وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات اخیر رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مبنی بر اینکه پنج کشور از اعضای گروه 1+5 از مذاکرات هسته ای با ایران کنار کشیده اند و تنها آمریکا در صحنه مذاکره با ایران حضور دارد، آن را کاملا تکذیب کرد.

 هیچ یک از اعضای 1+5 از مذاکرات هسته ای با ایران کنار نرفته اند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، 'وانگ یی' Wang Yi که برای انجام سفری دو روزه به پاکستان، صبح امروز (پنجشنبه) وارد اسلام آباد شد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با 'سرتاج عزیز' مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی و امنیت ملی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: هیچ یک از کشورهای عضو گروه 1+5 از مذاکرات هسته ای با ایران کنار نرفته اند.

وزیر امور خارجه چین در ادامه تاکید کرد: ما در مذاکرات حضور داریم و این گفت و گوها را رو به جلو ادامه خواهیم داد.

وی همچنین گفت که بعد از پایان سفر دو روزه به اسلام آباد، سفری نیز به تهران خواهد داشت.

'رابرت فلیپس کورکر' معروف به 'باب کورکر' Robert Phillips 'Bob' Corker رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز سه شنبه هفته جاری گفته بود که پنج کشور (شامل چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) از شش کشور تشکیل دهند گروه 1+5 عملا از روند مذاکرات هسته ای با ایران کنار کشیده اند و تنها واشنگتن برای رسیدن به توافق با تهران، در صحنه باقی مانده است.

این سناتور ارشد جمهوری خواه آمریکا گفته است: به نظر می رسد که این مذاکرات دیگر مذاکرات واقعی گروه 1+5 با ایران نیست. روند مذاکرات بیشتر به سمت گفت و گوهای دوجانبه میان آمریکا و ایران رفته است.

به گفته باب کورکر، اکنون ایران و آمریکا تنها بازیگران اصلی صحنه مذاکرات هسته ای هستند.

ناظران و تحلیل گران مسایل سیاسی و بین المللی معتقدند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به مراحل حساس و نفس گیر نزدیک شده است. تهران و واشنگتن هر دو اعلام کرده اند که تمایلی به تمدید مذاکرات برای بار سوم ندارند و همه طرف ها مایل هستند این دور از مذاکرات به امضای توافق جامع منجر شود.

'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران گفته است که تمدید مذاکرات نه ضروری و نه مفید خواهد بود و به نفع هیچ یک از طرفها نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای روز یکشنبه گذشته در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش و پدافند هوایی، گفتند: من با توافقی که بتواند انجام شود موافقم اما با توافق 'بد' موافق نیستم.

ایشان با اشاره به اظهارات مکرر امریکاییها که می گویند 'توافق نکردن بهتر از توافق بد است' افزودند: ما هم همین عقیده را داریم! و معتقدیم توافق نکردن بهتر از توافقی است که به ضرر منافع ملی و زمینه ساز تحقیر ملت بزرگ ایران شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.