استاندار خراسان رضوی گفت: دستگاه‌های دولتی باید از هرگونه استفاده از امکانات دولتی در راستای مباحث انتخاباتی بر له یا علیه جناح‌ها خودداری کنند.

توصیه‌های انتخاباتی استاندار خراسان رضوی به دستگاه‌های دولتی ‌
به گزارش (ایسنا)- منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان امروز 13 اردیبهشت ماه در مراسم تجلیل و گرامیداشت روز ملی شوراها که در محل سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی برگزار شد، عنوان کرد: انتخابات نقطه حساس و مهمی برای هر کشور است و از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود؛ هدف دولت از انتخابات مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی باید از هرگونه امکانات دولتی در راستای مباحث انتخاباتی خودداری کنند، همچنین شورای اسلامی شهرها در عین حالی که یک نهاد سیاسی و مردمی است، نباید با بهره‌گیری از امکانات عمومی بر له یا علیه جناحی اقدام کند، زیرا این امر به صلاح شوراها و دولت نبوده و نیست.

رشیدیان تصریح کرد: اجازه دهیم انتخابات سیر طبیعی خود را داشته باشد و از رانت دولتی به نفع جریانی استفاده نشود، امیدواریم در این امور شائبه‌ای به وجود نیاید.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشورت در امور جزو الزامات اسلام است، تصریح کرد: باید در شوراها توجه به کارگروهی داشته باشیم همچنین هم‌افزایی بین نهادهای عمومی و دولتی نیز مورد اهمیت قرار گیرد، شوراها به عنوان حلقه وصال این مباحث محسوب می‌شود حلقه‌ای که می‌تواند برای توانمندی‌های مردم در مدیریت اجتماعی و زمینه‌های مختلف، ایجاد ظرفیت کند.

رشیدیان خاطرنشان کرد: توجه به اصول قانونی، شفافیت در اجرای کارها و تفویض اختیارات از نکاتی است که شوراها باید به آن توجه داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به لزوم توجه به رعایت تقوای الهی و نظم در امور شوراها، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به شعار« دولت و ملت، همزبانی و همدلی»، اراده و خواست دولت نیز اعتقاد راسخ به امر مشورت و هم‌افزایی است، باید از مشورت بیشتری برای پیشبرد امور و توسعه متوازن شهر و روستا استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران علی‌رغم تمام جنگ‌های سیاسی توانسته با اتکا به فضل الهی قدم‌های بلندی را طی کند، اضافه کرد: در سال جاری نیز با هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای پیشبرد اهداف توسعه روستاها و شهرها به نتیجه بهتری خواهیم رسید.

رشیدیان با بیان اینکه امام خمینی(ره) در اولین روز شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی فرمودند « مردم ولی نعمت ما هستند و ما خود را خادم و نوکر آنان می‌دانیم»، افزود: مقام معظم رهبری نیز در دیدارهای خود این نکته را به مسوولان گوشزد می‌کنند؛ شوراها نمایندگان ملت و مردم هستند و از این بابت قابل احترام هستند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی اگر قرار است در خدمت مردم باشند باید با همراهی و مشورت آنان پیش بروند، افزود: افزایش کارایی و هم‌افزایی در بین ظرفیت‌های استانی از اهداف مهم توسعه شهری و روستایی است؛ شوراها باید از ظرفیت نخبگان در شهر و روستا استفاده کند، همان طوری که در سال گذشته موضوع استفاده از فرهیختگان روستاها که به هر دلیلی به شهرها مهاجرت کردند، در طرح‌های توسعه روستایی مطرح شد، شوراها نیز باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی در خصوص مبحث آسیب‌های اجتماعی در استان، اظهار کرد: در سال گذشته در موضوع آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی وجود داشت که این آسیب‌ها تنها با اقدامات دولت رفع نمی‌شود و همکاری شوراها و دستگاه‌های دولتی نیز برای مقابله با این عوامل بسیار مهم است.

رشیدیان خاطرنشان کرد: شوراها باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی از اختیاراتی که برایشان تعریف شده در جهت کاهش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی تلاش کنند، در صورتی که بین دستگاه‌های اجرایی و شورا همکاری وجود داشته باشد، امیدواریم در سال جاری با کاهش نرخ آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو شویم.

استاندار خراسان رضوی با بیان سخن رییس جمهور در خصوص شناسایی منکرات و بازنگری مجدد آن‌ها، عنوان کرد: باید آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، فساد و فقر را شناخت و با همکاری سایر دستگاه‌ها این آسیب‌ها را کاهش دهند تا جامعه با نشاط و پیشرو باشد، نباید بگذاریم که این عوامل به توسعه اجتماعی و اقتصادی آسیب بزنند.

وی افزود: شکاف نسلی، بحران هویت، مشروعیت، ‌رفاه و مشارکت از جمله مسائلی است که شوراها می‌توانند در آن کمک‌دهنده باشد.

رشیدیان اظهار کرد: نگاه کلی به شورا و عضویت در آن در تمام انتخابات‌ها به عنوان یک شغل نبوده، بلکه به عنوان یک مسئولیت بوده است.

استاندار خراسان رضوی گفت: مسئولیت یک عضو شورا برگرفته از تفکر دینی افراد است و کسی که احساس می‌کند، می‌تواند برای توسعه شهر و روستای خود موثر باشد کاندیدا شده و مردم آن را انتخاب می‌کنند که این امر یک بار مسئولیتی برای فرد دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که نگاه به عضویت در شوراهای اسلامی شهرها مسوولیتی باشد، خیلی از مسائل رنگ و بوی دیگری می‌یابد، زیرا عضویت در شورا یک ودیعه، امانت الهی و حق‌الناس است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.