رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه برنامه‌ریزی کرده‌ایم دوره‌های پیش‌بینی از ۲۴ ساعته به ۱۲ ساعته در سال ۹۴ کاهش یابد، گفت:‌ از هدفگذاری‌های ما برای سال ۹۴ این است که توان پردازشی کشور به ۱۰ برابر افزایش یابد.

کاهش دوره پیش‌بینی هواشناسی به ۱۲ ساعت در سال ۹۴/ افزایش توان پردازشی به ۱۰ برابر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس‌،داود پرهیزکار امروز در نشست خبری با بیان اینکه سازمان هواشناسی سه محور کلی را اجرا و عملیاتی می‌کند، اظهار داشت: گام اول پایش مستمر جو است؛ داده‌ها و اطلاعات این پایش مصرف داخلی دارد ضمن آنکه به سازمان جهانی هواشناسی ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش پایش اقدامات مناسبی دنبال می‌شود، اظهار داشت: پایش باران‌های اسیدی، پایش آلاینده‌های جوی، پایش ریزگردها و پایش خشکسالی و تبخیر از این قبیل است.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه پردازش گام دول عملکرد سازمان است،‌گفت: از طریق مدل‌های عددی الگوی جوی را برای روزهای آینده استخراج می‌کنیم و طبق آن پیش‌بینی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در مقوله پایش طبق استانداردهای جهانی عمل می‌کنیم، گفت: در مقایسه با امکانات هواشناسی کشوری نظیر انگلستان توان پردازشی ایران یک به 80 هزارم است یعنی آنها 80 هزار برابر ما توان پردازشی دارند.

پرهیزکار گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در سال 94 این نسبت به یک هشت هزارم کاهش یابد و توان پردازشی کشور تا نیمه اول سال 94، 10 برابر شود.

وی افزود:‌بدین ترتیب امکان اجرای مدل‌های دقیق با تفکیک قوی اجرایی می‌شود.

پرهیزکار با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به مردم و مسئولان با ظرفیت‌سازی در این باره گام سوم فعالیت‌های ما است بیان کرد: هرگونه اقدام در کشور باید مبتنی بر اطلاعات هواشناسی باشد.

رئیس سازمان هواشناسی یادآور شد: در طرح راهبردی سازمان هواشناسی که تا سال 99 تدوین شده است سه موضوع مذکور به عنوان هدف عالی مطرح شد.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی سازمان هواشناسی در سال 93،‌ 30 میلیارد تومان است  گفت: تلاش کردیم بخش پرتال و سایت سازمان هواشناسی را فعال‌تر کنیم تا مراجعه مردم قوی‌تر شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بین سایت‌های دولتی هفتمین سایت پربازدید کشور سایت سازمان هواشناسی است.

معاون وزیر راه افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم نسخه موبایلی سایت هواشناسی تکمیل شود که در این راستا کاربران می‌توانند از طریق سایت سازمان این نسخه را دانلود کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر می‌توانیم اطلاعات روز و سه روز آینده 380 شهرستان کشور را ارائه دهیم.

*راه‌اندازی سیستم مدیریت توسعه هواشناسی کاربردی (تهک)

وی با بیان اینکه تلاش کردیم ارتباط بین ما و کاربران دو سویه شود اظهار داشت: در گام اول سیستم تهک کشاورزی و در گام بعد تهک حمل و نقل راه‌اندازی خواهد شد.

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی اشاره کردو گفت: پایه توسعه سازمان هواشناسی آموزش و پژوهش است زیرا این دانش به سرعت در جهان رشد می‌کند.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه به مدل‌های منطقه محدود ورود کرده‌ایم گفت: در یک سال گذشته طی همکاری با موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران به ساخت مدل جهانی پرداختیم و تلاش می‌کنیم تا سال 95 این مدل جهانی تکمیل شود.

*احیای مرکز ملی خشکسالی در سال جاری

رئیس سازمان هواشناسی از احیای مرکز ملی خشکسالی خبر داد و گفت: با ابطال بخشنامه‌های قبلی ملی خشکسالی و پژوهشکده فعلی اقلیم‌شناسی مشهد افتتاح شد و بدین مرکز اطلاع‌رسانی بلایای طبیعی اکو هم احیا شد.

وی با اشاره به این که در پیش‌بینی‌ها از 30 استان به 380 شهرستان ارتقا یافته‌ایم گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در سال 94 پیش‌بینی‌ها از 24 ساعته به دوره‌های 12 ساعته کاهش یابد.

*لزوم احداث 2 هزار ایستگاه هواشناسی جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر 66 ایستگاه هواشناسی جاده‌ای داریم گفت: اطلاعات این ایستگاه‌ها در اختیار سازمان راهداری قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برای پوشش کامل جاده‌ها 2 هزار ایستگاه هواشناسی نیاز داریم افزود: مردم حتما برای سفرهای جاده‌ای خود اطلاعات هواشناسی را از قبل دریافت کنند.

* باروری ابرها فعلا قابلیت اجرایی ندارد

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه باروری ابرها در شرایط خاص موجب افزایش بارش و در شرایط موجب کاهش بارش می‌شود،‌گفت: این موضوع از بعد علمی قابل بررسی است اما از بعد اجرایی فعلا عملیاتی نیست و در هیچ جای دنیا رخ نداده است حتی کشوری نظیر آمریکا که کشوری دارای علم باروری ابرها است هنوز در این باره به موفقیتی نرسیده است.

کشاورزیان اظهار داشت:‌باروری ابرها در شرایطی که هسته تراکم در ابر مورد نظر کم باشد ممکن است با پاشیدن کربن خشک رخ دهد و این فقط می‌تواند موجب افزایش بارش فقط در همان کیس حداکثر 10 درصد باشد.

*برنامه‌ریزی برای پیش‌بینی گرد و خاک همراه با غلظت

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های سنجش ریزگرد از قبل در برخی شهرها و همچنین اهواز نصب شده است‌،گفت: این موضوع در سال 94 توسعه می‌یابد.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: یک مدل برای ریزگردها در حال نصب است که غلظت ریزگردها را در آینده به ما ارائه می‌دهد تا قبل از مواجه با آن مقابله کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.