۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۸
کد خبر: 276710

گروه اقتصادي- فرزانه غلامي  - وزیر نفت کشورمان در نشستی خبری فشار ناشی از پرداخت یارانه نقدی را «له کننده» و سنگین توصیف کرد. 

زنگنه:  یارانه نقدی وزارت نفت را فقیر کرد

به گزارش خبرنگار ما، شیخ الوزرای کابینه یازدهم روز گذشته با لحنی سرشار از طنازی و مزاح در جمع خبرنگاران حاضر شد و در حالی که بارها از کنایه و ضرب المثل در سخنانش استفاده کرد، به وضوح می‌شد خویشتنداری، دوراندیشی و تأمل را در اظهارنظرهایش دید.

 بیژن نامدار زنگنه در مواردی صریح بود و حرف دلش را زد؛ مواردی مثل یارانه نقدی، ماجرای دنباله دار بابک زنجانی، بدهی ناجا به وزارت نفت، قاچاق سوخت، موضع ایران در قبال سیاستهای عربستان و تعامل با چینی ها، ترکها و اوپک.

وی در پاسخ به اینکه وزارت نفت تا کی باید بار یارانه نقدی را به دوش بکشد، بصراحت گفت: وزارت نفت با گرفتن وام از بانک مرکزی عصر بیست و هشتم اسفند حقوق کارمندانش را پرداخت. اداره تمام مسایل وزارت نفت یک طرف، پرداخت یارانه نقدی یک طرف. یارانه ها اعصابم را خرد کرده، ما پارسال روزی 125 میلیارد تومان یارانه دادیم!

درد دل زنگنه تا آنجا پیش رفت که بدون حاشیه رفتن اذعان داشت: امروز وزارت نفت به تمام بشریت بدهکار است و نه تنها دیگر پولدار نیست، بلکه جزو فقرا شده است!

وی با بیان اینکه زنجانی از اول هم قصد نداشته 7/2 میلیون دلار را پس بدهد، افزود: هفته گذشته آخرین دستورها برای انتقال اموال زنجانی  به قیمت روز داده شد، اگرچه او هنوز هم قصد ندارد این پول را پس بدهد و اموالش به بیش از 500 میلیون دلار هم نمی‌رسد.

 وزیر نفت ادامه داد: هنوز معلوم نیست این پول کجاست و دادستانی برای تسویه بدهی به وزارت نفت وکالت داده، اما این اموال به نام افراد دیگری بود که آنها به ما وکالت دادند!

به گفته وی، بازگشت بقیه این پول به عملکرد دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی بستگی دارد.

زنگنه همچنین گفت: ناجا تاکنون حدود ٦٠ میلیون دلار از بدهی 260 میلیون دلاری را پرداخته است و پرداخت بقیه این بدهی در حال پیگیری است.

 وی در مورد قاچاق سوخت هم اظهار داشت: بیشترین میزان قاچاق مربوط به گازوئیل است که برای کاهش آن باید به طور رسمی به افغانستان صادر کنیم، گرچه عرضه سوخت در مرز هم اجرا شد و موفق نبود.

به گفته وی، مطابق مصوبه دولت از اردیبهشت بر اساس بارنامه سوخت داده شود و از سال آینده هم تمام خودروهای گازوئیل سوز به GPS مجهز می‌شوند تا بر اساس میزان پیمایش، سوخت بگیرند.

زنگنه با بیان اینکه از چین مطالبه نفتی نداریم، افزود: چینی ها نسبت به نحوه تعامل ما با آنها پس از لغو تحریمها نگرانند، اما در سفر اخیرم به آنها اعلام کردیم، روابطمان با چین و روسیه به همان میزانی که با ما دوستی کرده‌اند، از یادمان نمی‌رود و ادامه دارد.

وی، چین را شریک و دوست راهبردی ایران دانست و خاطرنشان کرد: این کشور بیشترین میزان خرید نفت را در سالهای گذشته از ما داشته و این میزان رو به افزایش است و در سفر به چین درباره تحقق فاینانس هم صحبتهای خوبی شد.

این عضو کابینه یازدهم با اشاره به مخالفت ترکها با پیشنهاد گازی ایران افزود: در جریان سفر اردوغان به ایران پیشنهاد دادیم سقف صادرات گاز به ترکیه به بیش از دو برابر افزایش یابد تا امکان ارایه تخفیف فراهم شود، اما ترکیه رسماً مخالفت کرد.

زنگنه با اشاره به طرح دو شکایت از سوی ترکیه علیه ایران به داوری بین المللی اظهار داشت: شکایت اول ترکیه مبنی بر پایین بودن کمیت و کیفیت گاز ایران بود که دادگاه به نفع ما رأی داد و آنها نتوانستند گاز ما را 30 درصد ارزان‌تر بخرند، اما در خصوص شکایت دوم مبنی بر گران بودن قیمت گاز صادراتی ایران پیش بینی می‌کنیم نتیجه تا دو ماه آینده معلوم شود.

وزیر نفت همچنین اوپک را محل تعامل دانست و نه تهاجم. وی افزود: امروز بیش از ١٠ کشور عضو اوپک در یک طرف قرار دارند، اما اگر یک مخالف هم وجود داشته باشد، نمی‌توان تصمیم گرفت، چون اوپک نیاز به اجماع دارد و  وزن تولید را هم نمی‌توان نادیده گرفت. زنگنه گفت: تعداد کشورهایی که خواهان تثبیت سقف تولید هستند از 4 به 2 کشور کاهش یافته و صلاح نیست نام  این کشورها عنوان شود.

به گفته وی اوپک آنقدر بالغ است که با وجود بازگشت ایران به سهم پیشین طوری عمل کند که به بازار لطمه ای نخورد و محافظه کارترین اعضای اوپک هم قبول دارند که تولید نباید از رقم روزانه ٣٠ میلیون بشکه فراتر رود و ما معتقدیم این مقدار دست کم باید 5درصد کاهش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    2 0
    به علت همین فقر است که کارکنان وزارت نفت از چهار میلیون تا چهل میلیون تومان حقوق ومزایای ماهیانه می گیرند؟!!!گرسنه ها بیایید یارانه این ملت را هم بین خودتان تقسیم کنیدکه مبادا سفرهای هوایی داخل وخارجتان کم شودوهتلهای پنج ستاره خالی بمانند!
  • محمد رضا زارع IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    2 0
    حقوقهای چند میلیونی کارکنان شرکت نفت که چند برابر حقوق کارگران تامین اجتماعیست باعث فقیر شدن شرگت نفت شده است هر چند همه اینها سیاه بازی است
  • محمد IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    ای وای من چقد بد شد اوضاع خیلی بد شد
  • سید IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    1 0
    اگه حقوق و مزایای کارکنان شرکت نفت رو مثل سایر دستگاها هم تراز کنید ( صنعت معدن و تجارت - محیط زیست - ثبت احوال ) ورشکست نمیشود یارانه هم به مردم میرسد گرچه حق ملت است
  • مجید IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    1 0
    یعنی ما به عنوان یک شهروند از پول ودر آمد نفت نباید بهره مند باشیم . به نظر من سهم هر شهروند ایرانی از از درامدهای نفت وگاز بیشتر از این یارانه ای است که هر ماه به ملت شریف پرداخت می گردد.
  • سعید IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    0 0
    چشم بعضی برای این چندرغاز یارانه گرفتن مردم در میاید
  • حسین IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    1 0
    سلام ببخشید خبر نداشتیم پول نفت بیت المال برای آقای وزیر نفت است میشه بفرمائید ثروت افسانه ای شما وامثال شما ازکجا آمده ؟ببخشید اگرقرار نباشد که این پول برای فقرا خرج بشود همان بهتر که وزارت نفت با درآمدی که قابل حساب وکتاب با هیچ عدد ورقمی نیست ورشکست شود
  • yahya IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    بله اختلاس ها شمارو فقیر نکرده و 45تومن یارانه با هزار تا منت شمارو فقیر کرده متاسفم