قدس آنلاین:طی سال گذشته و در خلال گشت زنی های نیروی های یگان حفاظت و بررسی های کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی تعداد 16 اثر جدید در استان خراسان شمالی شناسایی شد.

شناسایی 16 اثر تاریخی و طبیعی جدید در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی افزود: برای شناسایی و حفاظت از میراث ملموس استان طی سنوات گذشته بررسی های گسترده ای توسط گروه های متخصص در سراسر استان انجام شده و تمام آثار شناسایی شده استان بر روی یک سامانه الکترونیکی و تحت نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS) جانمایی شده است.

علی اکبر وحدتی این آثار را شامل بناهای تاریخی، تپه ها، محوطه ها و مواریث طبیعی از قبیل درختان کهنسال، چشمه های آبگرم و معدنی دانست.

 وی گفت: با وجود انجام بررسی های جامع میدانی در استان، به دلایل مختلف از جمله قرارگیری برخی آثار در نقاط صعب العبور و ارتفاعات، رسوبگرفتگی و... تعدادی از آثار تاریخی و طبیعی در زمان انجام بررسی ها، شناسایی نشده که سالیانه در اثر گشت زنی های نیروهای یگان حفاظت و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی، کشف تصادفی حین اجرای پروژه های عمرانی و یا گزارشات مردمی شناسایی می شوند.

وی با اشاره به تعداد اندک آثار شناسایی نشده در جریان بررسی های جامع استان بیان داشت: در سال اخیر تعداد 16 اثر شامل 6 اثر تاریخی مربوط به دورانهای مختلف تاریخی(پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی) و 10 اصله درخت کهنسال در بخش های مختلف استان شناسایی شده است. لازم به ذکر است پرونده ثبتی این آثار بعد از بررسیهای دقیق کارشناسی و در صورت داشتن معیارهای لازم تهیه و در صورت طی مراحل اداری و تایید در شورای سیاستگذاری ثبت کشور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت خواهند رسید.

تا کنون بیش از 1200 میراث ملموس در استان خراسان شمالی شناسایی شده که از این میان 463 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای خبر/.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.