قدس آنلاین-قاانی:مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان بنظر می رسد دارای ابهاماتی است که می توان چالش جدی در تصویب نهایی آن در صحن علنی مجلس نیز باشد.

ابهام درحذف یارانه بگیران/ملاک کدام است:درآمد سرپرست خانوار یا مجموع خانوار؟

به گزارش قدس انلاین ،براساس مصوبه کمیسیون تلفیق،یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان از سال اینده حذف می گردد درحالیکه این سوال مطرح می باشد که این رقم تنها براساس دریافتی سرپرست خانوار محسوب می شود یا مجموع درامد خانوار محسوب می گردد.که درصورتیکه گزینه دوم مطرح باشد پس این مصوبه بدان معناست که خانواده‌هایی با مجموع درآمد بیش از 3 یا 5 و بیشتر از دریافت یارانه محروم می‌شوند.بهرحال این ابهام وجود دارد که ملاک حذف یارانه نقدی درآمد سرپرست خانوار است یا مجموع درآمد خانواده .

*دولت حذف یارانه افراد با درآمد بالای ۲.۵ میلیون تومان را پذیرفت

چندی پیش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حذف یارانه نقدی پردرآمدها برای اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه ها در سال آینده حتمی است و دولت حذف یارانه افراد با درآمد بالای ۲.۵ میلیون تومان را پذیرفت.

محمد رجایی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص حذف یارانه نقدی افراد با درآمد بالای 25 میلیون ریال، گفت: البته نمی توان درخصوص تصمیم نهایی مجلس در رابطه با کم و کیف حذف یارانه افراد پر درآمد پیش بینی دقیقی کرد اما روشن است که برخی نمایندگان پیگیر پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت یعنی ادامه اجرای قانون هدفمندی همانند سابق باشند.

نماینده مردم گناباد افزود: در عین حال آقای نوبخت برای دفاع از لایحه در مجلس حاضر شده بود، حذف یارانه نقدی افراد بالای 25 میلیون ریال درآمد، را تایید کرد و این بدان معناست که دولت این تصمیم را پذیرفته و مشکلی ندارد.

*مبنای 2.5 میلیون تومان برای حذف یارانه مبهم است

اما رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، مصوبه حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان را مبهم دانست و تاکید کرد که اجرای این مصوبه موجب اذیت مردم می‌شود.

اکبر ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره قابلیت اجرای مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق با تاکید بر تعیین سقف درآمد 2.5 میلیون برای غربالگری یارانه بگیران اظهار کرد: ما منتظر بررسی این مصوبه در صحن علنی مجلس هستیم و تا آن زمان نمی‌توان نظر قطعی را اعلام کرد؛ اما در مجموع عملیاتی شدن چنین مصوبه‌ای موجب اذیت مردم خواهد شد.

وی افزود: با وضع موجود بعید است این مصوبه در صحن علنی هم تصویب شود و به نظر می‌رسد که تغییر خواهد کرد.

رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در مورد این‌که آیا این سازمان توانایی شناسایی درآمد خانوارهای یارانه‌بگیر را دارد، بیان کرد: ما امکانات را در اختیار داریم و بانک‌های اطلاعاتی کامل هستند اما نه به این صورت که بخواهیم برای تمام مردم آن را به کار بگیریم و کل جمعیت را پوشش دهد. وی تاکید کرد: اکنون حدود هفت تا 15میلیون نفر در کشور هستند که اطلاعاتشان در هیچ بانک اطلاعاتی وجود ندارد و این مساله بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.

ایزدی در ادامه با اشاره مبهم بودن مصوبه هدفمندی اعلام کرد: این‌که مصوب شده درآمد بالای 2.5 میلیون تومان از دریافت یارانه حذف شود دارای ابهام است، زیرا مشخص نیست منظور درآمد کل خانوار است یا سرپرست و تعداد اعضا یا استان محل سکونت نیز تعیین نشده است. این در حالی است که وضع درآمد و هزینه در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است به عنوان مثال شرایط تهران با دیگر استان‌ها همسطح نیست.

* تفکیک خانوارها بر اساس یک درآمد مشخص، کارشناسی نیست

از سوی دیگرعضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از طرح حذف یارانه خانوارها با درآمد 2.5 میلیون تومان گفت: تفکیک خانوارها بر اساس یک درآمد مشخص، کارشناسی نیست و مسائلی از قبیل تعداد اعضای خانوار نیز در مرفه بودن یک خانواده موثر است.

الیاس نادران در رابطه با پیشنهاد حذف خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان از دریافت یارانه نقدی، گفت: بنده این برآوردهای عددی را به هیچ عنوان کارشناسی نمی‌دانم و کاملا مخالف آن هستم.

وی افزود: دولت وظیفه دارد که طبقات درآمدی جامعه را تفکیک و برنامه ریزی‌ها را بر همان اساس انجام دهد. وی تصریح کرد: دولت به مستندات درآمدی اشخاص دسترسی داشته و تفکیک طبقات درآمدی برای قوه مجریه چندان دشوار نیست. به گفته این نماینده مجلس، مسائلی از قبیل تعداد اعضای خانوار، میزان هزینه و دیگر گزینه‌ها در مرفه بودن خانوار تاثیرگذار بوده و نمی‌توان با تعیین یک عدد ساده، اقدام به حذف از دریافت یارانه نقدی کرد.

  *درآمد 5 میلیونی مجموع خانوار

در نهایت عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94 گفت: پیشنهاد ما این است که ملاک حذف یارانه نقدی داشتن درآمد 3 تا 5 میلیونی خانوار باشد.    

ایرج ندیمی، در خصوص ابهامات موجود در مورد حذف یارانه خانوارهای با درآمد بیش از 2.5 میلیون تومان مطابق با مصوبه کمیسیون تلفیق، گفت: برخی از اعضای کمیسیون تلفیق معتقدند که منظور از درآمد 2.5 میلیون تومان، درآمد سرپرست خانواده است، ابهام این موضوع در زمان بررسی در صحن علنی رفع خواهد شد.

وی توضیح داد: اگر نمایندگان نپذیرند که ملاک حذف یارانه نقدی درآمد سرپرست خانوار است و معتقد باشند که باید مجموع درآمد خانواده مدنظر قرار گیرد، پیشنهاد ما این است که به 3 یا 5 میلیون افزایش پیدا کند.

وی افزود: قطعاً اگر ابهام مطرح شده مورد موافقت مجلس قرار نگیرد مصوبه کمیسیون تلفیق بدان معناست که ملاک درآمد کل اعضای خانواده است.

این عضو کمیسیون تلفیق با بیان این‌که طبق لایحه بودجه دولت درآمد 37 هزار میلیارد تومانی را باید برای یارانه نقدی هزینه کند،‌ گفت: این بدان معناست که دولت از درآمد 47 هزار میلیارد تومانی حاصل از اصلاح قیمت‌ها باید 37 هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی صرف کند.

وی افزود: در همین زمینه قطعاً تمامی روستائیان، عشایر، مددجویان و بازنشستگان مشمول دریافت یارانه می‌شوند اما بحث سر سایر خانوارها با درآمدهای مختلف است. در این رابطه باید سازمان هدفمندی میزان درآمد خانوارها را احراز کرده و بر اساس آن نسبت به حذف یارانه آنها با درآمد تعیین شده اقدام کند.

ندیمی در مورد چگونگی تعیین رقم 2.5 میلیون تومان جهت حذف یارانه خانواده‌ها، گفت: ملاک ما در وهله اول خط فقر بود و بعد از آن متوسط و میانگین نسبت به درآمد خانواده‌ها در شهرها، روستاها و کلان‌شهرها در نظر گرفتیم. بدان معنا که اگر هزینه در روستا نسبت به کلان‌شهرها تغییر پیدا می‌کند متوسط‌ این رقم حدود 2.5 میلیون تومان می‌شود. البته امکان تغییر این رقم در زمان بررسی در صحن علنی وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.