یک کارشناس اقتصادی، نجات اقتصاد را در گرو ترکیب سه‌گانه‌ی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد سنتی و دانش‌بنیان دانست و گفت: باید از فرصت لغو احتمالی تحریم‌ها برای تحکیم بنیان‌های اقتصاد استفاده کنیم.

نجات اقتصاد با ترکیب اقتصاد مقاومتی، سنتی و دانش بنیان

محمد قربانی - استاد دانشگاه فردوسی مشهد - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی سال‌های اخیر شرکت‌ها و تولیدات دانش بنیان از رشد مناسبی برخوردار شده‌اند که متاسفانه به دلیل وجود تحریم‌ها نتوانستیم از تولیدات دانش بنیان در جهت صادرات استفاده کنیم. با ترکیبی از اقتصاد سنتی، دانش‌بنیان و مقاومتی در صورت لغو تحریم‌ها می‌توانیم حرکت شتابداری را به اقتصاد بدهیم.

وی افزود: ما می‌توانیم ضمن بهره‌مندی از مزایای لغو تحریم‌ها، اقتصادمان را در طول دوره‌ی 20 ساله از نفت مستقل کنیم و به سمت تکنولوژی‌های سطح بالا که با اقتصاد دانایی‌محور تطابق و همخوانی بیشتری دارند سوق دهیم.

قربانی با بیان این‌که اگر منطقی نگاه کنیم می‌بینیم تحریم‌ها هرچند بد هستند اما اقتصاد ایران را در طول چند دهه گذشته به سمت و سوی بالندگی سوق داده‌اند، تصریح کرد: در این فرآیند حفظ یا ایجاد سلامت اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است که سران سه قوه بر آن توافق دارند که سلامت اقتصادی باید تضمین شود تا راه را برای فعالیت کارگزاران واقعی حمایت کننده از تولید داخلی هموار کنیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، تحریم در ساختار اقتصاد ایران تغییراتی ایجاد کرده و به عنوان یک شوک طی چند سال گذشته اثرات خود را به جای گذاشته است؛ اثراتی که بخشی از آن تا سال‌ها ادامه خواهد یافت اما امکان بازگشت بخشی از آن به عنوان اثرات کوتاه مدت وجود دارد.

وی افزود: مساله لغو تحریم‌ها از دو جنبه بازدارنده و مشوق قابل بررسی است. جنبه‌ی بازدارنده بدین صورت است که اگر از لحاظ مشکلات داخلی اقتصاد ایران همچون وابستگی به نفت، ناکارآمدی سیستم بانکی و ضعف مدیریتی به تحریم‌ها نگاه کنیم می‌بینیم عملا امکان بازگشت سریع به شرایط ایده‌آل حتی پس از لغو تحریم‌ها وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر لغو تحریم‌ها مشوق‌هایی را به دنبال می‌آورد که می‌تواند تحرکات لازم را در بخش‌های مختلف به منظور بهره‌مندی از منافع آتی ناشی از آن به اقتصاد ایران بدهد. این مشوق‌ها می‌توانند شامل نهادهای دولتی، نهادهای بزرگ مثل اتاق بازرگانی، بانک‌ها یا تسهیل در قوانین باشند.

قربانی به انتخاب عنوان «دولت و ملت؛ هم‌دلی و هم‌زبانی» از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال جاری اشاره و اظهار کرد: استنباط من این است که با توجه به سیگنال‌هایی که وجود دارد و ممکن است توافق هسته‌ای حاصل شود، در پیش بودن انتخابات مجلس شورای و برنامه‌هایی از جمله برنامه ششم توسعه، مقام معظم رهبری این عنوان را انتخاب کردند تا نظرات و سلایق مختلف نتواند خدشه‌ای در همدلی مردم و مسوولان ایجاد کند. چرا که ممکن است بعضی افراد خاص، ولو غیرعمدی مشکلاتی را ایجاد کنند. لذا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این عنوان را انتخاب کردند تا همگان در جهت تقویت ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصاد ملی اهتمام بیشتری صورت دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.