قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: اولین همایش جذب و توسعه سرمایه گذاری، صبح امروز با حضور مهندس خزاعی، حجه الاسلام ابوترابی فرد و استاندارِ خراسان رضوی و همچنین فعالان اقتصادی و کارآفرینان برتر در مشهد برگذار شد.

خراسان از نظرِ دارا بودن مدیران شایسته از پتانسیل قابل ملاحظه ای برخوردار است/  یکی از وظایف بخش خصوصی کاهش نرخ بیکاری است!

به گزارش قدس انلاین، مهندس مروج الشریعه، مشاور استاندار خراسان رضوی درباره ی اهداف این نشست گفت: این همایش برای تداوم راه های سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای همایش های تخصصی تر و با ارائه پروژه های قابل سرمایه گذاری در حوزه اقتصادی در سطح استان پیش بینی شده است و به این خاطر فرمانداران سرتاسر استان حضور دارند.

وی افزود: همایش جذب و توسعه سرمایه گذاری بر اساس نیازها و شرایط حاکم بر سطح استان برگزار شده است که در این بین اطاق بازرگانی با تلاش های خود نقش مهمی را در هر چه هدفمندتر برگذار کردن آن بر عهده داشته است تا بتوان به راهکارهایی عملی در پیشرفت اقتصادی استان دست یافت.

مروج الشریعه همچنین اشاره داشت: یکی از دغدغه های امروزه استان، الگو برداری و اجرای طرح های اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است. در این راستا تلاش برای اشتغال زایی یکی از محورهای این نشست است.

در ادامه استاندار خراسان رضوی ضمن اشاره به شعارِ سال بیان داشت: همدلی وهمزبانی و اتحاد تمامی افراد یکی از ارکان پیشرفت اقتصادی هر کشور محسوب می شود که می باید در این راستا با جدیت تمام و با طرح برنامه هایی هدفمند، مدیریتی شایسته اعمال شود.

رشیدیان خاطرنشان کرد: خراسان رضوی همسو با سیاست های دولت و قانونِ عبور از رکود اقتصادی دارای نقشی چشمگیر است. چراکه هم از نظر مذهبی و هم از نظر اقتصادی و از منظر ژئوپلوتیکی و نیز دارا بودن ظرفیت های تولیدی و همچنین دارار بودن مدیران شایسته از پتانسیل قابل ملاحظه ای برخوردار است.

وی همچنین افزود: یکی از کاربردهای بخش خصوصی بی شک بهره گیری از این نهادها در راستای کاهش نرخ بیکاری است. که این مهم بی شک نیازمند تعاملات دوسویه مدیران دولتی با مدیران ارشد بخش خصوصی است.

استاندار خراسان رضوی در زمینه بهره گیری از سرمایه گذاران خارجی گفت: تمام تلاشِ دست اندرکاران استان بر این قرار گرفته است که با بهره گیری از تمامیِ مسئولین ذی ربط و با توجه به ظرفیت های موجود، به شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد استان کمک شود که در این بین حتی از سرمایه گذاران خارجی استفاده خواهد شد.

دکتر خزاعی، معاون وزیر اقتصاد، دیگر سخنران این همایش ضمن اشاره به مثمر ثمر بودن این نشست گفت:  باید سعی شود تا با یک برنامه ریزی کوتاه مدت، با توجه به جایگاه خراسان رضوی همایش ها و کنفرانس هایی بسیار تخصصی تر و با حضور شخصیت های اقتصادی مطرح برگزار شود تا از نظرات آنان نیز چه در سطح استانی و چه در سطح ملی بهره گرفته شود.

وی همچنین بیان داشت: برای رسیدن به اهداف مطلوب و رشد اقتصادی خراسان،  تعیین یک نقشه راه در راستای تامین منابع مالی ضروری است. چرا که می بایست نیازهای استان از لحاظ سرمایه ای مشخص گردد. اما از آنجایی که متاسفانه تا کنون نقشه ای مدون و مشخص ترسیم نشده است. لذا تدوین نقشه ای نظام مند و عملیاتی و مستند راهی موثر در جهت پیشرفت اقتصادی چه در سطح استانی و چه در سطح ملی خواهد بود.

خزاعی همچنین افزود: یکی دیگر از راههای پیشرفت اقتصادی خراسان رضوی پایبندی به مبانی الگوی اقتصاد مقاومتی خواهد بود، از این رو امروزه می توان سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی را جهادی دانست که در برابر حربه های دشمنان ایران از ارزشی بی مانند برخوردار است، چنانکه به این موضوع فراوان در سخنان مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است.

در ادامه مهندس شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تغییرات سرمایه گذاری در چند دهه اخیر به ویژه در خراسان رضوی اظهار داشت: حوزه سرمایه گذاری در دهه های اخیر تغییر فراوانی داشته است.اگرچه هم خطرات و هم فرصت هایی را به دنبال دارد. در این بین کشورهایی موفق بوده اند که با پذیرش خطرهای احتمالی، از فرصت ها منطقی بهره برداری جسته اند.

وی همچنین افزود: متاسفانه باید اعلام کرد که امروزه اکثر سرمایه گذاران از فعالیت خود در داخل کشور رضایت چندانی ندارند که این امر حاصل حاکم شدن جو بی اعتمادی است. چنانکه یکی از دلایل رکود اقتصادی، عدم اعتماد از سوی سرمایه گذاران به دولت است. چراکه از سوی دولت وعده های فراوانی داده شده است، اما عملیاتی شدن آن بعضا رخ نداده است.

مهندس شافعی در این راستا عنوان کرد: حاصل این جو، به حاشیه رانده شدن ریشه داران اقتصاد کشور است که موجب رونق مسائل توسعه ای بوده اند. از این رو برای تغییر این شرایط می بایست همکاری ای دوسویه فی ما بین فعالان اقتصادی و دولت صورت پذیرد. که در آن بخش خصوصی می باید با قدرت عمل کافی، شفافیت و قانون مداری به اصلاحات اقتصادی بپردازد.

در بخش دیگر این همایش مهندس سلیمی از دیگر سخنرانان این نشست ضمن اشاره به موقعیت برجسته ایران در جهان و قرار گرفتن بر سر راه های مواصلاتی و دارا بودن جغرافیایی ممتاز بیان داشت: یکی از اموری که می تواند موجبات پیشرفت ایران را فراهم آورد، حضور گسترده ی بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است. چنانکه یکی از وظایف بخش خصوصی می تواند کاهش نرخ بیکاری در سطح جامعه باشد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران دلیل روی آوردن کشورهایی مانند چین برای سرمایه گذاری را موقعیت ممتاز ایران دانسته و تصریح کرد: کشور ما به دلیل دارا بودن تمامی نیازهای مد نظر برای سرمایه گذاران خارجی، یکی از اولین کشورهای جهان برای سرمایه گذاری می باشد. چراکه دارای پتانسیل هایی غیر قابل وصف است..

وی ضمن بیان این موضوع اشاره داشت:  این قابلیت ها را می توان با بهره گیری از بخش خصوصی توسط نیرو های بومی به بهره برداری رساند. اما متاسفانه همکاری های لازم با بخش خصوصی صورت نمی پذیرد. چنانکه در یک کشور مانند ترکیه، ثبت شرکت در آن تنها به مدت یک روز کاری زمان می برد، اما در ایران به دلیل موانع بسیار زیادی که بر سرِ راهِ کارآفرینان بخش خصوصی قرار داده می شود، این مدت مبدل به یک ماه می شود و این تنها گوشه ای از عدم همکاری نسبی با بخش خصوصی است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در بخش پایانی این همایش ضمن مفید دانستن نشست هایی از این دست بیان کرد: باید برای رسیدن به اقتصادی پویا، نقشه ی راهی طراحی شود و آن را بر مبنای ارزیابی صحیح فعالان اقتصادی مدون نمود که البته در طراحی آن می بایست به تنگناه ها و همچنین حدود اختیارات مدیران ارشد، با نگاهی جامع نظر افکند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اشاره داشت: در راه دستیابی به اقتصادی توسعه یافته می بایست این موضوع را نیز در نظر داشت که اختیارات مسئولین بعضا بسیار محدود است که گاه منشا مشکلات اقتصادی در این مسئله قرار دارد. از این رو به هر میزان در راستای افزایش اختیارات مدیران در زمینه فعالیت های اقتصادی و نیز انتخاب افراد شایسته در پست های مدیریتی تلاش شود، ثمره آن دست یابی به موقعیت های برتر خواهد بود. در این جهت استانداران موظف هستند تا با رصدِ دقیق ظرفیت های استان و بیان راهکارهای عملیاتی و نیز مشخص نمودن میزان هزینه های جاری و عمرانی به این جریان سرعت بخشند که البته این امر مستلزم ورود جدی بخش خصوصی به صحنه می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.