پدیده ی خودروهای هوشمند بدون راننده در صنعت خودروسازی پدیده یی عادی به حساب می آید. اما برای آن ها که از بیرون به این صنعت نگاه می کنند، دانستن اینکه خودروها در آینده به صورت خودمختار عمل کرده و نیازی به راننده ندارند، کمی شگفت انگیز خواهد بود.

من، یک خودروی الکترونیکی، هوشمند و بدون راننده هستم!

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، با این حال برخی از خودروهای امروزی نیز به گونه یی به سوی هوشمند شدن تکامل پیدا کرده اند. از جمله ی آن ها خودروی جدید و 100 هزار دلاری مرسدس بنز است که قصد دارد در گره های ترافیکی به پای راننده ها استراحت دهد. این خودرو می تواند مسافت خود را تا خودروهای جلویی احساس کرده و متناسب با این مسافت سرعت خود را کاسته یا افزایش دهد.

به این شکل راننده نیازی ندارد تا در میان دیگر خودروها مانور داده و به صورت مداوم پایش را بر روی پدال های گاز و ترمز بفشارد. تنها فرمان دادن به خودرو برای هدایت آن کافی خواهد بود.

با این همه شرکت های فناوری در تلاشند تا این سطح از تکنولوژی خودروسازی را باز هم گسترش دهند.

  • خودروهای هوشمند

شرکت گوگل در ماه اکتبر سال گذشته اعلام کرد ناوگانی از خودروها را گرد هم آورده است که با استفاده از حس گرهای مختلف و نقشه های آنلاین مسیر را درک کرده و در میان جاده ها به صورت خودکار حرکت می کنند. این خودروها توانستند به صورت خودکار و کاملا هوشمندانه طول خیابان "لومبارد" را طی کرده و از پل "گلدن گیت" عبور کنند. شرکت گوگل از این ماموریت آزمایشی به عنوان اولین تحقیقات رباتیک در صنعت خودروسازی نام می برد.

  • EN-V، خودروی هوشمند جنرال موتورز

جدید ترین نسخه ی پیشرفت در این بخش از تکنولوژی توسط شرکت جنرال موتورز صورت گرفته است، که آخرین دستاورد خود، یعنی خودروی هوشمند و جدیدش را در نمایشگاه الکترونیک های مصرفی به نمایش گذاشت.

در ساخت خودروی EN-V دو ایده درباره ی نحوه ی یاد دادن رانندگی به خودروها با یکدیگر ترکیب شده اند؛ استفاده از حس گرهایی مانند دوربین ها و گیرنده های صوتی برای جلوگیری از برخورد خودروها با عابران پیاده و فناوری شبکه که به خودروها امکان می دهد با یکدیگر صحبت کنند.

شبکه ی اینترنت خودرو، امکان اتصال بی سیم آن ها را با یکدیگر فراهم آورده و آن ها را مانند یک ترن که واگن های آن از طریق اتصالات نامرئی به هم وصل شده اند، به صورت وایرلس به دنبال یکدیگر حرکت می دهد. با این حال اگر یکی از این خودروها بخواهد از گروه یا شبکه جدا شود، امکانش وجود دارد.

در حال حاضر این خودروها که بیش تر به یک کلاه غواصی شباهت دارد، در مرحله آزمایشی به سر می برند و جنرال موتورز امیدوار است تا سال 2030 بتواند این خودروها را با قیمت 10 هزار دلار وارد بازار کند.

EN-V ها بر روی دو چرخ حرکت می کنند و جنرال موتورز با همکاری شرکت Segway توانسته است فناوری را برای حفظ تعادل خودرو بر روی دو چرخ ارائه کند.

 EN-V، انرژی مورد نیاز خود را از باطری های قابل شارژ تامین می کند، سرعت این خودرو در بالاترین حالت 48 کیلومتر بر ساعت است و می تواند با یک بار شارژ 48 کیلومتر مسافت را طی کند.

 شاید سرعت و مسافت طی شده توسط این خودرو چندان جذاب نباشد، اما می تواند راه حلی برای برطرف کردن گره های ترافیکی در شهرهای شلوغ به شمار رود.

طول و عرض این خودروها 1.5 متر بوده و گنجایش حمل دو سرنشین را دارند اما در این صورت این دو نفر باید بدون هیچ وسیله یی در خودرو بنشینند، زیرا دیگر جایی برای حمل وسایل باقی نخواهد ماند.

در عین حال که EN-V ها می توانند با یکدیگر صحبت کرده و به صورت هوشمندانه و خودکار حرکت کنند، راننده ها در صورت نیاز می توانند کنترل خودرو را به دست بگیرند و این از نظر ایمنی و جذابیت خودرو برای راننده بسیار مهم است.

 در این خودرو به جای فرمان از دسته یی سکان مانند مشابه کنترل بازی های ویدیویی استفاده شده است که این فناوری امکان دور در جا زدن و به سرعت شتاب گرفتن را برای خودرو فراهم می آورد.

بر اساس گزارش سی ان ان، به دلیل هوشمند بودن این خودروها، موانع زیادی برای تکمیل نهایی آن ها وجود دارد که یکی از مهم ترین این موانع سیگنال های ارسالی و دریافتی است که خودروها برای مکالمه با یکدیگر دریافت و یا ارسال می کنند و این سیگنال ها از نظر تئوری برای هکرها کاملا قابل نفوذ و دسترسی هستند.

  • خودروی هوشمند گوگل

باشنیدن اسم گوگل بی شک یاد مرورگر اینترنتی و یا موتور جست و جوگر جهانی معروف خواهیم افتاد و با کمی دید فراتر عینک های معروف گوگل درخاطرمان نقش خواهد بست. اما اینک گوگل دست به تولید خودروهای دونفره زده که نیازی به راننده ندارد و مانند گوشی های موبایل، کاملا هوشمند است، شگفت آور است.

گوگل خودروی جدید بدون راننده ی خود را معرفی و رونمایی کرد. لازم به ذکر است که پیش تر درباره ی تولید خودروی بدون راننده دیده و شنیده بودیم، اما این خودروی گوگل با طراحی خاص  و کاملا متفاوتی  تولید شده که برای کاربران جالب است. این خودرو به شکل ماوس کامپیوتر می باشد.

خودروی جدید ساخته شده ی گوگل دونفره است و با توجه به این که خودرویی کاملا هوشمند می باشد، هیچ پدال گاز یا پدال ترمز و یا حتی فرمان در آن دیده نمی شود ولی در آن سوی ماجرا، گوگل از سنسورهای فراوانی در این خودرو استفاده کرده است که باعث شده سیستم نرم افزاری بسیار هوشمندی در آن پیاده شود و علاوه بر ایجاد امنیت بالا برای سرنشینانش، هیجان غیر قابل وصفی را نیز برای آن ها به ارمغان بیاورد.

به گفته ی یکی از مدیران ارشد شرکت گوگل، هدف از تولید این خودرو به منظور بالا بردن ضریب امنیت می باشد ودر آینده یکی از خودروهای با ضریب اطمینان و امنیت بالا خواهد بود.

گوگل در حال آزمایش این خودرو است و قصد دارد که در مسیر تولید این قبیل از دستگاه ها سیر صعودی را طی کند.

حداکثر سرعتی که این خودروی هوشمند دارد، ۴۰ کیلومتر بر ساعت می باشد و این واقعا کم است، اما می تواند شروع خوبی برای ورود به عرصه ی خودروهای هوشمند باشد.

گوگل در آزمایشاتی که روی خودروی خود انجام داد، نشان داده است که این وسیله به رکورد ۷۰۰ هزار مایل بدون تصادف دست پیداکرده است. گوگل انتظار دارد تا سال ۲۰۲۰ اولین مدل از این خودرو های هوشمند را وارد بازار کند.

  • خودروی فولکس واگن با قابلیت پارک خودکار

شرکت آلمانی فولکس واگن نیز مانند دیگر همتایانش به سوی تولید اتومبیل های متصل به اینترنت، گام برداشته است. شاید بهتر است بگوییم اتومبیل های متصل به این شبکه جهانی، از بزرگ ترین (در مقیاس اندازه) گجت های اینترنت اشیا به حساب می آیند.

این شرکت همچنین عزم خود را جزم کرده تا در راه خودروهای بدون راننده نیز قدم بگذارد. از سوی دیگر فولکس واگن می خواهد تجربه ی رانندگی را بیش از پیش لذت بخش تر و البته امن تر کند.

شرکت مذکور حالا سیستمی کاملا تعاملی را برای محصول پرفروش خود یعنی Golf طراحی کرده و به این منظور سه عدد صفحه نمایش بزرگ را در جدیدترین خودروی خود موسوم به Golf R Touch قرار داده است.

از این سه صفحه نمایش ذکر شده، یکی بزرگ تر از بقیه بوده و اندازه ی آن به ۱۲٫۳ اینچ می رسد. دیگر صفحات نمایشگر نیز هرکدام ۸ اینچی بوده و هرسه ی این نمایشگر ها در عمل به یکدیگر متصل شده و سیستمی واحد را تشکیل می دهند.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که رزولویشن این صفحات نمایش به عدد خیره کننده ی ۲۵۶۰ در ۱۷۰۰ پیکسل می رسد.

شاید به این فکر کنید که وجود سه نمایشگر در اتومبیل می تواند به انحراف تمرکز راننده منجر شده و باعث اختلال در رانندگی شود. باید بگوییم فولکس واگن، طراحی و نحوه ی جای گیری این نمایشگرها را طوری انتخاب کرده که حداقل مزاحمت  را برای راننده در هنگام حرکت داشته باشند.

در این اتومبیل معرفی شده، تعداد دستگیره ها و دکمه های مکانیکی به طرز چشمگیری کاهش یافته و دستورات حرکتی و یا حتی درگ-اند-دراپ جای آن ها را گرفته اند.

به طور مثال در این خودرو پیچ تنظیم صدای رادیو، جای خود را به دستورات لمسی از طریق نمایش گر داده است.

فولکس واگن امیدوار است با این تغییرات کلی که در سیستم خودروی Golf R Touch داده است، رانندگان به سرعت به آن عادت کرده و استفاده از این نوع دستورات لمسی و حرکتی جایگزین روش های قبلی شود.

البته مدل ارائه شده، محصولی آزمایشی بوده و احتمال این که سیستم نهایی دارای تغییراتی جدید باشد، دور از انتظار نیست.

سیستم پارک خودکار به کمک دوربین های نصب شده در اطراف اتومبیل از دیگر امکانات هوشمند این خودرو خواهد بود. نکته ی جالب اینجا است که اگر شما هر روز در محل مشخصی خودروی خود را پارک کرده و برای این منظور از چند فرمان و زوایای مختلف استفاده کنید، این اتومبیل می تواند نحوه ی پارک کردن شما را فرا گرفته و از آن به بعد خودش بدون حضور راننده وارد محل پارک شود.

این امکان نیز برای رانندگان فراهم شده تا با استفاده از یک تلفن هوشمند، هنگامی که بیرون از خودرو قرار دارند، به صورت ریموت Golf R Touch را در محل پارک قرار دهند.

فولکس واگن اپلیکیشن های مبتنی بر اندروید و iOS را به همین منظور برای کاربران طراحی کرده است. همچنین این خودرو با تلفن های اندرویدی از طریق Android Auto و موبایل های اپل از طریق Apple CarPlay سازگار است؛ گجتی هوشمند، درون گجت هوشمندی دیگر.

  • شرکت های IT  و تلکام ،پیشروان بازار خودروهای هوشمند

تحلیل‏گران معتقدند شرکت‏‌های فعال در حوزه ی فناوری‏‌های IT و ارتباطات دور (تلکام) مهم‌ترین برندگان بازار خودروهای هوشمند خواهند بود. پیش‏‌بینی می‌‏شود حجم این بازار در یک دهه ی آینده به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

بنا بر نظر کارشناسان، ارزش این بازار در یک دهه ی آینده به ۵۰ میلیارد دلار  خواهد رسید و همین امر شرکت‏‌های عرضه‌‏کننده ی تراشه‏‌ها و محصولات آی تی مثل گوگل و اینفنئون را به سرمایه‌‏گذاری در این بازار ترغیب کرده است. 

در این میان برخی از شرکت‏‌های خودروسازی مثل نیسان موتور، فولکس واگن،‌ ای جی و تویوتا موتور نیز وارد همکاری با شرکت‏‌های عرضه‌‏کننده ی محصولات IT شده‏ اند تا به توسعه ی خودروهای خودراننده کمک کنند.

کریستین جیمنز، مدیر صندوق اعتبارات و رییس شرکت دیاموند بلو (Diamond Blue) در این باره گفته است: بازار خودروهای هوشمند یک بازار نوظهور است و بهترین راه برای سرمایه‏‌گذاران در بلندمدت این است که روی برندهای IT مثل مایکروسافت یا عرضه‏‌کنندگان تراشه، مثل اینفینئون سرمایه‏‌گذاری کنند و نه روی برندهای خودروسازی مثل پژو و رنو.

بانک فرانسوی اگزان بی‌ان‌پی نیز پیش‌‏بینی کرده است که ارزش این بازار در ده سال آینده به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم نصف درآمد سال گذشته ی شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام دبلیو (BMW) است.

در حال حاضر شرکت‏‌هایی مثل گوگل و اپل به صورت جدی مشغول فعالیت در این بازار هستند. گوگل در ابتدای سال میلادی جاری اعلام کرده بود که خودروهای مجهز به پلت فرم آندروید اوتو (Auto)  از امسال عرضه خواهد شد. 

این پلت‏فرم به رانندگان اجازه می‌‏دهد در حین رانندگانی با استفاده از فرمان‏‌های صوتی، فعالیت‏‌هایی مثل ارسال پیامک و یا برخی فعالیت‏‌های دیگر را انجام دهند.

شرکت اپل نیز در این حوزه، نرم‏‌افزاری با نام کارپلی (CarPlay) دارد که به رانندگان اجازه می‌‏دهد از قابلیت‏‌های گوشی‏‌های آیفون خود در هنگام رانندگی استفاده کنند.

بنا بر اعلام شرکت پژوهشی ماشینا ریسرچ، در حال حاضر فقط ۱۰ درصد خودروها قابلیت اتصال به ابزارهای دیگری مثل گوشی را دارا هستند، اما پیش‌‏بینی می‌‏شود این رقم تا سال ۲۰۲۰ از ۹۰ درصد هم فراتر رود.

تحلیل‏گران معتقدند به غیر از شرکت‏‌های آمریکایی بزرگ، برخی شرکت‏‌های کوچک‌تر اروپایی نیز از این بازار سود خواهد بود.

شرکت فرانسوی آکا (AKKA) که نمونه یی از یک خودروی بدون راننده را طراحی کرده است، از جمله این شرکت‏‌ها است که ارزش سهامش از سال ۲۰۰۹ تاکنون تقریبا شش برابر شده است.

شرکت‏‌هایی مثل نوکیا و تام تام (Tom Tom) نیز که در حوزه ی خدمات نقشه‌‏برداری فعالیت می‌‏کند، از جمله شرکت‏های اروپایی هستند که بختی برای موفقیت در این بازار دارند.

شرکت‏‌های عرضه‏‌کننده ی تراشه و پردازنده مثل اینتل، کوالکوم و اینفنئون نیز از جمله شرکت‌های هستند که در این بازار سرمایه‌‏گذاری کرده‌‏اند.

با این همه، تحلیل‏گران، شرکت‏‌های عرضه‌‏کننده ی خدمات تلکام را یکی از برندگان اصلی این بازار می‌‏دانند، چرا که معتقدند فناوری خودروهای خودراننده و هوشمند حجم تبادل داده‏‌ها را افزایش خواهد داد و در نتیجه، درآمد عرضه‏‌کنندگان خدمات تلکام نیز افزایش خواهد یافت.

  • کنترل ماشین شگفت انگیز BMW  با ساعت هوشمند

بنابر آخرین اخبار تکنولوژی از نمایشگاه CES  که در ابتدای سال جاری میلادی برگزار شد، با پیشرفت روز افزون فناوری هر روز شاهد ظهور ایده ها و محصولات جدید در زمینه ی وسایل هوشمند هستیم.

صنعت پویای خودروسازی نیز از این قافله عقب نمانده و با ایجاد و استفاده از تکنولوژی های جدید حوزه ی فناوری اطلاعات اقدام به ، به روز کردن و ساخت محصولات جدید در این زمینه کرده است.

شرکت نام آشنای BMW با ارائه ی تکنولوژی جدیدش در این نمایشگاه چشم بسیاری از بازدید کنندگان را به خود خیره کرد.

با اینکه اکثر  شرکت های بزرگ خودرو سازی روی ماشین های بدون سرنشین ویا "کمک برای راننده" کار می کنند BMW معنای واقعی به آن بخشیده و در نمایشگاه CES از این تکنولوژی پرده برداری کرده است.

محصول جدید این شرکت برای راننده اش این امکان را فراهم می کند تا با استفاده از ساعت هوشمند با خودرو در ارتباط باشد و  دستوراتی مانند پارک شدن خودکار، حاضر به کار شدن خودرو ، خروج از حالت پارک و پارکینگ و سایر موارد را برای او صادر کند.

  • خودروهای الکترونیکی

خودروهای الکترونیکی،خودروهایی هستند که بدون نیاز به هیچ گونه ماده ی سوختنی و آلوده کننده حرکت می کنند.

این خودروها انرژی دریافتی خود را به وسیله ی الکترونیک (برق) تامین می کنند و به نوعی آن ها را خودروهای دوست دار محیط زیست نیز می نامند.

  • خودروی الکترونیکی تخم مرغی دوست دار محیط زیست

وسیله ی نقلیه ی تک سرنشین  Eggasus، نمونه یی از یک خودروی دوستدار محیط زیست است که در پوسته ی تخم مرغی شکل از راننده در برابر سرما و گرما و آلودگی صوتی محافظت می کند.

این وسیله ی نقلیه ی سه چرخ که بر پایه ی اسکوتر طراحی شده است، دارای موتور هاب الکتریکی، یک صندلی، پنل صفحه نمایش و یک پوسته ی تخم مرغی شکل است.

خودروی تخم مرغی Eggasus‌ علاوه بر ظاهر زیبا و استفاده از موتور الکتریکی، مشکل جای پارک را نیز بر طرف می کند و به گفته ی طراحان ۱۲ دستگاه از این خودرو می تواند در یک جای پارک معمولی قرار بگیرند.
موتور هاب در چرخ جلو تعبیه شده است. حداکثر سرعت این خودرو ۸۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.

  • خودروی الکترونیکی جدید رنو

دو ویژگی الکترونیکی بودن و سرعت به سختی در کنار هم قرار می گیرند. اما به تازگی شرکت آمریکایی «رنو» خودروی کوپه یی را با ترکیب این ویژگی ها به بازار معرفی کرده است.

رنو ادعا می کند که این خودرو می تواند بیش از ۵۰۰ مایل بدون نیاز به شارژ مجدد حرکت کند. وزن این خودرو ۱ هزار و ۴۷۴ کیلو گرم و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۳٫۴ ثانیه گزارش شده است.

این وسیله، سریع ترین خودروی الکتریکی تولید شده به شمار می شود. همچنین باتری این خودرو در کم تر از ۳۰ دقیقه به طور کامل شارژ مجدد می شود.

ظاهر این وسیله همانند مدل «شلبی دیتونا» طراحی شده است. این شرکت بیش از ۴ سال است که به طور مخفی روی این ابرخودرو کار می کند.

  • رونمایی از خودروی الکترونیکی جدید مرسدس بنز

کمپانی مرسدس بنز از جدیدترین خودروی مفهومی خود در نمایشگاه CES 2015 پرده برداشت. این خودرو که F 015 Luxury in Motion نام دارد مملو از فناوری های نوین است.

 مرسدس بنز F 015 Luxury in Motion کانسپت یا لوکس متحرک، از یک طراحی عجیب، فانتزی و آینده‌نگرانه برخوردار است. با دیدن این اتومبیل، در همان نگاه نخست احتمالاً به یاد فیلم‌های تخیلی خواهید افتاد.

در جلوی این خودرو، پنجره ی بزرگی همانند دهان ماهی با شبکه‌های سه‌بعدی الماسی شکل که همگی به مرکز و نشان ستاره بنز اشاره دارند، قرار گرفته و با چراغ‌های خاص LED  ادغام شده است. چراغ‌ها هر کدام شامل پنج طبقه بوده و احتمالاً از جانوران الهام گرفته شده‌اند.

چراغ‌های عقب از دو بخش تشکیل شده‌اند. یک قسمت باریک نواری شکل و یک قسمت با لامپ‌های LED متعدد در سپر که قادر است حتی عناوینی نظیر STOP را به نمایش بگذارد.

پوزه ی این خودرو بسیار کوتاه بوده و شکلی منحصر به فرد بدان بخشیده است. اما همین ترفند باعث شده تا نهایت استفاده از فضای داخلی مقدور گردد.

دو موتور الکتریکی روی محور عقب این خودرو قرار گرفته‌ اند که در بالاترین حد می‌توانند 272 اسب بخار نیرو تولید کنند، اما در حالت عادی تنها یک خروجی پایدار 163 اسبی ارائه می‌شود.

یک پیل سلول سوختی هیدروژنی وظیفه ی تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز این موتورها را بر عهده دارد.

همچنین یک باتری ولتاژ بالا می‌تواند قدرت اضافی را در کوتاه مدت فراهم سازد.

شتاب صفر تا صد این خودرو تنها 6.7 ثانیه است که برای چنین خودرویی با ابعاد بزرگ بدنه و موتور الکتریکی، رقمی بسیار مطلوب است.

نهایت سرعت آن نیز به 201 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

مرسدس F 015 در بدنه و شاسی از ساختاری آلومینیومی بهره می‌گیرد. همچنین فولاد با مقاومت کششی بالا و فیبر کربن نیز در قسمت‌های مختلف آن به کار رفته‌اند.

ویژگی یکپارچه ساختاری این خودرو ترکیبی خاص ایجاد کرده‌اند که در قسمت اتصال شیشه به بدنه احتمالا الهام گرفته شده از خودروی کلاسیک کانسپت لانچیا Sibilo برتونه می‌باشند.

فرم درب‌های خودرو با زاویه ی باز شدن 90 درجه‌یی و در نبود ستون B یک دسترسی بسیار آسان به فضای داخلی و سهولت هرچه بیش تر در سوار و پیاده شدن را سبب می‌شود.

درون کابین فضایی بسیار وسیع و دل‌باز بوده و دارای چهار صندلی انفرادی سطلی شکل با طراحی بسیار شکوهمند می باشد.

برای ایجاد یک محیط لوکس و درعین‌حال مدرن، ترکیبی از چرم، چوب، فلز و شیشه برای پوشش فضای داخلی آن استفاده شده است. کف کابین با روکش چوبی و کاملا مسطح است.

به علاوه فاصله ی طولانی بین دو محور نیز همراه با فرم بدنه، کمک کرده‌اند تا بیش ترین فضای پای ممکن برای سرنشینان این خودرو فراهم گردد.

کانسپت لوکس متحرک F 015 بنز دارای طولی معادل 512 سانتی‌متر است که تنها 2.5 سانتی‌متر از کلاس اس کوتاه‌تر است و عرض 201.7 سانتی آن نیز حدود 10 سانتی‌متر، عریض‌تر از سدان لوکس و بزرگ کلاس S می‌باشد.

ارتفاع آن 152 سانتی‌متر است که 3.3 سانتی‌متر بلندتر از کلاس اس می‌باشد و در نهایت فاصله ی بین دو محور آن هم 361 سانتی‌متر است که در بین خودروهای سدان یک رکورد محسوب می‌شود و معادل با وانت فورد F-150 دوکابین است.

هنر طراحی این خودرو باعث شده تا ابعاد آن چندان هم بزرگ به نظر نرسد. نکته ی جالب دیگر، قرارگیری این بدنه ی غول‌پیکر روی چرخ های عظیم 26 اینچی می‌باشد.

دوربین‌های استریو و سنسورهای رادار، به طور دائمی به نظارت اطراف خودرو مشغول‌اند. بدین ترتیب ایمنی این خودرو در بالاترین سطح قرار خواهد گرفت. به علاوه رانندگی هوشمند و خودکار بدون دخالت انسان از دیگر ویژگی‌های این خودرو است.

نمایش گر سرتاسری داشبورد و تمامی کنترل‌های لمسی به بهترین شکل ممکن، فضای مدرن خودرو را نمایان می‌کنند. حتی روی پنل درب ها نیز با نمایشگرهای لمسی بسیار بزرگ پوشانده شده است.

در نتیجه با پیش رفت روز افزون و هجومی علم، باید منتظر باشیم و ببینیم که خودروهای آینده، چه شکلی به خود خواهند گرفت و چگونه می توانند باعث راحت تر شدن زندگی بشر و جلوگیری

نویسنده: میلاد شکری

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.