گروه فرهنگی- مروت: پنجمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت بین‌المللی از آثار ادبی و هنری؛ فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور علی جنتی؛  ...

 نگذاریم هنر ایرانی گرفتار سرنوشت « دریاچه ارومیه» شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام پور محمدی؛ وزیر دادگستری و «آنه لیر»؛ معاون دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) روز گذشته در تئاتر وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه همایش درصدد است تا به چگونگی حمایت بین‌المللی از آثار هنری و ادبی بپردازد، گفت: بحث مالکیت ادبی و هنری تنها یک بحث حقوقی نیست، بلکه این موضوع از حیث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز حایز اهمیت است.

علی جنتی مالکیت حقوقی آثار ادبی و هنری را از سیاستهای کلان وزارتخانه متبوعش دانست و افزود: براساس سیاستی که درباره مالکیت حقوقی در دستور کار داریم، همه توان خود را برای احیای حق کپی رایت به کار می‌گیریم.

وی با اشاره به آثار منفی رعایت نکردن حق کپی رایت در بین پدیدآورندگان آثار هنری و ادبی اظهار داشت: طی جلساتی که با  خالقان آثارهنری و ادبی برگزار شد، نگرانی هنرمندان در تعرض به آثار ادبی و هنری را لمس کردم به گونه‌ای که انگیزه بسیاری از آنان برای تولید و خلق اثر را از بین رفته دیدم زیرا هستی خود را بر باد رفته می‌بینند. به همین دلیل برخی خالقان آثار هنری برجسته که آثار آنها در عرصه بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای دارد، برای جلوگیری از این مشکل، و جلب حمایت برای اثر خود اقدام به انتشار اولیه اثر خود در خارج از کشور کرده‌اند و بعد آن را در ایران منتشر کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از نبود رعایت حقوق صاحبان آثار در حوزه نشر گفت: بارها با ناشرانی مواجه شده ام که موفق به ترجمه خوب آثار خارجی شده‌اند ولی در مدت کمی بازار نشر با سیلی از ترجمه‌های سطح پایین همان اثر از سوی ناشران و مترجمانی که از عدم حمایت حقوقی از مولفان سوء استفاده می‌کنند، مواجه است.

جنتی همچنین از رعایت نکردن حق کپی رایت برای فیلم‌های سینمایی یاد کرد که نبود قانون مشخص برای حقوق خالقان اثر باعث سوء استفاده شبکه‌های ماهواره‌ ای فارسی زبان از فیلمهای سینمایی تولید ایران شده است.

وی به نمونه هایی از بازار کم رونق بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در کنار بازار پرفروش بازی‌های رایانه‌ای خارجی و نیز سوء استفاده از صنعت فرش ایران در بازارهای خارجی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بازار هنرهای ایرانی به دلیل نبود قانون حقوق خالقان آثار هنری و ادبی رو به رکود است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: عاقلانه نیست که حمایت از هنر و هنرمند ایرانی را به تاخیر بیندازیم تا مانند دریاچه ارومیه برای نجاتش هزینه میلیاردی بپردازیم.

علی جنتی، تنها راه نجات از این مشکلات را حمایت از پدیدآورندگان آثار هنری و ادبی عنوان کرد و افزود: پذیرفتن قوانین بین‌المللی حقوق خالقان آثار و مقایسه بین منافع و ضررهای پذیرفتن این قوانین با انجام پژوهش راه برون رفت از این مشکلات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه از موظف شدن وزارت فرهنگ به انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای الحاق ایران به کنوانسیون حق کپی رایت خبر داد و گفت: تا حصول نتیجه از پای نخواهیم نشست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.