بجنورد- خبرنگار قدس: مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: متأسفانه اعتیاد در استان نسبت به گذشته افزایش یافته و شدت مواد مخدر صنعتی و روان گردان موجب نگرانی مسؤولان و خانواده ها شده است .

133زوج خراسان شمالی در نوبت فرزند خواندگی قرار دارند

رضا ا... وردی در جمع خبرنگاران افزود: باید نسبت به افزایش آسیبهای اجتماعی که یکی از عوامل آن اعتیاد و بیکاری است، نگران باشیم و برای پیشگیری از این آسیبها تلاشهای بیشتری داشته باشیم.

وی، افزایش طلاق و بالا رفتن سن ازدواج را در استان از دیگر آسیبهای اجتماعی برشمرد و درباره معضل اعتیاد افزود: اعتبارات بهزیستی محدود و اندک است، همچنین وظیفه بهزیستی رسیدگی به معتادان نیست، بلکه ورود تخصصی در کاهش آسیب اعتیاد دارد، نه اینکه ملزم به از بین بردن اعتیاد باشد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد (DIC) در شهرهای بجنورد، شیروان و فاروج که سال گذشته 998 نفر پذیرش داشتیم، به معتادان تزریقی و خطرناک اختصاص دارد که با دریافت خدمات و امکانات در این مرکز، از بروز خطرات احتمالی که این افراد در جامعه خواهند داشت، جلوگیری می شود.

وی از راه اندازی مراکزی به عنوان سرپناه شبانه هم در شهرهای شیروان، بجنورد و اسفراین برای معتادان مرد خبر داد و اظهار داشت: هر فرد بی خانمان کارتن خواب از هفت شب تا هفت صبح می تواند در این مراکز بدون قید و شرط پذیرفته شود و خدمات دریافت کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه راه اندازی این مراکز در دو سال اخیر از فوت معتادان در نقاط مختلف شهر مانند زیر پلها و... جلوگیری کرده است، بیان کرد : در دو سال اخیر حتی یک مورد فوتی به این شکل نداشتیم، در حالی که سالهای گذشته بخصوص در فصل زمستان تعدادی از معتادان به علت ماندن در کنار خیابانها، پارکها و زیر پلها فوت می کردند، در حالی که سال گذشته فقط یک مورد فوتی داشتیم.

وی تصریح کرد: 13 کمپ ترک اعتیاد خصوصی در استان فعال است که دو کمپ از این تعداد مربوط به بانوان است و سال گذشته از مجموع 13 کمپ، دوهزار و 400 فرصت پذیرش نفر داشتند.

ا... وردی خاطر نشان کرد: همیشه اعتیاد و مواد مخدر 10 قدم از ما جلوتر است و همکاری نکردن مردم سبب می شود به نتیجه مطلوب نرسیم، بنابراین فرهنگ سازی برای همکاری مردم با مسؤولان متولی کاهش آسیبهای اعتیاد و پیشگیری از آن ضروری است.

مدیرکل بهزیستی از طرح پیمایش ملی خانوار از ابتدای ماه آینده در سراسر کشور برای افراد 15 تا 64 ساله خبر داد و اظهار داشت: در این طرح شیوع مصرف مواد مخدر و روان گردان در 34 خوشه خراسان شمالی که شامل هزار و پنج خانوار شهری و روستایی می شود، انجام خواهد شد که دریافت اطلاعات درست از خانواده ها، عامل برنامه ریزیهای صحیح در آینده است.

وی ادامه داد : خانوادهها مطمئن باشند با ارایه اطلاعات درست و صادقانه که کاملاً محرمانه خواهد ماند، سبب اجرای درست برنامههای پیشگیری از آسیبهای مواد مخدر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی با دو تا سه درصد شیوع، در واقع رتبه متوسط را در کشور در بحث مواد مخدر دارد، یادآور شد : بهزیستی خراسان شمالی 74 هزار نفر تحت پوشش دارد که موظف به تأمین نیازهای آنان از صفر تا صد نیست، بلکه در چارچوب قوانین و مقررات و متناسب با اعتبارات، در راستای کمک به نیازمندان و افراد محروم تلاش می کند.

وی از ارجاع هزار و 802 پرونده طلاق از دادگستری استان به بهزیستی در سال گذشته خبر داد و گفت : از این تعداد 450 پرونده به سازش رسیده و بخشی در حال رسیدگی و بقیه به دادگستری ارجاع شده است تا حکم طلاق صادر شود.

وی به اجرای طرح بشیر در استان اشاره کرد و افزود: طرح بشیر که شامل چهار مرحله مشاوره قبل و بعد ازدواج و مشاوره قبل و بعد طلاق است، تا یک ماه آینده در استان اجرا خواهد شد که معاونت پیشگیری بهزیستی با اجرای این طرح در صدد کاهش پروندههای طلاق است.

وی به تحویل 40 کودک به زوجهای نابارور متقاضی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: 133 زوج هم در نوبت دریافت کودک قرار دارند، اما تعداد کودکان کم است و باید مدت زمان زیادی منتظر تحویل کودک باشند.

وی از انجام تفاهم نامه پنج جانبه برای ساخت مسکن تمام خانوادههای دارای دو معلول و بالاتر به صورت صد در صد رایگان و با وام کم بهره خبر داد و گفت: در سال جاری در قالب تفاهم نامهای با بنیاد مسکن استان 500 واحد مسکن برای روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر احداث خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.