کارشناس مسائل نظامی و سیاسی افغانستان با تایید حضور داعش در برخی از مناطق این کشور گفت: داعش برای پیشبرد هدف ایدئولوژی اسلامی ایجاد نشده بلکه وسیله دشمنی با کشورهای اسلامی است.

داعش ابزار دشمنی با کشورهای اسلامی است

ژنرال عتیق الله امرخیل روز یکشنبه در گفت وگوی با ایرنا در کابل گفت: آنانی که گروه داعش را ایجاد کرده اند در تلاش آموزش و تجهیز این گروه هستند و داعش به خودی خود وارد افغانستان نشده است .

روز گذشته یک کانتینر سلاح و تجهیزات نظامی در شهرستان 'شاه جوی' استان زابل افغانستان بدست نیروهای امنیتی افتاد.

مقامات امنیتی استان زابل افغانستان با تایید این گزارش گفتند که 3 تن به اتهام انتقال این تجهیزات برای داعشی ها بازداشت شده اند و تحت بازجویی قرار دارند.

این کارشناس افغان گفت: نیروهای افغان تاکنون در مقابله با تروریست ها ثابت کرده اند که با تجهیزات اندک که در اختیار دارند می توانند از کشور دفاع کنند.

وی نداشتن تجهیزات لازم برای نیروهای افغان را مشکل جدی دانست و گفت: دولت افغانستان باید با استفاده از هر راه ممکن این خلا تجهیزاتی را رفع کند.

امرخیل ایجاد نیروی هوایی را یکی از ضروریات مهم ارتش افغانستان دانست و افزود: در صورتی که نیروی هوایی ایجاد نشود تلفات نیروهای ارتش در رویارویی با تروریست ها افزایش می یابد و در نبرد با دشمنان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

امرخیل به این باور است که اگر نیروی هوایی افغانستان تجهیز و فعال شود دیگر حضور نیروی هوایی خارجی و شرکت آنان در عملیات ضد تروریسم ضرورت نخواهد داشت.

امرخیل بدون اشاره به کشوری خاص گفت: داعش را کشورهایی بوجود آورده اند که با کشورهای اسلامی دشمنی دارند، آنانی که داعش را ساخته و تجهیز کرده اند برای پیشبرد اهداف خود از هرگونه تلاش، آموزش و پشتیبانی از آنان دریغ نمی کنند.

این کارشناس نظامی افغان در رابطه با حضور داعش در افغانستان گفت: دو دیدگاه وجود دارد اول اینکه داعش در افغانستان حضور یافته است و در آن شکی وجود ندارد افرادی که تحت نام داعش فعال شده اند متشکل از چند گروه می باشند که از مرزهای بیرون از کشور وارد شده اند.

اما دیدگاه دیگر این است که افرادی از طالبان که در سابق با دولت افغانستان می جنگیدند به گروه های مختلف تقسیم شده اند و یکی از گروه های منشعب شده طالبان، پرچم داعش را بلندکرده و با پوشیدن لباس سیاه و به نام داعش به صحنه آمده است.

وی گفت: حضور این افراد در افغانستان هنوز ابتدایی است و حرکتی از داعش دیده نشده و بطور عملی با دولت و یا دیگر گروه ها در داخل افغانستان وارد جنگ نشده اند و شایعاتی از حضور آنان در استان های غزنی، فراه، جوزجان و سرپل شنیده می شود که در حال جمع آوری نیرو هستند.

امرخیل از دولت افغانستان خواست که باید نیروی اطلاعاتی خود را در رابطه با داعش، بطور جدی فعال سازد تا بتواند از آمادگی آنان گزارش تهیه و در اختیار نیروهای ارتش قرار دهند و تا زمانی که کار از کار نگذشته علیه آنان اقدام شود.

وی گفت: اکنون ما می توانیم با نیروی کم و آموزش دیده با آنان مقابله کنیم و از توسعه آنان جلوگیری کنیم.

امرخیل تاکید کرد که داعش تندرو ترین گروهی است که تاکنون ظهور کرده و دولت افغانستان نباید اجازه دهد که برای مردم این کشور مشکل جدیدی ایجاد کنند.

به گفته امرخیل حضور هرگونه گروه های افراطی باعث تضعیف دولت افغانستان در بخش های اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی می شود.

امرخیل همکاری های کشورهای منطقه را برای نابود کردن گروه های تندرو مانند داعش ضروری دانست و از آنان خواست که در یک هماهنگی کامل پیش از آنکه این گروه در منطقه پابگیرد، آن را از بین ببرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.