دین اسلام را به شیوه‏های مختلف شروع کردند.

ورود كالاهاي غربي؛ يكي از راه‌هاي تهاجم فرهنگي

کاظمی افزود: یکی از راه‏های تهاجم فرهنگی غرب برای ضربه زدن به اسلام، عقد قراردادهای تجاری با کشورهای اسلامی بود. غربی‏ها با این روش، اقدام به وارد کردن کالاهای غربی به کشورهای اسلامی کردند و با ورود این کالاها کم‏کم فرهنگ غرب نیز وارد کشورهای مسلمان شد.

وی تصریح کرد: همه ما وظیفه داریم که با هجمه فرهنگی دشمن که هدف آن تضعیف اسلام و سست کردن پایه‏های اعتقادی مردم است مقابله کنیم. ما به عنوان فعالان فرهنگی باید دغدغه فرهنگی داشته باشیم و در راه اعتلای فرهنگی هر اندازه که متحمل رنج و سختی شدیم، احساس خستگی و نا امیدی نکنیم و به تهاجم فرهنگی علیه اسلام بی‌تفاوت نباشیم.

این کارشناس دینی بیان داشت: در مبارزه با تهاجم فرهنگی و تبلیغ دین، ابتدا باید مخاطب خود را  بشناسیم و بدانیم قرار است اسلام را به چه کسی معرفی کنیم. گام بعدی در تبلیغ دین این است که چگونه پیام دین را به گوش مخاطب برسانیم و برای رساندن پیام دین از چه ابزارهایی استفاده کنیم. برای تبلیغ دین باید کانال‏های ارتباطی خود را با دنیا تقویت کنیم. چرا که برای تبلیغ دین لازم است باید با دنیا صحبت کنیم.

 

مكان شناسي در تبليغ دين

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که برای تبلیغ دین باید به آن توجه داشت، مکان شناسی در تبلیغ دین است. یک فعال فرهنگی باید با تکنیک‏های تبلیغ دین در مکان‏های مختلف آشنا باشد. مثلا روش تبلیغ دین در زمین ورزشی با روش تبلیغ در یک مکانی مانند دانشگاه فرق می‏کند. این در صورتی است که تبلیغ منحصر به مکان خاصی نیست و هر مکان، روش تبلیغی جداگانه دارد که فعال فرهنگی باید با آنها آشنا باشد.

کاظمی یادآور شد: امروزه معرفی اسلام به دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که بسیاری از مردم جهان اسلام را از پنجره داعش می‌شناسند. این موضوع اهمیت معرفی درست اسلام به جهان را بیشتر می‏کند. به همین خاطر، فعالان فرهنگی باید تمام هم و غم خود را متوجه معرفی اسلام حقیقی به جهان کنند.

‌این نشست به منظور هم‏اندیشی مسئولان فرهنگی با اساتید دانشگاه و اطلاع از نقطه نظرات آنان براي ارتقاء و کیفیت بخشی به فعالیت‏های فرهنگی این دانشگاه برگزارشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.