قدس آنلاین: رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که سه دولت اخیر موافق اجرایی شدن مدیریت یکپارچه شهری بوده اند، تصریح کرد: متاسفانه شهرداری ها به دلیل عدم تعیین تکلیف این لایحه زیان دیده اند.

زیان شهرداری ها از عدم تعیین تکلیف مدیریت یکپارچه شهری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بجنورد، مهدی چمران در جمع اعضای شورای شهر بجنورد اظهار داشت: با توجه به اینکه لایحه اجرای مدیریت یکپارچه شهری در سطح شهرها از دولت خاتمی تا کنون مورد نظر بوده است اما به دلیل مخالفت برخی از وزارتخانه های ذی ربط، این لایحه هنوز بلاتکلیف باقی مانده است.

چمران تصریح کرد: این در حالی است که عدم تعیین تکلیف این لایحه و اجرایی نشدن آن موجب زیان شهرداری ها و شوراهای شهر شده است.

به گفته وی، چگونگی تامین بودجه اجرای این طرح و نحوه اختصاص بودجه برای اجرای آن از مهمترین موضوعاتی هستند که باید تعیین تکلیف شوند و راهکاری برای آن در نظر گرفته شود.

وی همچنین به لایحه مدیریت برای شهرداری ها و شوراهای شهرها اشاره کرد و گفت: برای این لایحه کمیسیون و کمیته هایی تشکیل شده است تا به بررسی این لایحه بپردازند.

این مسئول تصریح کرد: در این لایحه، موادی در نظر گرفته شده است که برخی از این مواد از جمله انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم جای بحث دارد.

وی در ادامه چگونگی دست یابی شهرداری ها به درآمدهای پایدار را از مهمترین مشکلات شهرداری های کشور برشمرد و بیان داشت: مرکز تحقیقات شهرداری تهران بر این موضوع به مطالعه پرداخت و نتایج مطالعات را در قالب طرح تدوین و به وزارت کشور ارسال کرد و در حال حاضر نیز این طرح در دولت مطرح است.

وی همچنین با یادآوری این مطلب که طرح دست یابی شهرداری ها به درآمدهای پایدار می بایست در سال 61 مصوب می شد اما هنوز مصوب نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر شهرداری ها هرگونه که بخواهند اقدام به درآمدزایی می کنند.

چمران تاکید کرد: این در حالی است که درآمدهای پایدار برای شهرداری ها باید بر اساس روش های صحیحی امکانپذیر شود.

وی همچنین با بیان اینکه در گذشته تجمیع مالیات ها از مهمترین منابع درآمدی برای شهرداری ها بوده است که در برنامه پنجم توسعه، مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شد، افزود: در حال حاضر عده ای در تلاش هستند که سهم 40 درصد شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده را به 30 درصد کاهش دهند.

وی تصریح کرد: بودجه مالیاتی مهمترین منبع درآمدی پایدار برای شهرداری ها خواهد بود که دولت باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشد.

افزون بر این، رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در عین حال، شهرداران نیز باید بر اساس خلاقیت و تعامل با بخش خصوصی بتوانند درآمدهای بیشتری را برای شهرداری ها امکانپذیر کنند.

چمران درباره معضل سکونتگاه های غیر رسمی در شهرها نیز بیان داشت: مهاجرت روستاییان به شهرها موجب رشد این معضل شده است.

وی رونق کشاورزی، دامپروری و اشتغال در سطح روستاها را از مهمترین راهکارهای کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و گفت: درصورتیکه نرخ مهاجرت کاهش نیابد، شهرداران باید در سطح شهرها مناطقی را جاده بندی، خیابان کشی و قطعه بندی کنند تا اسکان مهاجران به صورت ضابطه مند انجام شود.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.