قدس آنلاین_ مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: گردشگری مذهبی یکی از رایج‌ترین انواع گردشگری است که می تواند سبب رونق اقتصادی بیشتر و کسب درآمد پایدار ‌شود .

نقش رسانه ها در حوزه گردشگری بی بدیل است/ رونق اقتصادی و درآمد پایدار با گردشگر مذهبی ممکن می شود/ شهرها برای کسب شهرت بین المللی با رسانه ها صلح کنند

به گزارش قدس آنلاین ،علی اکبر شمسیان در سمینار تخصصی نقش رسانه در توسعه گردشگری شهری  در جهاد دانشگاهی مشهد با اشاره به این‌که قابلیت‌های گردشگری و میراث فرهنگی ایران بر کسی پوشیده نیست، گفت: گردشگری در جهان به عنوان یکی از پربارترین عوامل در ارتقاء اقتصاد یک کشور مطرح می‌شود به طوری که بالاترین ارزش افزوده را نسبت به سایر فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارا است.

وی ادامه داد: بر اساس اسناد توسعه کشور بخش گردشگری ایران باید چند محور معرفی فرهنگی غنی کشور، تحقق رشد اقتصادی پایدار، روابط دیپلماتیک و ارائه تصویری روشن از انقلاب را مد نظر قرار دهند.

 رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ضمن اشاره به این‌که بر اساس آمار ایران باید در سال ۱۴۰۴، ۲۰ میلیون گردشگر خارجی را جذب کند، تصریح کرد: بر اساس این آمار در حال حاضر شهر مشهد سالانه دارای ۲۰ میلیون زائر داخلی و خارجی است که این آمار تقریبا هفت برابر جمعیت خودش را تشکیل می‌دهد، بنابراین رسیدن به این آمار گردشگر خارجی دور از دسترس نمی‌نماید.

شمسیان در ادامه با بیان این‌که سال‌هاست که صاحبنظران از نقش رسانه‌ها در پیشرفت امر گردشگری و ارتقاء سطح جامعه سخن گفته‌اند، خاطرنشان کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی در رابطه با نقش رسانه‌ها در گسترش فرهنگ گردشگری بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید بیش از این به آن توجه شود و برگزاری این همایش زمینه‌ای است جهت برگزاری همایش بزرگ و ملی رسانه و گردشگری در سال آینده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این همایش گفت: گردشگری، فرهنگی‌ترین فعالیت اقتصادی و اقتصادی‌ترین فعالیت فرهنگی است.
مهندس حسین زارع‌صفت با اشاره به جایگاه ویژه گردشگری مذهبی، افزود: در دنیای امروز، گردشگری مذهبی30 درصد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده و سالانه حدود 400 میلیون سفر گردشگری مذهبی در خاورمیانه انجام می‌شود و هر گردشگر هزار و 700 دلار هزینه می کند.
او نقش رسانه‌ها را در حوزه گردشگری بی‌بدیل خواند و گفت: انتظار ما از این همایش آن است که دستاوردهایی را به ما بدهد که  از طریق آن بتوانیم به سیاستگذاری‌های مشترک و رویکردهای همسان دست پیدا کنیم.
مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز در این سمینار با ابراز تاسف از اینکه گردشگری مذهبی در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این در حالی است که گردشگری مذهبی یکی از رایج‌ترین انواع گردشگری است که می تواند سبب رونق اقتصادی بیشتر و کسب درآمد پایدار ‌شود و به تعالی روحی کشور نیز کمک قابل توجهی ‌کند.
علی‌اصغر محکی افزود: با وجود اینکه گردشگری انواع مختلفی همچون روستایی، شهری، ورزشی، سلامت و آموزش دارد؛ اما یکی از رایج‌ترین انواع آن گردشگری مذهبی است و هر گردشگر به عنوان یک رسانه مذهبی تلقی می‌شود که می تواند نقشی به مانند یک رسانه مذهبی ایفا کند.
این استاد دانشگاه در ادامه میانگین حضور زائران در حرم مطهر رضوی را بر اساس نتایج پژوهش‌های انجام شده، 35 دقیقه ذکر کرد و گفت: ما به رغم وجود انبوهی از دانش ها و دیدگاه های توسعه گردشگری مذهبی، در بهره برداری از این دانش و توسعه آن توفیق لازم را نداشتیم.

معاون پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی  گفت: از این لحاظ در سال های 2012 و 2013 در بین 118 کشور جهان رتبه 115 را داشتیم.

دکتر مژگان عظیمی با اشاره به نظرسنجی مردم 20 کشور درباره 50 کشور جهان گفت: این در این نظر سنجی در 17 شاخص، آخرین کشور محسوب می شد.
معاون پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی همچنین با اشاره به رتبه بندی ایران در پژوهشی براساس شاخص های گردشگری کشورهای جهان، گفت: در این رتبه بندی از میان 118 کشور، ایران رتبه 115 را به خود اختصاص داده و کشور‌های سومالی، پاکستان و افغانستان بعد از آن هستند.
این محقق و استاد دانشگاه همچنین درباره وضعیت مشهد در مقایسه با 10 شهر زیارتی دیگر جهان از جمله کربلا، مکه، مدینه، نجف، بنارس، لهاسا، واتیکان، فاطیما و ... افزود: در سال گذشته از 300 میلیون شیعه در دنیا، کمتر از یک درصد آن به مشهد سفر کرده اند.
عظیمی در ادامه با تاکید بر بهره مندی از فرصت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در منطقه آسیا توسط آیسسکو در سال 2017، افزود:
می توان با استفاده از توان رسانه ها در این راستا گامهای موثری برداشت.
احمد دیناری سردبیر نشریه گردشگری و هتل داری  و نویسنده کتاب گردشگری شهری نیز با اشاره به اهمیت فضای شهری  برای جذب گردشگر  عنوان کرد: گردشگری در فضای شهری اتفاق می افتد از این رو اکثر شاخصه های گردشگری  در این فضا قابل تعریف است. چنانکه حتی اکوتوریست ها هم برای رسیدن به طبیعت مانند فتح قله از شهر عبور می کنند و باز در مسیر برگشت به شهر باز می گردند.

وی گفت : شهرهای توریستی بخاطر جاذبه های گردشگری و فرصت های حوزه  تبلیغات  گنجینه هایی هستند در ارایه خدمات به زایران و مسافران و با توجه به این که اروپاییها تنها گردشگر هایی هستند که علاقه دارند از شهرهای بزرگ دیدن کنند لذا هر شهری که بخواهد پتانسیل های خود را معرفی کند چاره ای ندارد به جز این که سراغ رسانه ها برود.

به اعتقاد وی چنانچه رسانه‌ها نباشند هر چقدر هم در بخش دولتی و خصوصی تلاش شود به چشم نمی‌آید.

 او  با اشاره به چهار فضا در حوزه گردشگری شامل کوهستانی، ساحلی، دریایی و شهری  و اخیرا دو فضای نجومی و مجازی  تصریح کرد: گردشگری شهری که در فضای شهری اتفاق می‌افتد جزو پرمشتری‌ترین، پردرآمدترین و گسترده‌ترین انواع گردشگری است.
 
وی اظهار کرد: در شهرهای توریستی به واسطه وجود جاذبه‌های گردشگری، تاسیسات گردشگری و فرصت‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغ، خدمات به صورت گنجینه‌ای در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
 
دیناری با بیان اینکه لندن و کلن از جمله پربازدیدترین شهرهای جهان هستند، اضافه کرد: به واسطه رونقی که گردشگری شهری ایجاد می‌کند مدیران شهری در دنیا در این حوزه به رقابت می‌پردازند.
 
دیناری خاطرنشان کرد: شهرها برای اینکه شهرت ملی و بین‌المللی پیدا کنند چاره‌ای ندارند جز اینکه با رسانه‌ها صلح کنند.
 
این کارشناس رسانه با بیان اینکه رسانه‌ها ناممکن‌ها را ممکن می‌کنند، عنوان کرد: در حوزه توسعه گردشگری نشریات، روزنامه‌ها, وبلاگها , پایگاه های خبری و خبرگزاریها و... تاثیرگذار هستند.
دیناری اضافه کرد: رسانه‌ها می‌توانند مناطق گردشگری را به مردم معرفی کرده و از عملکرد مدیران شهری انتقاد کنند تا اصلاحات لازم انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم برندسازی در شهرها، افزود: مهم‌ترین حوزه‌‍ای که در زمینه گردشگری شهری می‌تواند اثرگذار باشد، تلویزیون است که با پخش فیلم های مستند, تیزرهای تبلیغاتی, سریالها و حتی مصاحبه با کارشناسان و مسوولان مرتبط گامی موثر در رونق گردشگری بردارند.
او در این زمینه به تحقیقی اشاره کرد که بر اساس نتایج آن 40 میلیون نفر از گردشگران مقاصد گردشگری خود را بر اساس صحنه های تلویزیونی انتخاب کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.