قدس آنلاین : دکتر محمد سلطانی فر مدیر دفتر مطالعات وبرنامه ریزی رسانه گفت:متصدیان و متولیان تولید محتواچه کسانی هستند ؟

تولید محتوا را می توان تصدی کرد

به گزارش خبرنگار ما نشست تخصصی چالش‌های تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی با حضور متخصصان و پژوهشگران عرصه رسانه : دکتر محمد کرم‌پور؛ دکتر داوود زارعیان، مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مخابرات؛ دکتر ابراهیم‌آبادی عضو انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی، مهندس مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی؛ دکتر حسین بصیریان،دکترحمید ضایی‌پرور، دکتر احسان‌ پوری؛ و دکترمحمد سلطانی‌فر در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

دکتر سلطانی‌فر مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه در نشست تخصصی چالش‌های تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی بر اهمیت تولید محتوا در دنیای دیجیتال تاکید کرد وگفت: پرسش‌های مطرح درحوزه تولید محتوا این است که این حجم از اطلاعات راه به کجا می‌برند؟ متولیان و متصدیان چه کسانی هستند؟

 تصدی‌گری از دو منظر مطرح است، قبل از انتشارمحتوا که باید ارزیابی شود یا بعد از انتشار باید اطلاعات کنترل شود؟

 امروزه نگاه دوم امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان جلوی دسترسی مردم را گرفت چرا که ذات فناوری‌های جدید سانسورگریز و کنترل گریز است.با سازماندهی تولید محتوا اجازه دهیم افراد با دیدگاه‌های مختلف محتوا تولید کنند..

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌‍‌ها ادامه داد:ما نباید فضای دیجیتال را نه بسته و نه باز و یا در انحصار چند شرکت قرار دهیم. وی نگاه سوم را اینگونه بیان کردکه نرم افزار‌ها بر مبنای گروه‌بندی مختلف اطلاعات متناسب در اختیارمخاطب قرار دهند، همچنین میزان سواد رسانه‌ای مخاطبین را افزایش دهند

دکتر حمیدضیایی‌پرورگفت: اینترنت از 1969 تا دوره حاضر به سه دوره  می توان تقسیم  کرد:دوره اول پیدایش اینترنت تا سال 2000 که به دوره دسترسی شناخته می‌شود. در این دوره ضریب نفوذ اینترنت و وضعیت کانال‌های دسترسی به اینترنت اهمیت دارد همچنین فرستنده اطلاعات محدود و مصرف‌کننده محتوا انبوه می‌باشد

 دوره دوم از سال 2000 شروع  می شود (وب 2)، در این دوره شبکه‌های اجتماعی فعال می‌شوند و کانال‌های تعاملی شکل می‌گیرد.

دوره سوم از سال  2010 تا حال حاضر. در این دوره شاهد پیدایش محتوا هستیم،  زیرساخت‌های فضای اینترنت اشباع شده است و تمرکز بر تولید محتوا است.

استاد ارتباطات وپژوهشگر رسانه‌های نوین در ادامه به ارائه پیشنهاداتی در حوزه تولید محتوا پرداخت و عنوان کرد:تولید محتوا باید در دستور جلسه مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد، توجه به اپلیکیشن‌های بومی و اعتماد سازی نسبت به Platform داخلی بین مردم، منابع مهم فرهنگی و هنری ایران شناسایی شود و در فضای مجازی تولید محتوا شود.

دکترمحمد کرم‌پورنیز در این نشست تخصصی چالش‌های تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی بر ذات غیرخنثی بودن تکنولوژی تاکید وعنوان کرد: در غرب تکنولوژی خنثی نیست و از جنس انکشاف است نه از جنش اکتشاف، تکنولوژی یک واقعیت است و جامعه شبکه‌ای ایجاد می‌کند و سپس همگرایی می‌کند و فناوری متحرک است.

 وی در ادامه افزود: مسیر فناوری از غرب به شرق است و نشان می‌دهد که غرب از کجا وارد می‌شود، بنابراین موضوع فضای مجازی یک موضوع امنیتی است، ورود اطلاعات نشان می‌دهد که عناصر غرب قدرت ملی فعال است و در حال حاضر جامعه شبکه‌ای با قدرت ملی در ارتباط است.

دکتر ابراهیم‌آبادی عضو انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی در زمینه تعریف محتوای الکترونیکی اظهار داشت: محتوای الکترونیکی صرفاً متن نیست بلکه ترکیبی از اینفوگرافیک، متن، انیمیشن، و سیمولشن می‌باشد،وی به آسیب‌شناسی تولید محتوا درایران پرداخت و گفت: ما درایران نهادهای حرفه‌ای تولید محتوا نداریم، ما اگر بتوانیم کتابهای دوران ابتدایی را به صورت محتوای الکترونیک تبدیل کنیم یک موج تولید محتوای ایجاد کرده‌ایم..

حسین بصیریان مترجم کتاب قدرت ارتباطات دراین نشست عنوان کرد: کاربران امروزبه لحاظ محتوا «تولیدگر محتوا» هستند و مهمترین چالش درحوزه تولید محتوا فیلترینگ به ویژه فیلترینگ هوشمند است.

دکتر زارعیان مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مخابرات ایران ادامه داد: نشست تخصصی چالش‌های تولید محتوا درجامعه اطلاعاتی ، در آیین نامه بین‌المللی درزمینه تولید محتوا، دولت صرفاً مسئول تولید محتوا نیست بلکه سازمان‌های غیردولتی، سازمان‌های خصوصی، نهادهای بین‌المللی متصدی تولید محتوا هستند، دربخشی آمده است پدیدآوران تولید محتوا آموزشگاه‌ها، آموزگاران، و ... باید نقش فعالی داشته باشند.

 وی به آسیب‌شناسی تولید محتوا درایران پرداخت و گفت: در ایران بیشتر ما دانلود می‌کنیم و خیلی کم آپلود به عبارتی جامعه ما در زمینه محتوا مصرف‌کننده است.

مدیرکل روابط‌عمومی شرکت مخابرات  با اشاره به سازمان بین‌المللی ارتباطا ت گفت: پیشنهاد خصوصی سازی، آزاد سازی و مقررات‌زادیی توسط این سازمان ارائه شد ه است در کشور ما  در زمینه خصوصی‌سازی کارهای زیادی انجام داده‌ایم،دیر وارد مقررات زدایی شده ونامناسب مقررات‌زدایی کرده ایم وکار خاصی در زمینه آزادسازی انجام نداده‌ایم.

مهدیون معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی در نشست تخصصی چالش‌های تولید محتوا در جامعه اطلاعاتی اشاره کرد: برای تولید محتوا، مدل صرفاً عرضه و تقاضا کافی نیست بلکه باید به مولفه سوم یعنی فرهنگ جامعه توجه نشان بدهیم، در جامعه‌ای که قمارمذموم است نمی‌توان نسبت به فعالیت آن‌ها در فضای مجازی سکوت کرد. یا در آمریکا نمی‌توان در فضای مجازی محتوایی بر خلاف امنیت ملی متنی را نشرداد، بنابراین مدل سوم به نام فرهنگ اهمیت دارد. همچین رگولاتری عمودی و پلکانی در این عصر جوابگو نیست، کشور ما در زمینه تولید محتوا از هیچ رگولاتری تبعیت نمی‌کند.

دکتر احسان پوری قائم مقام دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌هابحث  را در چهار محور تکنولوژی، سیاست‌گذاری، روند جهانی‌سازی، توسعة فرهنگی تقسیم بندی کرد.

وی  در مورد جریان تولید محتوا در کشور اشاره کرد و گفت: ما هنوز محتوایی که تولید می‌کنیم آنالوگ است. می‌آئیم یک سخنرانی یا جلسه‌ایی را مانند این جلسه را تبدیل به لوح فشرده می‌کنیم یا در اینترنت می‌گذاریم می‌گوئیم تولید محتوای دیجیتالی، همان چیزی را که تلویزیون ما نشان می‌دهد، در اینترنت و فضای مجازی می‌آید در رادیو هم هست و به نظرمی‌رسد که یک شکل مناسبی در رسانه‌هایمان برای ارائه محتوا نداریم..

وی ضمن همین بحث و با تاکید بر رسانه‌های اجتماعی اظهار داشت:  هرروز برای ما اس ام اس می آید یا در وایبر پیام می آید، از فردا می‌خواهد وایبر پولی شود و شما باید پول پرداخت کنید در حالی که همین شبکه‌های اجتماعی کسب و کارشان از تولید محتواست؛ در واقع اینجا محتوا و محتوا آفرینی به عنوان یک ارزش به حساب می‌آید. ما هنوزدر بحث مالکیت معنوی هستیم، هنوز می‌گوییم وایبر می‌خواهد پولی شود یا نه، ولی می‌بینیم دنیا به تولید محتوا از دیدگاه کسب و کار نگاه می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.