موسسه اعتبار سنجی مودی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ثروت های بادآورده ناشی از کاهش جهانی قیمت نفت کمکی به رشد اقتصادی چین در سال 2015 نمی کند.

هشدار مودی به چین، کاهش قیمت نفت تضمین کننده رشد اقتصادی نیست

به گزارش  قدس آنلاین به نقل از ایرنا، بخش تحقیقات سرمایه گذاری موسسه «مودی» اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد که ارزان شدن قیمت جهانی نفت بنا به دلایلی نمی تواند مانع از روند کاهشی رشد اقتصاد چین در سال جدید میلادی شود.

بنا بر این گزارش، مالیات بالا بر انرژی و کنترل قیمت ها توسط دولت در بخش های انرژی و حمل و نقل مانع از تاثیرگذاری افت جهانی قیمت نفت بر روی اقتصادها بزرگ دنیا از جمله چین می شود.

گزارش موسسه مودی تصریح کرده است که کاهش قیمت نفت طی دو سال موجب رشد اقتصاد آمریکا خواهد شد اما بنا به دلایلی، فعالیت های اقتصادی در حوزه اتحادیه اروپا، چین، برزیل و ژاپن، مانع تسریع رشد اقتصاد جهانی خواهد شد.

«ماری دیرون» نویسنده گزارش موسسه مودی نیز اظهار کرد: افت جهانی قیمت نفت معمولا موجب رشد اقتصاد جهانی خواهد شد اما طیفی از عوامل تاثیر این هدیه بادآورده را کم خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی چین (شینهوا) نیز گزارش داد، طبق پیش بینی موسسه مودی، رشد اقتصاد چین در سال 2015 زیر هفت درصد خواهد بود. این در حالی است که این کشور در سال گذشته میلادی رشد 7.4 درصدی را تجربه کرده بود.

بنا بر این گزارش، چندین عامل موجب کاهش رشد اقتصاد برخی کشورها شده که برخی از آن ها حتی بر روی اقتصاد جهانی نیز تاثیر گذاشته است.

این عوامل شامل بازار مالی آشفته متاثر از سیاست های مالی آمریکا، سقوط بیش از اندازه ارزش بازار ملک در چین و بحران های سیاسی عنوان شده است.

در حالی موسسه اعتبارسنجی مودی از کاهش روند رشد اقتصاد چین خبر داده که پیش از این کارشناسان چینی معتقد بودند افت جهانی قیمت کالاهای اساسی از جمله نفت، تسریع رشد اقتصاد این کشور در سال پیش رو را در پی خواهد داشت.

«سونگ گیوکینگ» مشاور ارشد کمیته سیاست مالی بانک مرکزی چین پیش بینی کرده بود، کاهش شدید قیمت نفت موجب می شود تا شاخص قیمت برای مصرف کننده این کشور در سال 2015، شاهد رشد 1.6 درصدی باشد.

وی تاکید کرد که کاهش سریع قیمت کالاهای اساسی مانند نفت خام، سنگ آهن و مس، هزینه های تولید را کاهش داده و به مراتب رشد اقتصادی بالاتری را به همراه خواهد داشت.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.