مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: اگر روند مصرف کنونی ادامه یابد در سال ۱۴۰۳ تبدیل به وارد کننده انرژی خواهیم شد.

ایران با ادامه روند مصرف کنونی سال ۱۴۰۳ واردکننده انرژی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، نصرت الله سیفی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: اگر روند مصرف کنونی ادامه یابد در سال 1403 تبدیل به وارد کننده انرژی خواهیم شد. نیاز نیست حتما صادرات داشته باشید اگر ظرفیت تولید نفت خام بالا باشد هم می توان از قدرت آن در اوپک استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه چندین سال است از قانون الگوی مصرف می گذرد گفت: تاکنون اقدامی جدی در این زمینه نشده است. شدت انرژِی در برنامه ششم توسعه کشور نسبت به سال 89 باید نصف شود.
سیفی با بیان اینکه برای تبدیل یک میلیون تومان ثروت باید معادل یک بشکه نفت خام هزینه شود گفت: اگر روند مصرف کنونی ادامه یابد مصرف انرژی کشور معادل دو میلیون و 672 هزار بشکه می شود اما اگر طبق برنامه پیش برویم مصرف انرژی کشور معادل یک میلیون و 414 هزار بشکه نفت خام می شود. در سه سال گذشته فرصت ها را از دست داده ایم.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی سوخت گفت: به جای اینکه مخازن نفتی را توسعه دهیم بهتر است که هزینه های توسعه میدانهای نفتی را در بهینه سازی سرمایه گذاری کنیم.
وی گفت: تا سال 1404 باید 192 میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش بهینه سازی کند. در این صورت تا 10 سال آینده 870 میلیون دلار برگشت سرمایه صورت خواهد گرفت. البته برای شروع تنها 60 میلیون دلار نیاز داریم.  سه میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود. دولت امریکا برای خروج از بحران رکورد بر روی بهینه سازی سرمایه گذاری کرد.
وی با اشاره به اینکه برای کاهش شدت مصرف انرژی اقداماتهای قیمتی و غیر قمیت لحاظ شده است گفت: تاکنون وزارتخانه ها و سازمانها به قانونهای مصوب در این زمینه عمل نکرده اند. در صورت ادامه این روند آنها جریمه مالی خواهند شد.
سیفی با اشاره به اینکه بر اساس بند "ق" تبصره 2 تاکنون 30 میلیارد دلار طرح تعریف شده است که 20 میلیارد آن مجوز گرفته است گفت: هدفمندی یارانه ها انجام نشده است هرکسی گفته انجام شده است اشتباه می کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.