موسسه خیریه «بیت‌النبی» مشهد تعطیل شد

  در حالی که آراسته معاون امور مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر جلوگیری از ادامه فعالیت مراکزی که در آن‌ها کودک‌آزاری اتفاق می‌افتد، روز سه‌شنبه 19 اسفند به ایسنا گفته بود، در خصوص موسسه «بیت‌النبی» به دلیل این که کودک‌آزاری ثابت نشد تعطیلی موسسه اتفاق نیفتاد، اما شکیب مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی امروز چهارشنبه 20 اسفند از تعطیلی این موسسه خیریه که وظیفه نگه‌داری از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست را برعهده دارد، خبر داد. 
 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه خراسان رضوی، تهمینه شکیب مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار بهزیستی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، عنوان کرد: پرونده این موسسه برای بررسی و اخذ تصمیمات مقتضی به کمیسیون عالی نظارت بهزیستی کشور ارسال شد. 
 
کمال‌الدین حسینی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تایید این خبر، اظهار کرد: درخواست استانداری خراسان رضوی از اداره بهزیستی طی شدن روال قانونی این موضوع است. 
 
وی افزود: طی بررسی‌هایی که در گذشته توسط بهزیستی و بازرس که نماینده استانداری بوده صورت گرفته است موضوع کودک‌آزاری اثبات نشده است اما برای بررسی‌های بیشتر این موسسه تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است. 
 
به گزارش ایسنا متن اطلاعیه اداره کل بهزیستی خراسان رضوی به شرح ذیل است: 
 
" بدین وسیله به اطلاع می‌رساند: موسسه خیریه بیت‌النبی تا اطلاع ثانوی تعطیل و پرونده این موسسه به منظور بررسی و اخذ تصمیمات مقتضی به کمیسیون عالی نظارت بهزیستی کشور ارسال می‌گردد." 
 
   اطلاعیه بهزیستی خراسان


 
 به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، چند وقتی است نامه‌ها و مطالبی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر آزار جسمی یک کودک در موسسه خیریه «بیت‌النبی» مشهد منتشر شده است؛ موسسه‌ای که وظیفه نگهداری از کودکانی را بر عهده دارد که والد واجد صلاحیت ندارند. 
 
بر اساس این اطلاعیه‌ها موضوع مربوط به اواخر سال گذشته است اما به دلایلی تا امروز نتیجه‌ واحدی به دست نیامده و به همین دلیل، پس از گذشت یک سال دوباره این زخم کهنه سر باز کرده است. 
 
یکی از مدعیان اتفاق افتادن این کودک آزاری می‌گوید: سال گذشته دست یکی از کودکان حاضر در این موسسه که سنش زیر 6 سال بود با قاشق داغ سوزانده شده است. تا زمانی که خود کودک به من نگفته بود که دستم را سوزانده‌اند این موضوع را باور نکرده بودم، یادم هست که برای محمد باند و پماد سوختگی خرید کردم، حتی یک نفر که از این موضوع مطلع بود محمد را به پزشک برده بود و دکتر علت سوختگی را گذاشتن شیء داغ بر روی دست کودک تشخیص داده بود. 
 
این فرد با اشاره به این که مربی که این کار را انجام داده اخراج نشده است و ظاهرا مشغول کار دفتری در همین موسسه است، اظهار می‌کند: این کودک به شهرستان «جوین» انتقال داده شده است. 
 
کودک‌آزاری اثبات نشده است 
 
فاطمه آراسته، معاون امور مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، نیز در خصوص مورد کودک‌آزاری موسسه خیریه «بیت‌النبی» مشهد،‌ عنوان کرد: موارد کودک‌آزاری که به بهزیستی اعلام می‌شود بلافاصله این سازمان ورود پیدا می‌کند اما اتفاقی که برای کودک موردنظر اتفاق افتاده به دلیل تاخیر در اطلاع‌رسانی زخم‌های کوچکی روی دست بچه مشاهده شده و به همین دلیل کودک‌آزاری اثبات نشده است. 
 
وی افزود: زمانی که بهزیستی به بررسی کودک پرداخت سوختگی‌هایش جزئی بود و به همین دلیل اصلا کودک‌آزاری ثابت نشده هم چنین شاهدان این موضوع عنوان کرده‌اند که دست کودک به بخاری برخورد کرده است. 
 
آراسته اظهار کرد: مواردی که با عنوان کودک‌آزاری اعلام و اثبات شود قطعا به طور جدی از طریق بهزیستی پیگیری می‌شود، اما این مورد بعد از سه یا چهار ماه به این سازمان اطلاع داده شد. 
 
وی با اشاره به اینکه این موضوع مربوط به پایان سال گذشته است، افزود: مراقبان، مسئولان فنی و مربیانی که در موسسات خیریه حضور دارند مراحل گزینش را گذرانده و سلامت اعصاب و روان آن‌ها تایید شده است، البته علی‌رغم تمام مراقبتی که از کودکان در خانواده نیز می‌شود امکان وقوع حادثه‌ی کوچکی مانند افتادن از پله‌ها و ... برای کودک وجود دارد. 
 
معاون امور مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان با بیان این که از سال 92 تاکنون موردی مبنی بر کودک‌آزاری در موسسات خیریه تحت پوشش بهزیستی در مشهد اطلاع داده نشده است، خاطرنشان کرد: در صورتی که برای بهزیستی اثبات شود که در این مراکز کودکی آسیب دیده و موسسه نتوانسته امنیت جانی لازم را برای کودکان فراهم کند مرکز تعطیل می‌شود و به افراد واجد شرایط و صلاحیت سپرده خواهد شد. 
 
وی با تاکید بر جلوگیری از ادامه فعالیت مراکزی که در آن‌ها کودک‌آزاری اتفاق می‌افتد، ادامه داد: در خصوص موسسه «بیت‌النبی» به دلیل این که کودک‌آزاری ثابت نشد تعطیلی موسسه اتفاق نیفتاد اما به دلیل این که باید جراحت کودک را از ابتدا به بهزیستی اطلاع می‌دادند تغییراتی در هیات مدیره این مرکز اتفاق افتاده است. 
 
معاون امور مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی استان با بیان این که بهزیستی از سال 80 فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کرده است، اضافه کرد: 57 موسسه خیریه در خراسان رضوی دارای «خانه فرزندان» هستند که یکی از موارد کودکانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند مربوط به کودک‌آزاری است، در واقع کودکانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند وجه اشتراک‌شان عدم صلاحیت نگهداری والدین است. 
 
محمد غفاری‌زاده، کارشناس آسیب‌های اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در خصوص ثبت این واقعه در سامانه 123 بهزیستی استان، تصریح می‌کند: اسم این کودک در سامانه 123 که مربوط به اطلاع‌رسانی افراد یا شاهدان از وقوع کودک‌آزاری برای کودکان راه‌اندازی شده است، ثبت نشده و دلیل آن نیز ممکن است مراجعه حضوری افراد به سازمان باشد. 
 
وی می‌افزاید: در مواردی که سازمان این موضوعات را برای رسیدگی به اورژانس اجتماعی ارجاع می‌دهد بلافاصله در سامانه ثبت می‌شود؛ تا زمانی که یک پرونده کودک‌آزاری در بهزیستی به سرانجام نرسد مختومه نمی‌شود. 
 
شاهدان مستندات خود را ارائه دهند 
 
سیدکمال‌الدین حسینی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار می‌کند: طبق جلسه‌ای که چند روز گذشته با حضور مدیرکل بهزیستی استان و بازرسی که به عنوان نماینده استانداری موضوع را بررسی کرده بوده، برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که کودک‌آزاری اتفاق نیفتاده است. 
 
وی عنوان می‌کند: در حال حاضر این کودک به شهرستان «جوین» منتقل شده و طبق مستندات این کودک در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی برایش افتاده است؟ اظهار کرده «خودم سوخته‌ام». 
 
حسینی تصریح می‌کند: تاکنون این موضوع توسط بهزیستی و گروه نظارت بر تشکل‌ها بررسی شده است، اما در صورتی که هنوز هم افرادی معتقدند این کودک‌آزاری اتفاق افتاده، مستندات خود را ارائه دهند تا دوباره توسط گروه سومی مورد بررسی قرار گیرد. 
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری استان با اشاره به این‌که به دنبال تایید یا رد این مسئله نیستیم بلکه تلاش می‌کنیم تا حرفی به ناحق گفته نشود، خاطرنشان می‌کند: نباید این مطالب در وایبر و ... منتشر شود؛ اگر مستنداتی وجود دارد باید گزارش شده و دوباره بررسی شود. 
 
وی با بیان این‌که به طور جدی مدافع حقوق کودکان هستیم تا از آنان سوءاستفاده نشود، در خصوص علت انتقال این کودک به شهرستان، ادامه می‌دهد: طبق گفته‌ی مدیرکل بهزیستی استان این کودکان به صورت چرخشی جابه‌جا می‌شوند. 
 
حسینی با تاکید بر ارائه مستندات، اضافه می‌کند: در جلسه‌ای که برگزار شد بهزیستی موظف شد که در این مورد پاسخگوی سوالات رسانه‌ها باشد. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.