۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 270288

رییس موسسه مطالعات راهبردی ترکیه-آسیا (موسسه تاسام) سخنرانی اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا را ناشی از نگرانی شدید رژیم اسراییل از نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق هسته ای دانست و گفت: تل آویو به شدت احساس خطر می کند.

شخصیت ترکیه ای: تل آویو احساس خطر می کند

سلیمان سنسوی Suleyman Sensoy رییس این موسسه ترکیه ای که برای شرکت در ششمین نشست اندیشکده های کشورهای اسلامی به پایتخت پاکستان سفر کرده است، در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایطی که تقریبا تمام کشورهای جهان از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 حمایت می کنند و از تلاش ها برای حصول توافق هسته ای به ویژه میان ایران و آمریکا استقبال می کنند، تنها تل آویو است که این توافق را در راستای منافع خود نمی داند و هر چه پیشرفت بیشتری در مذاکرات صورت می گیرد، اسراییل خشمگین تر و نگران تر می شود.

وی تاکید: توضیحات شفافی که ایران درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود داده و همکاری های خوبی که این کشور با نهادهای ذیربط بین المللی داشته است، جای نگرانی برای جامعه جهانی درخصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران باقی نگذاشته است و نگرانی های تل آویو دلایل دیگری دارد.


** نیاز به ظرفیت های ایران در ایجاد امنیت منطقه ای

این کارشناس مسایل سیاسی و راهبردی ترکیه با تاکید بر ظرفیت و توانمندی بالای جمهوری اسلامی ایران در ایجاد و تقویت امنیت منطقه ای گفت: ایران هم به لحاظ سخت افزاری و هم به لحاظ نرم افزاری، از ظرفیت و توانمندی بالایی در تامین امنیت منطقه برخوردار است.

رییس موسسه مطالعات راهبردی ترکیه-آسیا (تاسام) اظهار امیدواری کرد که مذاکرات هسته ای گروه 1+5 با ایران به زودی به نتیجه برسد چرا که توافق هسته ای گروه 1+5 و به ویژه آمریکا با ایران، تاثیری مثبت بر موازنه قدرت در منطقه و امنیت آن خواهد داشت و دستیابی به چنین توافقی، منجر به ایفای نقش فعال تر ایران درحل مسایل امنیتی منطقه خواهد شد.

** مبارزه با تروریسم، نیازمند همفکری و همکار های منطقه ای است

این محقق و کارشناس ترکیه ای مسایل سیاسی و راهبردی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم نیازمند همفکری و همکاری های موثر منطقه ای است، گفت: امروز همکاری میان قدرت های منطقه ای از جمله ایران، ترکیه، مصر و عربستان سعودی، لازمه مبارزه موثر با تروریسم و بازگرداندن آرامش و امنیت به منطقه است.

سلیمان سنسوی گفت: اگر کشورهای منطقه تفاهم، همکاری و همفکری لازم را نداشته باشند، نه تنها نباید انتظار حل مسایل و مشکلات را داشته باشیم بلکه در این صورت، تشدید مشکلات و مسایل منطقه امری طبیعی خواهد بود.

موسسه مطالعات راهبردی ترکیه-آسیا Turkish Asian Center for Strategic Studies(TASAM) یکی از مراکز مطالعاتی پویا و مهم ترکیه محسوب می شود که در خصوص مسایل راهبردی منطقه نقش فعالی ایفا می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.