مبعث؛ سفره‌ای با ظرفیت همنشینی جهانی آمنه مستقیمی: مبعث پیامبر (ص) واقعه‌ای است فرازمانی و فرامکانی که فریاد بیدارگری آن در گوش تاریخ پیچیده است و برای همین است که رسالت پیامبران الهی با این بعثت به پایان رسید چراکه همه آنچه بشر تا به قیامت نیاز داشته و دارد با این بعثت پاسخ داده شد.

مبعث؛ سفره‌ای با ظرفیت همنشینی جهانی

 با توجه به این ظرفیت وسیع و عمیق با کار‌شناسان درباره استفاده از بعثت پیامبر (ص) به عنوان نقطه عطف بصیرت افزایی جهانی به گفتگو پرداخته‌ایم که در ذیل می‌آید:

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعه المصطفی (ص) العالمیه درباره ضرورت استفاده از ظرفیت مبعث پیامبر ختمی مرتبت (ص) برای آگاه سازی و وحدت بخشی میان امت اسلام گفت: پیامبر اکرم (ص) تبعا حلقه وصل زنجیره مذاهب و امت اسلامی هستند و در شرایطی که دشمنان بر پراکندگی این زنجیره و تفرق امت اسلامی متمرکز و مهمز شده‌اند، طبیعی است که ما هر اقدامی برای تبیین سبک زندگی و محوریت عاطفی فکری ایشان قرار دهیم، بهترین راه برای خنثی سازی توطئه‌ها است.

وی تاکید کرد: این مهم راهبردی کلان است و برای تحقق این راهبرد تبعا فرصت‌هایی همچون میلاد و مبعث حضرت رسول (ص) در محوریت بخشیدن به وجود نورانی پیامبر (ص) برای وحدت جامعه اسلامی ظرفیت بالایی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت‌هایی همچون مبعث برای وحدت بخشی میان مذاهب اسلامی بیان کرد: طبیعتا در شرایطی که ما قرار داریم عرضه اندیشه ناب پیامبر (ص) هم برای امت اسلام اهمیت دارد و هم از ضرورت لازم برای آگاه سازی جهانی برخوردار است و مبعث برای این مهم فرصتی مغتنم است.

 

توهین به پیامبر (ص) در زنجیره اسلام هراسی!

وی با اشاره به توهین به ساحت مقدس پیامبر (ص) در سال‌های اخیر اظهار کرد: این اقدامات حلقه‌ای از زنجیره اسلام هراسی است و ریشه در این دارد که موج استقبال از اسلام، بیداری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی در غرب به گونه‌ای است که آن‌ها ناچار هستند برای توقف این امواج سهمگین، به اسلام هراسی با تکیه بر این شیوه‌های موهن دست بزنند تا مسیر بازگشت به اسلام را سد کنند.

حجت الاسلام اعرافی درباره چگونگی نشان دادن وجه رحمت للعالمین بودن پیامبر اکرم (ص) به جهانیان بیان کرد: برای تحقق این مهم هنر ابزاری کاربردی است همچون سینما که باید سرمایه گذاری بیشتری کنیم چراکه با زبان و ادبیات هنر می‌توان هم معارف نبوی و هم ابعاد جذاب زندگانی حضرت رسول (ص) را به جهانیان نشان داد. در این میان انوع هنر را می‌توان در خدمت گرفت البته جمهوری اسلامی کمابیش این کار را کرده اما باز هم نیاز جدی است.

 

فرصت آفرینی نامه رهبری به جوانان غرب

به گفته امام جمعه موقت قم نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب فرصتی را فراهم آورده که در پرتوی آن می‌توان فضای مجازی را به کار گرفت و نیز حوزه نخبگانی در ارتباط با مراکز دینی علمی را به خدمت درآورد.

حجت الاسلام اعرافی با تاکید بر لزوم همفکری و همکاری نخبگان در این باره خاطرنشان کرد: در این باره کارهای تحقیقی و تبیینی بیشتری لازم است برای تولید ادبیاتی که بتواند این سبک را عرضه کند؛ به رغم آنکه ادبیات خوبی به کار گرفته و آثار خوبی تولید شده اما کارهای بیشتری لازم است که الگوی سیره‌ای ایشان را با واقعیات ملموس امروز و نیز آراء و نظریات علوم انسانی گره بزنیم و درخشش آن سبک و اندیشه را در بستر زندگی و معرفت امروز باید شناساند و این به کار جدی تری از حوزه و دانشگاه نیاز دارد.

 

از بودیسم با پیروان کثیر نمی‌ترسند!

بنابراین گزارش، آیت ا... حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که آیا مبعث پیامبر (ص) ظرفیت آگاه بخشی و بصیرت افزایی جهانی را دارد؟، گفت: بنابر تصریح قرآن پیام دین جهانی است همانگونه که خطاب‌های قرآن «یاای‌ها الناس» و «یا بنی آدم» است و ده‌ها بار در کتاب و سنت و احادیث بیان شده و اینکه می‌گویند دین خاتم یعنی همه مخاطب این دین هستند که این دین سه ویژگی خاص دارد: متعلق به همه زمان‌ها است، متعلق به همه مکان‌ها است و مخاطبش همه انسان‌ها هستند.

وی ادامه داد: لذا حضرت حجت (عج) در عصر ظهور زمین را پر از عدل و داد خواهند کرد نه فقط عربستان و عراق و ایران را؛ به عبارت بهتر تحول ایشان انعطاف کلی سیاست عالم است.

آیت ا.. ممدوحی در تبیین چرایی اسلام هراسی اظهار کرد: اگر اسلام این قدرت را نداشت کسی از آن نمی‌ترسید، هم اکنون در هندوستان پنج هزار ملیت وجود دارد اما کسی از آن نمی‌ترسد و در در تبت و قسمت عمده هند و چین بوداییسم رواج دارد اما کسی از آن هراسی ندارد؛ این اسلام است که برای کفر هراس دارد، چراکه می‌گوید من به زودی زمین را تسخیر می‌کنم و این وعده محقق می‌شود.

به گفته عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسلام هراسی کار عده‌ای یهوی صهیونیزم و نومسیحی‌های صهیونیست است اما باقی مردم منتظر یک مصلح جهانی‌اند چراکه هم مسیحیان، هم یهودیان و هم مسلمانان به اتفاق می‌گویند مصلحی کل خواهد آمد و با دین واحد جامعه بشری را اداره می‌کند.

مبعث؛ نقطه عطف تاریخ بشری

این گزارش می‌افزاید: حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی علیزاده موسوی، رییس پژوهشکده حج و زیارت نیز درباره ظرفیت مبعث رسول اکرم (ص) برای آگاه سازی و بصیرت افزایی جهانی گفت: برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به عملکرد پیامبر اکرم (ص) در طول تاریخ بیندازیم که توانستند جامعه جاهلی را به جامعه اسلامی و پیشرفته تبدیل کنند آنهم جامعه‌ای را که به تعبیر قرآن در آستانه فرو افتادن در آتش بود.

وی اظهار کرد: باید از عید مبعث بهره گرفت و خطاب به مسلمانانی که دچار تفرقه و اختلاف‌اند نشان داد سیره پیامبر (ص) چگونه از مردمی گرفتار جهل و توحش، جامعه‌ای متمدن ساخت.

به گفته حجت الاسلام علیزده موسوی اگر بعثت پیامبر (ص) با دیده عبرت و عقلانی نگریسته شود، می‌تواند نقطه عطف و عظیمتی برای جهان اسلام به مقصد تمدن متعالی باشد.

رییس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه انسان موجودی الگوپذیر است، تصریح کرد: آنچه بیش از هر چیز در زندگی انسان اثر دارد، الگو‌ها است و ما در طول تاریخ شخصیتی مانند پیامبر (ص) نداریم که بتواند نقش الگو را برای انسان‌ها پیاده کند.

وی تاکید کرد: اگر به وجوه رحمت للعالمین بودن حضرت (ص) توجه شود و بررسی کنیم که در مواجهه با پیروان ادیان و مکاتب دیگر و حتی با قاتل عمویشان حضرت حمزه چگونه رفتار می‌کردند، دیگر جایی برای بروز رفتارهایی همچون تکفیر دیگران نظیر آنچه داعش انجام می‌دهد، باقی نمی‌ماند.

عنوان کرد: اگر مسلمانان می‌خواهند اسلام را جهانی کنند باید اخوت و برادری خود را گسترش دهند، به نظر می‌رسد وجود مقدس حضرت رسول (ص) فارغ از معارفی که برای ما آوردند، از نظر سبک زندگی و سیره الگویی جهانی است و می‌تواند جلوی افراط‌گری‌ها را گرفته و صلح پایدار را رقم بزند.

وی با اشاره به چرایی توهین‌هایی که در سال‌های اخیر نسبت به ساحت مقدس پیامبر (ص) صورت گرفته، بیان کرد: این به دلیل گسترش استراتژیک اسلام در غرب است که ترسی عجیب در دل حکام غرب انداخته و بشدت به اسلام هراسی روی آورده‌اند و عظیم‌ترین مقدسات اسلام یعنی شخص پیامبر (ص) را آماج هدف قرار داده‌اند و به زعم خود بر این باوردند که این توهین‌ها شخصیت ایشان را خدشه دار شده و نگاه‌ها از اسلام منحرف می‌شود؛ اما در واقعیت هر چه این اقدامات بیشتر شده، همگرایی مردم بیشتر گشته و جذابیت وجودی پیامبر (ص) جهان را شیفته ایشان کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.