مدیرعامل انتشارات عروج وابسته به موسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی (ره) گفت: اندیشه امام باعث بوجود آمدن فضایی نوین، تفکری جدید و ایجاد هویت برای مسلمانان در مقابل لیبرالیسم و سوسیالیسم شد.

 اندیشه امام (ره) به مسلمانان هویت بخشید

به گزارش قدس آنلاین، حمید غفاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: با جهانی شدن اندیشه و تفکرات امام (ره)، مسلمانانی که تحت سلطه لیبرالیسم و سوسیالیسم بودند، صاحب هویتی شدند که تا به امروز ماندگار شده است.

وی با بیان اینکه راز ماندگاری اندیشه امام (ره) در دانش و ایده پردازی های ایشان است، اظهار داشت: اندیشه امام (ره) در ذاتش تمدن ساز است، تمدنی که دوره خاصی ندارد و تحولی بوده که در عصر نوین در حوزه تفکر دینداری بوجود آمده است.

غفاری ادامه داد: برخی از افراد سعی دارند اندیشه های امام (ره) را در درون تاریخ خاص تعریف کنند در حالی که شخصیت آن بزرگوار تاریخ ساز بوده و آغاز تمدن دینی در عصر نوین است.

مدیرعامل انتشارات عروج ، علت بقا و ماندگاری اندیشه امام (ره) را مولفه ها و ویژگی هایی دانست که در فلسفه و فقه نیز موجود است و تصریح کرد: امام (ره) در اندیشه دفاعی خود رویکرد کاملا دینی را برگزید و روح مبارزه و حفظ انگیزه دفاعی را تبلور آرمان های دین و دینداری می دانست .

غفاری ادامه داد: امام خمینی (ره) به مسئله ولایت و نقش مردم تاکید بسیار داشته و آنها را با هم تعریف می کرد، به عبارتی دیگر نظام ولایی بدون مردم کاری از دستش بر نمی آید و بدون تفکر دینداری نیز مردم به انحراف کشیده می شوند.

وی در مورد نگاه امام (ره) درباره وحدت مسلمانان نیز گفت: نگاه امام خمینی (ره) به لزوم وحدت مسلمانان صوری نبود بلکه یک ضرورت بود و از تفکر تمدن سازی آن بزرگوار نشات می گرفت.

غفاری افزود: این تفکر در گفتارها و روحیات امام (ره) نمایان بود و به صورت مکتوب نیز موجود است، وی فضایی نوین و تفکری جدید را درباره وحدت مسلمانان ایجاد کرد که موجب همبستگی آن در سطح جهانی شده است.

وی با اشاره به اینکه دفاع از منافع جهانی اسلام برای امام (ره) امری بسیار مهم بود، گفت: گفتمان دفاعی امام خمینی (ره) بر پایه دفع تهدید همه جانبه از اسلام بود که معنا و هویت می یابد، حرکت قاطعانه و سازش ناپذیر امام در دفاع از ملل اسلامی آثاری را بر جای گذاشته است که همه آن به صورت مکتوب موجود است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.