رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره این‌که آیا افزایش تولید نفت بر کاهش قیمت‌ها موثر است، گفت: در چنین شرایطی اوپک باید قطعا وارد شده و تصمیم‌گیری کند، در واقع کار اوپک کنترل بازار است که اجازه ندهد قیمت در حد شدیدی افت کند که تولید مقرون به صرفه نباشد.

شرایط فراهم شود ظرفیت تولید نفت برای صادرات وجود دارد

علی مروی در گفت‌وگو باایسنا،با بیان این‌که عمده درآمد کشورمان از نفت بوده و طبیعتا تحریم‌ها هم بر آن اثر گذاشته و کارها را با کندی مواجه کرده بود، اظهار کرد: البته وزارت نفت و دولت تلاش کردند تا جایی که امکان‌پذیر بود صادرات نفت انجام شده و پول آن برگردانده شود اما در مقطعی کاهش در صادرات هم ایجاد شد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحریم‌ها فرصتی برای ما بوده است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته نیز تاکید شد که باید نفت از بودجه جدا شده و جلوی خام‌فروشی گرفته شود و هم‌چنین به سمت تولید فرآورده‌های نفتی و تولید داخل حرکت کنیم، از طرفی نفت در طرح‌های مولد سرمایه‌گذاری شود مانند خود نفت که اکنون از میادین مشترک همسایه‌های ما نیز استفاده می‌کنند.

وی افزود: پس از این‌که مذاکرات به نتیجه برسد اگر شرایط فراهم شود ظرفیت تولید برای صادرات هم وجود دارد اما در صورتی که شرایط فراهم باشد در حالی‌که اکنون این‌گونه نیست.

نماینده مردم نیشابور در مجلس همچنین بیان کرد: اکنون 4 میلیون بشکه ظرفیت تولید وجود دارد لذا در صورتی که شرایط مهیا بوده و نیاز هم باشد می‌توانیم در داخل پالایش کرده و صادرات هم داشته باشیم.

مروی با بیان اینکه باید بر روی پروژه‌های مهمی که برای اقتصاد و تولید کشور سودآور بوده سرمایه گذاری انجام شود، تصریح کرد: تحریم‌ها این فرصت را به وجود آورده که خوشبختانه این اتفاق با طرح اقتصاد مقاومتی انجام شود. مقام معظم رهبری و مجلس نیز بر تولید داخل، تقویت توان تولیدی و بکارگیری تمام ظرفیت‌ها و نیروها تاکید دارند. اینگونه نیست که بگوییم چون تحریم است ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

رییس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه علیرغم تحریم‌ها امکان توسعه و تولید داخل به خوبی فراهم است، به شرطی که عزم جدی وجود داشته باشد، گفت: در این زمینه وزارت نفت در راستای اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفت میعانات گازی را به بخش خصوصی داخلی واگذار کند که در این همین زمینه هشت پالایشگاه واگذار شده و این یک قدم اساسی و جدی است که می‌تواند بر اقتصاد و جلوگیری از خام‌فروشی اثر بگذارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی با در اختیار داشتن بیش از 600 هزار میلیارد تومان وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: به هر حال باید ساماندهی درستی صورت گیرد و اعتماد جدی و برنامه‌ریزی دقیق وجود داشته باشد تا از این ظرفیت‌ها بتوان استفاده کرد.

مروی درباره اینکه آیا افزایش تولید نفت بر کاهش قیمت‌ها اثرگذار است یا خیر؟ گفت: در شرایطی که اینگونه است اوپک باید قطعا وارد شده و تصمیم‌گیری کند و بازار را کنترل نماید در واقع کار اوپک کنترل بازار است که اجازه ندهد قیمت در حد شدیدی افت کند که تولید مقرون به صرفه نباشد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس همچنین اظهار کرد: ما متناسب با سهمیه‌ای که در اختیار داریم باید در شرایط عادی تولید کرده و صادر کنیم و قطعا باید کشورهایی که خارج از سهمیه تولید می‌کنند جلوی آنها گرفته شود و اجازه ندهند که خارج از سهمیه تولید کرده و صادر کنند تا قیمت‌ها افت کند.

رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش قیمت نفت نیز اینگونه اظهار کرد: از همان ابتدا که قیمت‌ها سقوط می‌کرد بیان کردم که این کاهش قیمت طولانی مدت دوام نمی‌آورد به خاطر اینکه کشورهای تولیدکننده متضرر می‌شوند. البته آمریکا هم که به دنبال نفت شل است نمی‌تواند چنین وضعیتی را تحمل کند قطعا اگر اینگونه باشد عرضه کاهش یافته و مجددا قیمت‌ها افزایش می‌یابد و در شرایط نامتعادل و ناپایداری قرار می‌گیریم.

وی در پایان اظهار کرد: فکر می‌کنم به قیمت عادلانه‌ای برسیم که هم برای تولیدکننده‌ها مقرون به صرفه و سودآور باشد و هم برای مصرف‌کننده‌ها که آنها هم بتوانند خریداری کرده و نیازهایشان را برطرف کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.