کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: نگرش هزینه ای بودن نظام آموزشی مانع هر گونه تحول می شود و لذا باید با تغییر نگرش ها به این تناقض تاریخی پایان داده شود.

نگاه هزینه ای بودن مانع تحول در نظام آموزشی می شود

علی پور سلیمان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: آموزش در کشور ما نوعی هزینه به شمار می رود و به عنوان سرمایه گذاری به آن نگریسته نمی شود.

وی تاکید کرد: اگر آن گونه که در اسناد بالادستی و حتی قانون مدیریت خدمات کشوری آمده، آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است باید الزامات این نگاه نیز در همه جنبه ها به ویژه موضوع بودجه و اعتبارات دیده شود.

مدیر سایت سخن معلم اظهار داشت: به عنوان مثال نمی توان از آموزش و پرورش انتظار انتقال ارزش ها و مفاهیم رسمی را داشت و در کنار آن مدیریت منابع انسانی و نیز گزینش و چینش نیروها بر این اساس شکل بگیرد اما نسبت به نیازهای این دستگاه و بحث انگیزش و رضایت شغلی معلمان بی اعتنا بود.

پورسلیمان یادآورشد: البته تجارب سایر کشورهای موفق نشان می دهد که باید آموزش و پرورش مردمی شده و مردم خود بر اساس یک مکانیسم علمی و مشخص در سازو کارهای آن مشارکت کرده و دولت نیز به نقش نظارتی خود عمل کند.

وی با بیان اینکه تحقق این مهم نیازمند تمرکز زدایی و ایجاد هویت آموزشی در مدارس است، گفت: در کنار آن لازم است موضوع تربیت معلم و به روز آوری این رکن آموزش بر اساس یک نظام صنفی استاندارد صورت گیرد.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش باید در کشور متولی مشخصی داشته باشد و بر اساس آن حدود ، انتظارات و حقوق نیز باید تعریف و تبیین شود، خاطرنشان کرد: تجمیع بودجه در نهاد مشخصی مانند آموزش و پرورش همراه با مدیریت منابع انسانی در کنار هویت بخشی مدارس و معلمان مقدمه ای برای آغاز تحول در این دستگاه مولد است .

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش اظهار داشت: هفته معلم سال 94 برگزار می شود که اعتراضات و تحصن های پراکنده معلمان را در سال پیش پشت سر گذاشته ایم و اکنون به نظر می رسد گفتمان قالب در حوزه مسایل و مطالبات معیشتی معلمان، اعتراض به مساله تبعیض باشد.

پورسلیمان افزود: با وجود آنکه سال ها از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری می گذرد اما اجرای ناقص این قانون که حق مسلم فرهنگیان و معلمان به شمار می رود مورد پرسش آنان است.

وی یادآورشد: برخی از مواد و بندها در قانون مدیریت خدمات کشوری مانند ماده 68 برای معلمان اساسا اجرا نمی شود و بخش مهمی از اعتراضات معلمان به این مساله باز می گردد موضوعی که فرهنگیان و معلمان کشور با عنوان تبعیض از آن یاد می کنند.

مدیر سایت سخن معلم با اشاره به فعالیت بیش از یک میلیون معلم در وزارت آموزش و پرورش، توضیح داد: پرداخت هایی همچون عیدی، پاداش، فوق العاده، حق العمل، رفاهی، کارانه، اضافه کار و بسیاری موارد دیگر از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است و مشخص نیست چرا وقتی در دولت ملاک پرداختی ها عملکرد، کیفیت ارایه خدمات و رضایت ارباب رجوع ملاک عمل نیست، این همه پرداخت متفرقه وجود دارد؟

پورسلیمان یادآورشد: از اقدامات مهم و مثبت دولت تدبیر و امید تشکیل کارگروهی برای بررسی خواسته ها و مطالبات معلمان است اما با وجود گذشت دو هفته از تشکیل این کارگروه هنوز گزارشی از عملکرد آن منتشر نشده است.

وی ادامه داد: فرهنگیان و معلمان انتظار دارند در جریان فعالیت های این کمیته قرار گیرند و حتی از بدنه فرهنگیان و معلمان افرادی در آن حضور داشته باشند.

کارشناس مسایل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نکته مهم و راهبردی آن است که نگاه به مقوله آموزش آن گونه که کشورهای توسعه یافته به آن می نگرند در جامعه ما تعریف و تبیین نشده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.