۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 287307

جاده چالوس از پرحادثه ترین جاده های کوهستانی جهان که این بار هم در حادثه ای دیگر دست آن و اتوبوس اسکانیا به خون مسافرانش آلوده شده و بازهم ننگ گردشگرکُشی بر پیشانیش نقش بست.

دست کندوان و اسکانیا باز به خون آلوده شد

به گزارش خبرنگار مهر، جاده ای کوهستانی و سرد، اتوبوسی با هزاران آروز و خاطره مسافرانش در راه و چراغی که چشمک می زد، این شروعی بود برای یک حادثه. دخترکان و پسرکان خردسالی که محو تماشای زیبایی های طبیعی جاده شده بودند تا پس از بازگشت به وطنشان، خاطراتشان را برای دیگر همسالانشان تعریف کنند.

تقلای بی فرجام شاگرد و راننده، برخورد اتوبوس با کوه، سقوط دلخراش به عمق دره ۲۰۰ متری و صدای ضجه و فریاد کمک خواهی گردشگران، خواب نیمروزی کوهستان را شکست و رویای شیرین مسافرانش را از شمال، خونین کرد.

و مدتی بعد سکوت بود و دره و اتوبوسی که بیشتر شبیه آهن پاره شده و مسافرانی که هر یک خاطره شدند، خاطره شیرین زائرانی که از حرم به حرم آمده بودند و در میانه راه، گرفتار بلا شده اند، این بود سرنوشت گردشگرانی از کشور عراق در جاده های پرپیچ و بلای مازندران.

وقتی سراغشان را می گیریم همه نشانی دره هریجان، ورودی سد سیاه بیشه را می دهند.

سقوط اتوبوس

ماه به مرکز آسمان رسیده و تلاش چندساعته برای امدادرسانی به پایان آمده است، اما همچنان نگران سرنوشت یک مسافر هستند که مفقود شد. برخی می گویند شاید همچنان در عمق دره باشد.

ساعت به نیمه شب رسیده و در راهروی بیمارستان طالقانی چالوس، جویای حال مسافرانی می شویم که سرنشینان اتوبوس حادثه دیده بودند. حال و هوای بیمارستان غمبار و ماتم زده است و مردم و مسئولانی که برای دلجویی بازماندگان و مجروحان به بالینشان آمده اند.

اگرچه غریبه هستند اما قلب همه آنهایی که خبر سقوط اتوبوسشان را شنیدند از این حادثه ماتمبار شده است و خود را در غمشان شریک می دانند و با حادثه دیدگان همدردی می کنند. مسافری که با لهجه عربیش چندبار نام مبارک امام رضا(ع) را بر زبان جاری می کند و به سختی به دیگران می فهماند که زائران حرم رضوی هستند و از نجف به ایران آمده اند.

۲۵ فوتی و ۱۶ مجروح نتیجه سقوط اسکانیا

مدیرکل مدیریت بحران مازندران که در بیمارستان طالقانی حضور داشت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این حادثه ۲۵ فوتی داشت، ادامه می دهد: ۱۶ نفر از مجروحان نیز به بیمارستان های نوشهر و چالوس منتقل شده اند.

علی اصغر احمدی می گوید: یک نفر از سرنشینان اتوبوس مفقود شده است که گمان می رود یا زیر اتوبوس له شده یا اینکه هنوز جسدش در عمق دره باشد که تلاش برای یافتنش ادامه دارد.

وی ادامه می دهد: از ۱۶ مجروح اتوبوس اسکانیا، ۱۰ نفر خردسال و کودک بوده که پنج نفر دختر و پنج نفر پسر هستند و از شش بزرگسال نیز چهار نفر زن و دو نفر مرد هستند.

وی با بیان اینکه  متوفیان این حادثه به سردخانه منتقل شده اند، بیان داشت: علت بروز حادثه از سوی پلیس راه در دست بررسی است.

سقوط اتوبوس

حدیث گردکلی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نیز با بیان اینکه تمامی پزشکان اعصاب، جراحی، ارتوپد، متخصص اورژانس و تیمهای پزشکی از ساعات اولیه آماده خدمت رسانی هستند عنوان کرد: یک کودک در حال انتقال به آی سی یو است.

وی به خبرنگار مهر گفت: حادثه دیدگان از مشهد مقدس به تهران با هواپیما اعزام شدند و با دو دستگاه اتوبوس برای شمال گردی به مازندران آمده بودند که یک دستگاه اتوبوس دچار حادثه شده است.

در بررسی های اولیه نقص فنی علت سقوط اتوبوس به دره اعلام می شود و به گفته سردار مسعود جعفری نسب فرمانده انتظامی مازندران، زمان بروز حادثه ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه عصر سه شنبه اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه سرنشینان اتوبوس سقوط کرده از نجف به ایران آمده بودند، یادآور شد: این مسافران که سفرشان ۱۰ روزه بود، چهار روز در مشهد مقدس بسر بردند و سپس برای شمال گردی به استان مازندران سفر کرده بودند.

نقص فنی علت اولیه بروز حادثه

وی عنوان کرد: در مسیر چراغ ترمز اتوبوس روشن می شود و راننده برای یافتن علت توقف می کند. شاگرد راننده تلاش می کند تا سنگی را زیر چرخ های اتوبوس قرار دهد که موفق نمی شود.

به گفته سردار جعفری، اتوبوس خاموش بوده و در این حالت فرمانش قفل می شود و پس از برخورد به کوه به عمق دره ای ۲۰۰ متری سقوط می کند و ۲۵ مسافرش کشته می شوند.

فرمانده انتظامی مازندران یادآور شد: این مسافران که تبعه کشور عراق بوده اند با دو دستگاه اتوبوس و به تعداد ۷۱ نفر راهی مازندران می شوند که در اتوبوس سانحه دیده ۴۴ سرنیشن وجود داشت.

سقوط اتوبوس

سقوط دو اتوبوس امسال در مازندران

مازندران در سال جاری شاهد سقوط دو دستگاه اتوبوس بود که حادثه اول ۴۰ روز قبل و در محور سوادکوه رخ داد و زائرانی که مسافران پرواز مشهد – ساری بودند به دلیل آنکه هواپیما موفق به فرود در فرودگاه دشت ناز نشده بود، پس از فرود در تهران با یک دستگاه اسکانیا راهی مازندران شده و در میانه راه دچار حادثه می شوند.

در این حادثه ۱۲ نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی می شوند و در نهایت نقص فنی علت بروز حادثه اعلام می شود.

و اینک نیز در آستانه چهلمین روز درگذشت سانحه دیدگان اتوبوس اول، بار دیگر اسکانیا و جاده های مازندران دست به دست هم می دهند و جان مسافرانشان را می گیرند تا دیوار بی اعتمادی به راههای نامناسب و خودروهای نامطمئن بلندتر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.