قدس آنلاین-سیدحبیب قاانی: گردشگری زمستانی در ایران سالهاست همانند مردیخی دوران باستان علی رغم پتانسیل های بالا در این حوزه یخ‌زده وبرای ان برنامه مدونی دیده نشده است درحالیکه دیگر کشورها از همین بضاعت برای خود درآمدهای بسیار چشمگیری بدست آورده اند.

خواب سنگین گردشگری زمستانی درایران/ازخواب گران خیز!

به گزارش قدس انلاین ایران با داشتن 16 پیست اسکی می تواند یکی از نقاط جذب کننده توریسم زمستانی باشد اما آنچه که درحال حاضر دیده می شود عکس این موضوع صدق می نماید بطوریکه نه تنها گردشگر وارد نمی شود که ایرانی ها در زمستان به دیگر کشورها برای گردشگری زمستانی سفر می کنند.در حال حاضرجشنواره یخی هاربین در کشور چین سالانه هزاران گردشگر خارجی را به سمت شمال کشور چین و بدترین شرایط آب و هوایی این سرزمین پهناور می‌کشاند و درآمدی سرشار را برای ساکنان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری زمستانی خود فراهم می‌کند حال آن که چندی پیش با اولین برف زمستانی همه چیز در مناطق سردسیر و زمستانی به خواب زمستانی فرو می‌رفتند و خبری از شور و شوق مردم نبود.و یا در دیگر کشورها اقسام جشنواره های زمستانی برای جذب گردشگر انجام می شود. در حالیکه مناطقی چون همدان، شهرکرد، اردبیل و دیگر شهرهای سردسیر ایران با داشتن امکاناتی بسیار مناسب از نظر طبیعی برای گردشگران زمستانی بدون توجه مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت بی‌رمق گردشگری ایران به حال خود رها شده‌اند.

* توریسم پس از نفت و خودرو مهمترین صنعت ایران

یک مدرس دانشگاه در همین زمینه گفت: صنعت گردشگری و توریسم پس از نفت و خودرو مهمترین صنعت ایران است که در جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقشی سازنده دارد. مجید شمس  اظهار کرد: گردشگری پدیده‌ای نوظهور نیست بلکه از زمان‌های بسیار دور سفر، گردشگری و تفریح همراه انسان و بخشی از زندگی‌اش بوده است. وی از فروش صنایع دستی، افزایش ثروت و ایجاد اشتغال به عنوان پیامدهای اقتصادی حوزه گردشگری و صنعت توریسم نام برد و گفت: به ازای هر شش گردشگر یک شغل ایجاد شده و به این ترتیب بار بزرگی از روی دوش دولت‌ها برداشته می‌شود. این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: امروزه گردشگری پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است که برای دست یافتن به نتایج دلخواه در این حوزه باید برنامه‌ریزی کرده و اهداف کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تعریف کنیم. وی با اشاره به توریسم طبیعی یا طبیعت‌گردی به عنوان یکی از انواع گردشگری، اظهار کرد: تمام شهرها از موهبت این نوع گردشگری برخوردار نیستند. شمس ادامه داد: شهرها و نواحی‌ای که دارای شرایط لازم هستند باید نهایت استفاده و بهره را از امکانات و مواهب موجود ببرند که ملایر نیز از جمله شهرستان‌های دارای شرایط مطلوب برای جذب گردشگران این حوزه است.

*برنامه ریزی برای تعطیلات زمستانه در مازندران نشده است

مازندران علی رغم اینکه تابستان محل جذب گردشگر می باشد اما درشش ماهه دوم سال چندان رونقی در حوزه گردشگری ندارد در همین باره معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با تاکید بر ساماندهی تعطیلات گفت: برای تعطیلات زمستانه در استان برنامه ریزی نشده است. علیرضا یونسی اظهار داشت: در زمینه ساماندهی، تمهیداتی برای تعطیلات باید در نظر گرفته شود.معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران افزود: باید در زمینه ساماندهی تعطیلات ،را هكارهایی ارائه و بودجه رفاهی در زمینه استفاده بهینه در شروع زمان تعطیلات برای كارمندان در نظرگرفته شود .وی بررسی تعطیلات در فصل تابستان برای مازندران را بسیار مهم برشمرد و تصریح كرد: در این زمینه باید نقاط قوت و ضعف شناسایی شود و در زمینه تعطیلات زمستانی در استان برنامه ریزی و كار اساسی نشده است.یونسی افزایش تعطیلات را به منظور افزایش بهره وری و كاهش تعطیلات پنهان و غیر رسمی و زمینه سازی برای توسعه صنعت گردشگری و فراهم نمودن شرایط لازم برای تقویت تعاملات اجتماعی و ترویج سنت حسنه خانوادگی را در چارچوب الگو و سبك زندگی ایرانی اسلامی از تبعات این طرح برشمرد.

*رونق توریسم زمستانی با افتتاح بزرگترین پارک آبی روباز کشور

مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان درباره راهکارهای جذب گردشگر در فصل سرما به این استان اظهار می‌کند: با توجه به اینکه بیشترین طول دریایی را در این منطقه داریم، تقویت گردشگری دریایی یکی از راهکارهایی است که به جذب گردشگر کمک می‌کند. اگرچه استان هرمزگان به دلیل همجواری با دو جزیره کیش و قشم، وضع بازار و اقتصاد گردشگران خودش را حتی در تعطیلات کوتاه هم دارد.عباس نوروزی ادامه می‌دهد: برای اینکه مناطق گردشگری ما بازدید بیشتری داشته باشند، لازم است طرح‌های گردشگری که در استان هرمزگان با آن موافقت اصولی شده است، سریع‌تر پیش بروند.

او با اشاره به ساخت بزرگترین پارک آبی روباز کشور در این منطقه بیان می‌کند: این پارک آبی که تا سال 94 راه‌اندازی می‌شود به لحاظ بزرگی و وسعت با پارکی که در امارات متحده عربی است، فاصله چندانی ندارد و تاکنون 60 درصد آن پیشرفت داشته است.نوروزی تصریح می‌کند: با ساخت این مجموعه آبی از خروج ارز جلوگیری می‌شود. بسیاری در روزهای آخر هفته برای استفاده از پارک آبی که در مشهد وجود دارد به این استان سفر می‌کنند. راه‌اندازی این پارک قطعا روی توریسم زمستانی این استان تأثیر مثبت می‌گذارد.او همچنین اضافه می‌کند: باید تلاش کنیم تا جشنواره‌های زمستانی مانند جشنواره «اقوام ایرانی» که در بهمن‌ماه برگزار می‌شود را تقویت کنیم و به سمت جشنواره‌های بین‌المللی برویم. در جشنواره «اقوام ایرانی» مردم با آداب و رسوم و صنایع دستی استان آشنا می‌شوند. برگزاری نمایشگاه مشترک صنایع دستی و تبلیغات موجب می‌شود در آینده گردشگر داخلی را تنها در تعطیلات نوروز در این منطقه نبینیم. زیرا از آذرماه هوای این منطقه عالی می‌شود و می‌توانیم گردشگران پاییز و زمستان را داشته باشیم.مدیرکل میراث استان هرمزگان می‌گوید: برای طرح‌های گردشگری در کلیه استان‌ها که موافقت اصولی با آن صادر می‌شود، سازمان میراث فرهنگی سریع‌ترین ارگانی است که این کار را انجام می‌دهد، سپس پروسه‌های بعدی مانند برگزاری کارگروه‌ها در استانداری، یا اقداماتی که باید در منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی انجام شود، صورت می‌گیرد.

*فرش قرمز همدان برای گردشگران زمستانی

همچینین مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان چهره‌ی گردشگری این استان را در فصل پاییز رویایی خواند و از برنامه‌های گردشگری در فصل زمستان خبر داد.ریحان سروش مقدم درباره اقدامات صورت گرفته برای جذب توریسم زمستانی اظهار کرد: جشنواره‌ای از 5 بهمن تا 5 اسفند ماه برگزار می‌کنیم که گردشگری تاریخی‌، فرهنگی‌، ورزشی و غیره را در بر می‌گیرد. برای دهه‌ی فجر هم ویژه برنامه‌ای در نظر گرفته‌ایم.او ادامه داد: حدود 100 برنامه فرهنگی برای این جشنواره پیش‌بینی کرده‌ایم و بخشی از این برنامه‌ها همچنان در مرحله‌ رایزنی است؛ اما سعی کردیم تنوع برنامه‌ای در این زمینه متفاوت باشد، از ساخت مجسمه‌های یخی تا کرسی نشینی، نقالی‌، بابا طاهر و شاهنامه‌خوانی و رونمایی از آثار ملی که به تازگی ثبت شده‌اند از جمله برنامه‌هایی هستند که برای این جشنواره در نظر گرفته‌ شده است.

او همچنین با اعلام اینکه این استان با کمبود محل اقامتی مواجه نیست بیان کرد: خوشبختانه در فصل زمستان دغدغه کمبود محل‌های اقامتی نداریم و حتی تخفیف 50 درصدی برای هتل‌ها و اماکن گردشگری در نظر گرفته‌ایم، این تخفیف شامل ورودی غار علیصدر هم می‌شود. برای مجتمع‌های تجاری هم 20 درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.مدیرکل این استان با اشاره به اینکه این جشنواره در سال‌های گذشته در یک هفته انجام می‌شده و امسال به مدت یکماه افزایش پیدا کرده، اضافه کرد: برای آنکه تاریخ این جشنواره را ملی و بین المللی کنیم تا در اذهان ضبط شود قاعدتا مکلفیم یک تاریخ یک هفته تا 10 روزه را در تقویم ثبت کنیم اما به دلیل مناسبت‌های مذهبی‌، این زمان خود به خود تغییر می‌کند.

سروش مقدم با بیان اینکه گردشگری در کشور ما مبتنی بر فصل بهار و تابستان است‌، گفت: ما سعی می‌کنیم از فصل زمستان به نحو مطلوب و یک فرصت خوب در گردشگری استفاده کنیم این هدف در طولانی مدت دست یافتنی است و برای آنکه سفر را در طول فصل‌های سال توزیع کنیم و از دو فصل پاییز و زمستان به نحو مطلوب استفاده کنیم نیاز به زمان داریم البته چهره‌ی پاییز در استان همدان نیز رویایی و شگفت انگیز است.

***

موقعیت استثنایی ایران از نظر زیرساخت‌های طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین سیستم حمل و نقل بسیار مناسب در این مناطق همانند راه‌آهن می‌تواند خواب زمستانی این شهرها را به جشنی ملی و پرشور و هیجان در فصل زمستان تبدیل کند و برای ساکنان منطقه همانند فصل برداشت محصول پردرآمد باشد. سرمایه‌گذاری و رونق گردشگری زمستانی در پیست‌های اسکی، دریاچه‌های آبگرم و طبیعت بسیار مناسب استان‌های غربی کشور بهترین و مطمئن‌ترین منبع اشتغال‌زایی برای ساکنان منطقه است و صنعت یخ‌زده گردشگری شهرهایی چون همدان و شهرکرد را جانی دوباره می‌بخشد. ‌گردشگری زمستانی که بتازگی رشد و گسترش خود را بین کشورهای جهان آغاز کرده می‌تواند جان‌پناهی بسیار گرم و نرم برای صنعت یخ‌زده صنعت گردشگری ایران باشد اگر مسوولان 2بخش خصوصی و دولتی بتوانند با برنامه‌ریزی، همفکری و استفاده از زیرساخت‌های بسیار مناسب کشور آن را سرپا نگه دارند. البته هرگز نباید نقش مسوولان ورزشی را در احیای صنعت بی‌رمق گردشگری ایران نادیده گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.