قدس انلاین – سعید کوشافر: اگرچه سال گذشته تمام تلاشهای دولت نتوانست گره از بازار مسکن باز کند ورونق حداقلی به این بازار تزریق نماید اما انگونه که پیش بینی میشود درسال جاری و با توجه به اتفاقات سیاسی رخ داده این بازار با رونق روبرو خواهد شد.

از احتمال افزایش 20درصدی قیمت مسکن تا پیش بینی رونق بازار و کاهش قیمت طی ماههای اینده

هر چند که همچنان تولید مسکن دررکود به سر میبرد و دولت هیچ برنامه مشخصی برای افزایش تولید ارایه نکرده است اما فشار تقاضا از یک سو وعرضه مسکن هایی که طی ماههای اخیر مشتری نداشته باعث خواهد شد تا بالاخره قفل بنگاههای املاک بشکندو خرید وفروش انجام شود، حال اگر توافق نهایی میان ایران وغرب به مرحله اجرا رسیده وگشایشی دراقتصاد کشور رخ دهد احتمال رشد قیمتها دراین بازار نیز دور از انتظارنخواهد بود.

در واقع بازار مسکن در چند سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بود که بازگشت آرامش به این بازار می تواند رونق را به آن بازگرداند، زیرا در شرایط ثبات اقتصادی احتمال جهش‌های قیمتی کاهش می‌یابد و سرمایه گذاران با آرامش بیشتری وارد بازار می‌شوند.

در ۱۰ سال گذشته بازار مسکن دوبار با جهش‌های قیمتی روبرو شد که هر بار این شرایط، بخش زیادی از متقاضیان را از بازار مسکن حذف کرده و قدرت خرید خانوارها را به شدت کاهش داد، موضوعی که به فرار سرمایه گذاران از بازار مسکن انجامید و ساخت و ساز و معاملات مسکن را با رکود مواجه کرد.

دوسال گذشته که یک دوران رکود پس از جهش قیمت در سال ۹۱ را پشت سر می‌گذاشت، ساخت و ساز با کاهش زیادی مواجه شد و حتی برخی منابع خبری از کاهش بیش از ۸۰ درصدی صدور پروانه های ساختمانی خبر می‌دادند، ضمن آنکه معاملات مسکن هم با کاهش بسیار زیادی به نصف سال‌های رونق رسید و سازنده‌ها و مالکان را با مشکل مواجه کرد.

همین موضوع سبب کاهش قیمت مسکن و ساخت آپارتمان‌های نوساز شد که این موضوع هم نتوانست تاثیر زیادی بر ورود متقاضیان به بازار مسکن داشته باشد و این بازار همچنان بدون مشتری و سازنده سال گذشته را پشت سر گذاشت.

اما کارشناسان امسال را برای بازار مسکن سال خوبی نسبت به سال های گذشته می دانند. در این رابطه محمدمهدی مافی دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران بیان اینکه بطور حتم اخبار مثبت ناشی از بیانیه لوزان می‌تواند بازارهای اقتصادی را با رونق مواجه کند، گفت: در ابتدا تاثیر این توافقات بر بازار های بالادستی مانند بورس و طلا اتفاق می افتد اما در بلند مدت می تواند بازار مسکن را هم با روند مثبتی همراه کند.

وی افزود: از ابتدا هم پیش بینی می‌شد که نیمه دوم امسال برای بازار مسکن، دوران خروج از رکود باشد اما باتوجه به اخبار منتشر شده پیش بینی می‌شود که امسال سال خوبی برای بازار مسکن باشد و این بازار را از مشکلات موجود خارج کند.

به گفته مافی این اخبار و به دنبال آن توافقاتی که در تیرماه انجام می‌گیرد می‌تواند در درازمدت بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد ضمن آنکه از همین الان هم جو روانی ناشی از بیانیه اخیر، سرمایه گذاران را به ورود این بازار تشویق می‌کند.

مافی در خصوص احتمال افزایش قیمت مسکن، تصریح کرد: افزایش قیمت در بازار کنونی بعید به نظر می‌رسد ضمن آنکه آرامش بازارهای اقتصادی از جهش‌های قیمتی جلوگیری می‌کند و سال خوبی را برای این بازار رقم می‌زند

همچنین  یک عضو کابینه دولت اصلاحات با اشاره به تاثیر به تفاهم رسیدن ایران و گروه 1+5 در بازار مسکن،‌ گفت:‌‌ بازار مسکن در سال جاری پس از دو الی سه سال رکود به سمت رونق پیش می‌رود و تفاهماتی در لوزان بین ایران و گروه 1+5 انجام شدکه به رونق دامن می‌زند.

احمد خرم ادامه داد:‌ تفاهمات و برداشته شدن مرحله به مرحله تحریم‌ها باعث می‌شود ‌این بازار سریع‌تر از بازه زمانی تعریف شده و معمول به رونق برسد.

وی افزود:‌این انتظار وجود دارد که در سال جدید رونق این بازار آغاز شود و  خرید و فروش در بازار مسکن به حالت قبل از رکود برگردد. 

خرم در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش قیمت در معاملات مسکن در 3 ماه آینده وجود دارد،‌ تاکید کرد:‌ ممکن است و احتمال دارد کاهش قیمت در بازارهایی مانند ارز و طلا و مسکن وجود داشته باشد که به اعتقاد من موقتی است. 

*** سال خروج مسکن از رکود

دراین راستا ،رئیس کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر ضرورت ایجاد تحولی عظیم در بازار مسکن در راستای تحقق مطالبات مردم در سال 94، گفت: رفع تحریم‌ها به طور حتم می‌تواند جهشی در بازار مسکن و خانه دار شدن افراد ایجاد کند.

سیدمهدی هاشمی با تاکید بر ضرورت ایجاد تحولی عظیم در بازار مسکن در راستای تحقق مطالبات مردم در سال 94، گفت: دولت باید بیش از پیش با ارایه بسته‌های حمایتی کمک حال مردم باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری توافق انجام شده در بحث مذاکرات هسته‌ای کشورمان، افزود: هر چند رفع تحریم‌ها ارتباط مستقیمی با بازار مسکن ندارد اما این مهم با بحث کلان اقتصاد ما مرتبط بوده و می‌تواند جهشی بزرگ در بازار ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت به تحول بازار مسکن به نفع مردم منجر نخواهد شد، تصریح کرد: به طور حتم رفع تحریم‌ها قوه محرکه خوبی برای بهبود بازار مسکن خواهد بود و باید تلاش کنیم تا رکودی که در آن حاکم شده را به نحوی به جریان انداخته و رونق در آن ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه ایجاد ثبات در بازار مسکن افزایش تولید و کمک به رشد ساخت و سازها است، گفت: تا زمانی که اجازه توقف به تولید مسکن داده نشود می‌توان به آینده خانه‌دار شدن افراد امیدوار بود.

هاشمی ادامه دادمه داد: امیدواریم با تمهیدات لازم به ویژه اعلام سیاست‌های حمایتی دولت در بحث مسکن چه ساخت آن که باید اولویت باشد و چه بحث خرید شاهد رونق منجر تولید و جوابگوی به تقاضاهای انباشته مردم باشیم.

وی با بیان اینکه ضعف مدیریت در بازار جهشی قیمت در نرخ مسکن را منجر خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به تعهدات و توافقاتی که در موضوع مسکن مهر به وجود آمده باید شاهد این باشیم که این پروژه جمع شده و در این راستا طرح جایگزین هم می‌تواند توسط دولت تصویب و عملیاتی شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه تولید مسکن باید در دستور کار جدی تمامی دولت‌ها باشد، گفت: تامین مسکن به عنوان یک نیاز جدی و اساسی خانوارها باید با حمایت دولت مواجه شود.

***پیش‌بینی مشاوران املاک

به گفته یکی از مشاوران املاک در مرکز تهران، قیمت مسکن تا اوایل تابستان تغییری نخواهد کرد و با همان قیمت‌های سال گذشته خرید و فروش می‌شود و اواخر تیرماه تغییرات صورت می‌گیرد.او ادامه می‌دهد: کاهش یا افزایش قیمت مسکن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

یکی دیگر از مشاوران املاک در شرق تهران، عقیده دارد که اکنون زمان مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند ملک خود را به فروش برسانند و توصیه او برای کسانی که قصد خرید ملک دارند این است که دست نگهدارند.

به گفته یکی دیگر از مشاوران املاک شرق تهران، اکنون بهترین زمان برای خرید و فروش ملک است و او از گرانی ملک بعد از توافقات اطمینان دارد.

این متصدی بنگاه املاک  می‌گوید: کسانی که قصد تعویض ملک خود را دارند، باید هر چه سریع‌تر دست بجنبانند و با حدس و گمان‌هایی که در مورد تغییر قیمت مسکن در ماه‌های آینده دارند، هیچ‌گونه ریسکی انجام ندهند، چرا که حتی با ارزان شدن قیمت مسکن، آنها نیز باید ملک خود را با قیمت پایین به فروش برسانند و با گران شدن قیمت مسکن نیز، قیمت ملکی که اکنون خریداری می‌کنند بالا می‌رود.

یکی دیگر از مشاوران املاک در جنوب تهران با اطمینان کامل از بالا رفتن قیمت مسکن صحبت می‌کند و او نیز زمان حال را بهترین زمان برای خرید و فروش ملک می‌داند، چرا که به گفته او اگر کسی ملک خود را ارزان بفروشد، می‌تواند ارزان نیز بخرد.

بسیاری دیگر از مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران از گران شدن ملک در ماه‌های آینده صحبت می‌کنند و بیشتر آنها الان را بهترین زمان برای خرید ملک می‌دانند و برخی دیگر عقیده دارند که گران شدن ملک موقت است و مدتی بعد ارزان می‌شود و کسانی که قصد خریدن مسکن دارند، کمی صبر کنند.

دراین حال مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی گفت : بازار مسکن با روند خفیف رشد بازار ملکی و افزایش اجاره داری به حرکت خود ادامه می دهد.

حسین عبده تبریزی  گفت : بازار مسکن از یک رفتار تکراری پیروی می کند و به صورت دوره ای وارد دوره های رکود و رونق می شود.وی اظهار داشت : بازار مسکن در سال 94 بازار مصرف است، نه بازار سرمایه گذاری.

وی با بیان اینکه نباید کسی خانه ای را تهیه کند و به امید گران شدن آن را نگه دارد ، گفت : بازار مسکن در سال جدید برای کسانی مناسب خواهد بود که به قصد اجاره دادن یا مصارف شخصی خریداری کنند یا کسانی که اجاره داری را شغل خود قرار داده اند.

فردین یزدانی تحلیل گر بازار مسکن هم معتقد است : بدون شک رونق در معاملات و تولید مسکن در راه است اما این رونق بسیار نامحسوس خواهد بود.این تحلیلگر بازر مسکن گفت : اگر مدیریت ها در این زمینه نامناسب باشد می توان انتظار جهش قیمت در بازار مسکن را هم داشت.

*** توصیه به مردم برای خرید

دراین حال رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که تفاهم هسته‌ای در مذاکرات لوزان تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت، گفت: بازار مسکن در فصل بهار ظرفیت افزایش قیمت ندارد، بنابراین توصیه ما به مردم این است که الان بهترین زمان برای خرید است.

حسام عقبایی در پاسخ به این سئوال که تحلیل و چشم‌انداز بازار مسکن بعد از تفاهم انجام شده میان ایران و 1+5 چیست گفت: مذاکرات ایران و 1+5 و تفاهم صورت گرفته (بیانیه لوزان) در حال حاضر تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت، اما آنچه می‌توان با قاطعیت در مورد آن و در مورد آینده بازار مسکن در سال 94 از آن سخن گفت، این است که بازار مسکن در سال جاری رونق خواهد گرفت.

وی افزود: از نیمه دوم ماه جاری و در اردیبهشت ماه امسال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود، اما باید اذعان کرد که قیمت مسکن در سال 94 به آن صورت تغییری نخواهد کرد.

عقبایی با بیان اینکه نیمه دوم سال جاری معاملات مسکن رونق می‌گیرد و بازار مسکن به طور قطع از رکود فعلی خارج می‌شود، افزود: در آبان ماه سال گذشته بیش از 81 هزار مورد معامله در سامانه کد رهگیری ثبت شد که این میزان در آذرماه به بیش از 89 هزار مورد، در دی ماه به بیش از 100 هزار معامله و در بهمن ماه به بیش از 103 هزار فقره افزایش یافت.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران تاکید کرد: این سیر صعودی ایجاد شده در روند معاملات مسکن به طور قطع در سال 94 نیز ادامه خواهد داشت، به طوری که تا پایان نیمه اول سال جاری، بازار مسکن به طور کامل از حالت رکود خارج شده و به رونق ایده‌آلی خواهد رسید.

عقبایی در پاسخ به این سئوال که وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که رشد قیمت مسکن بیشتر از نرخ تورم نخواهد بود اظهار داشت: آنچه که مشخص است این است که در فصل بهار ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد، بنابراین توصیه ما به متقاضیان خرید مسکن این است که اگر تصمیم به خرید مسکن دارند، الان بهترین زمان برای خرید مسکن است.

عقبایی تصریح کرد: خروج سازندگان غیر حرفه‌ای از بازار ساخت و ساز به صورت نسبی باعث کاهش عرضه مسکن طی دو سال آینده خواهد شد با این حال، با ورود بازار مسکن به دوران رونق انتظار می رود دولت حمایت های لازم را به منظور ایجاد انگیزه ساخت و تولید بیشتر مسکن در سازندگان به عمل آورد و از این طریق روند تولید در بازار مسکن را نیز به سمت تعادل هدایت کند.

*** افزایش 20 درصدی قیمت ها

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون عمران مجلس از افزایش قیمت مسکن در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: پیش بینی می شود قیمتها از ابتدای اردیبهشت ماه میانگین بین 15 تا 20 درصد افزایش یابد.

علیرضا خسروی در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سالی که گذشت، از افزایش نرخ اجاره بها در سال گذشته انتقاد و اعلام کرد: قیمت اجاره در سال جدید بسیار بیشتر از قیمت خرید مسکن افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون عمران مجلس، از انباشت تقاضای مسکن طی یک سال گذشته در کشور خبر داد و اضافه کرد: به دلیل عدم اجرای وعده های دولت طی یک سال گذشته هم اکنون نیاز به دو میلیون واحد مسکونی داریم.

وی، با اشاره به سیاست ساخت 500 هزار واحد مسکونی در سال 94 عنوان کرد: با اجرای این طرح حمایتی، شاهد رونق در بازار مسکن خواهیم بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، در ادامه با اشاره به رکود دو ساله بازار مسکن ادامه داد: تجربه ثابت کرده بازار مسکن وقتی وارد دوره رکود می شود دو سال به طول می انجامد تا از رکود خارج شود از این رو پیش بینی می شود از بهار امسال شاهد رونق بازار و خروج از رکود در بازار مسکن باشیم.

خسروی، در خصوص سیاست دولت در روند ساخت مسکن مهر ادامه داد: طی یک سال گذشته عملکرد دولت در روند ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید بسیار ضعیف بود این در حالیست که در شهرهای بزرگ روند ساخت پروژه مسکن مهر به سرعت در حال انجام است.

نماینده سمنان، با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از ضوابط و قوانین باعث کاهش ساخت و سازها و رکود در این بخش شده است، افزود: برخی قوانین مانند مجری ذی صلاح نه تنها هیچ تاثیری در روند کیفی سازی ساختمان سازی ندارد، بلکه با سخت کردن روند ساخت و ساز برای سازندگان عملا به کاهش تولید مسکن منجر می شود.

اما درمقابل این اظهارات یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار مسکن کمترین تاثیر را از تفاهمات مذاکرات هسته‌ای داشته است گفت: مسکن سه ماه آینده را بدون هیجان می‌گذراند.

جمشیدپژویان، اظهار داشت: تفاهم یا توافق ایران با گروه 1+5 ارتباط چندانی با حوزه مسکن ندارد و بازار مسکن تحت تاثیر مذاکرات و تحریم ها نبود اما به هر حال  این بازار هم مانند سایر بازارها تحت تاثیر شرایط کلی اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن تحت تاثیر درآمدهای نفتی و قیمت مصالح بوده است گفت: هر زمان که سرریزهای درآمدهای نفتی ایجاد می‌شود تا حدودی بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و همچنین با نوسان قیمت مصالح هم نرخ مسکن در بازار دچار نوسان می‌شود.

پژویان تاکید کرد: تصور نمی‌کنم این انتظار وجود داشته باشد، این تفاهم‌ باعث شود مردم به بازار طلا و ارز هجوم ببرند و در نتیجه تقاضا برای مسکن در یک مقطع کوتاه مدت کاهش یابد و مسکن به این نوع دارایی‌ها که به افزایش قیمت آن در آینده‌ نه چندان دور وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی کشور ادامه داد: معتقدم در سه ماه آینده اتفاقی در حوزه مسکن نخواهد افتاد که باعث کاهش یا افزایش قیمت ها شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رجبی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
    0 0
    تازمانی که سود وسوسه انگیز سپرده های بانکی پایین نیاید هیچ توجیهی برای خرید مسکن وجود ندارد چرا که با 10 درصد سود حاصل از بهای یک آپارتمان میتوان انرا اجاره کرد.