افشای چندین پرونده فساد مالی بین مقامات ارشد دولتی و نظامی کره جنوبی، موجب شد تا دولت این کشور طرح گسترده مبارزه با عوامل فساد را در این کشور آغاز کند.

آغاز جنگ تمام عیار دولت کره جنوبی با فساد مالی

 «لی وان کو» نخست وزیر کره جنوبی روز جمعه در اظهاراتی، از آغاز «جنگ تمام عیار» دولت با مقامات و سرمایه داران کره ای که مرتکب فساد مالی می شوند، خبر داد.

نخست وزیر کره جنوبی با خواندن بیانیه ای، گفت: «نمونه های اخیر از فساد مالی در بخش های مختلف کشور نشان دهنده وضع نابسامان و آغاز ماجرای فساد مالی گسترده در کره جنوبی است.»

وی افزود: هم اکنون، دولت کره جنوبی جنگ همه جانبه و تمام عیار خود علیه فساد مالی را اعلام می کند.

لی تاکید کرد: آینده کشور به ریشه کن کردن فساد بستگی دارد. دولت تمام تلاش خود را برای این منظور با هر هزینه ای که دارد، به کار خواهد بست.

نخست وزیر کره جنوبی بدون اشاره به جزییات طرح دولت برای مبارزه با فساد مالی، تصریح کرد که مقامات قضایی، پلیس و دیگر نهادهای اجرای قانون، اقدامات بی سابقه ای را برای برخورد با متخلفان در نظر گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: دولت از تمام قدرت و ابزارهایش برای ریشه کنی فساد استفاده می کند و مجازات سختی در انتظار مقامات و سرمایه داران فاسد است.

لی فساد های مالی اخیر و تدارک تجهیزات نظامی بی کیفیت برای ارتش در ازای دریافت رشوه را تهدیدی برای امنیت ملی کره جنوبی دانست و تاکید کرد دریافت پول های کثیف و اختلاس های مالی توسط شرکت های صنعتی محکوم است.

نخست وزیر کره جنوبی در پایان از شهروندان این کشور خواست تا تمام تلاش و هوشمندی خود را برای ساخت کشوری پاک و شفاف به کار گیرند.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی (یونهاپ) نیز در گزارشی اعلام کرد، آغاز تدابیر ویژه دولت کره جنوبی برای مبارزه با فساد پس از آن صورت می گیرد که افشای پرونده های فساد مالی مقامات ارشد دولتی و نظامی این کشور در ماه های اخیر، موجی از انتقاد ها را برنگیخته است.

ژنرال «جونگ اوک گئون» فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش ماه پیش به اتهام سوء استفاده از قدرت و دریافت رشوه، دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت.

جونگ متهم است شرکت هلدینگ اس .تی. ایکس (STX)را متقاعد کرده تا مبلغ 700 میلیون وون (معادل 648 هزار دلار) به یک شرکت سازنده قایقهای بادبانی بپردازد.

بنا بر این گزارش، بخش گسترده ای از سهام شرکت سازنده قایق های بادبانی متعلق به پسر ارشد جونگ بوده و این شرکت پس از دریافت مبلغ مورد نظر، منحل شده است.

یونهاپ گزارش داد که دو شرکت زیرمجموعه هلدینگ اس تی ایکس که کشتی های تندرو و موتور ناو های جنگی را برای نیروی دریایی کره جنوبی تولید می کردند، مبلغ مورد نظر را پرداخته اند.

دو روز پیش نیز رسانه های کره جنوبی از برملا شدن زدوبند رییس یکی از بزرگترین شرکت نظامی این کشور خبر دادند.

«لی کی تائه» رییس شرکت «ایلگ وانگ گونگ یئونگ» - بزرگترین شرکت تسلیحاتی کره جنوبی - متهم به پولشویی، کلاهبرداری و به جیب زدن میلیونها دلار شد.

یکی از مقامات نظارتی در وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که «لی» 66 ساله با جعل اسناد در تنظیم این قرارداد در سال 2012 میلادی، 120 میلیون و 900 هزار دلار آمریکا نصیب خود کرد، اما مسوولان نظارتی به تازگی متوجه این تخلف شدند.

دولت کره جنوبی به منظور مبارزه با فساد مالی در ارتش این کشور، کارگروهی متشکل از بازپرسان، افسران ارتش و مقامات دولتی را در ماه نوامبر سال گذشته میلادی ایجاد کرد.

افشای پرونده های فساد مالی اخیر در دستگاه دولتی کره جنوبی ازجمله پرونده فساد سه تن از معاونان «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی و برادر وی بازتابهای زیادی در رسانه های عمومی این کشور داشته است.

این موضوع موجب کاهش اعتماد افکار عمومی به دولت شده بطوری که نتایج یک نظرسنجی اخیر حاکی از کاهش محبوبیت پارک تا زیر 30 درصد برای اولین بار است.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.