وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات اخلاقی و اقتصادی در جامعه گفت: باید فضایل اخلاقی را در جامعه نشر دهیم تا نماز بتواند نقش خود را که همان بازداشتن انسان از فحشاء و فساد است، به خوبی ایفاء کند.

 نشر فضایل اخلاقی با اقامه نماز در جامعه آشکار می شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار معارف ایرنا علی جنتی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از فعالان اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خواندن نماز اول وقت و یا شرکت در نماز جماعت بدون تاثیرگذاری در اخلاق انسان فایده ای ندارد.

وی افزود: حفظ و خواندن قرآن و نماز به تنهایی به نحوی که در روحیات انسان تاثیر گذار نباشد کار بی حاصلی است و لذا باید در جامعه برای اقامه نماز تلاش کنیم.

وی با اشاره به آیه 45 سوره عنکبوت مبنی بر این که برپایی نماز موجب دوری انسان از فساد و فحشاء می شود، اضافه کرد: نماز سبب می شود تا تمام فضایل اخلاقی در انسان تجلی یابد و آنچه مورد تاکید قرآن است، بحث اقامه نماز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرجایی که موضوع نماز با «اقیموا» آمده یک وظیفه ای به عهده ما دولتمردان گذاشته شده و طبق آیات قرآن وظیفه ما اقامه نماز است تا جامعه را از زشتی ها به دور دارد و معروف را در جامعه مستقر کند و برای این مقدار باید تلاش کنیم.

وی در ادامه گفت: گاهی در جامعه می بینیم نماز نتوانسته آثار واقعی خودش را در جامعه بگذارد و اگر امانتداری خدشه دار می شود یا وفای به عهد در جامعه از بین می رود یا دروغگویی به صورت سنت درمی آید و یا به راحتی اتهام می زنند، به همین دلیل است.

جنتی با استناد به آمار بانک مرکزی درباره تعداد چک های برگشتی گفت: چک برگشتی یعنی نقض عهد و در روز هزاران چک برگشتی داریم و همچنین امروز در شبکه های اجتماعی هر مطلبی را بدون دقت در صحت و کذب آن بیان می کنیم و لذا برای تمام فسادهای مالی و اداری باید فکری کرد.

وی سپس این سوال را مطرح کرد: کجا سراغ دارید که کسی بتواند در دستگاه هایی که با مردم سر وکار دارند، بدون رشوه کارش را انجام دهد و امروز فساد در کشور نهادینه شده است.

جنتی در ادامه از اختلاس سه هزار میلیاردی و سوء استفاده مالی بابک زنجانی گفت و افزود: در یک بنگاه بزرگ که خیلی ها چشم دوخته اند، هزاران میلیارد فساد وجود دارد و وضعیت موسسات اعتباری که اسامی مقدس و حتی نام های ائمه معصومین(ع) را دارند، بیشترین فساد را دارند.



* سخنان رهبری سرلوحه کار فعالان نماز باشد

جنتی در ادامه از دست اندرکاران حوزه نماز خواست تا ضمن سرلوحه قرار دادن سخنان و پیام های رهبر معظم انقلاب به اجلاس های سراسری نماز، به نیازهای کشور در این زمینه توجه کنند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیین نامه ابلاغ شده از سوی هیات دولت درباره نماز گفت: همه دستگاه ها با توجه به وظایف اداری خود اقداماتی را برای ایجاد نمازخانه و جذب جوانان انجام دهند و به این آیین نامه توجه کنند.

وی اضافه کرد: به اندازه ای که قانون اجازه می دهد، اعتبارات موردنیاز را هزینه کنید و با توجه به این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به سایر دستگاه ها و وزارت خانه ها وظیفه مستقیم در این زمینه دارد، انتظار تلاش بیشتری از ما وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدیران و مسوولان این وزارتخانه خواست تا به نماز اول وقت و نماز جماعت اهمیت بیشتری دهند و با ذکر خاطره ای از شهید آیت الله سیدمحمد بهشتی گفت: مدیران در وقت نماز جلسات را ترک کنند و در نماز جماعت شرکت کنند.



* تجلیل از فعالان حوزه نماز

در ادامه این مراسم بیانیه هیات داوران شورای اقامه وزارت ارشاد و عملکرد وزارت ارشاد و دستگاه های تابعه توسط مجری قرائت شد و در پایان مراسم نیز از سازمان سینمایی و معاونت توسعه و منابع انسانی وزارت ارشاد و همچنین ادارات استان های تهران، مرکزی، چهار محال و بختیاری و کرمان به عنوان دستگاه های شایسته تقدیر ویژه تجلیل شد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت و ادارات استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمان، مازندران، اردبیل، خراسان جنوبی، قزوین، کردستان و گلستان نیز در این مراسم به عنوان دستگاه های شایسته تقدیر معرفی شدند.

همچنین از امامان جماعت معاونت مطبوعاتی و ادارات کل استان های تهران و همدان با اهدای لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.