۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰
کد خبر: 288669

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه کشورمان به منظور انجام گفت‌وگو و مشورت پیرامون مسائل منطقه‌ای سفری کوتاه به عمان داشت.

بحث تمدید مذاکرات زودهنگام است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر اخیر ظریف به عمان، گفت: مسائل منطقه‌ای از جمله موضوعاتی است که جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه‌ای به آن دارد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه‌ای لزوم مشورت پیرامون مسائل منطقه و تبادل نظر در زمینه‌های مختلف احساس می‌شد به همین منظور تصمیم گرفته شد آقای ظریف سفر چند ساعته‌ای را به کشور همسایه و دوست خودمان داشته باشند و پیرامون بحران و جنگ در یمن و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با مسمومیت تعدادی از زائران عربستانی در مشهد و احضار سفیر کشورمان به دنبال این واقعه، گفت: جا دارد تا از حادثه‌ای که رخ داده است ابراز تاسف کنیم و با خانواده‌های درگذشتگان نیز ابراز همدردی می‌کنیم.

وی ادامه داد: از همان ساعت اولیه مقام‌های مسئول در کشورمان مساله را بررسی کردند و در حال حاضر هم در حال بررسی جزئیات و علت حادثه هستند تا با پیدا شدن علت، موضوع مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.

افخم تاکید کرد: دادستانی محترم اعلام کردند چند نفر بازداشت شده‌اند، مدارک و نمونه‌هایی از وضعیت مواد غذایی، هوا و سایر مدارکی که می‌تواند به شناسایی علت مسمومیت و دریافت علت مسمومیت کمک کند نمونه‌برداری شده است و موضوع به جدیت در حال دنبال شدن است. ما نیز امیدوار هستیم که نتیجه آن روشن شود. در هر حال واقعا جای تاسف دارد و امیدواریم که زائران محترم حرم امام رضا (ع) این ابراز همدردی ما را بپذیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: مهمانان و زائران خارجی جایگاه خوبی در کشورمان دارند و مهمان‌نوازی ایرانیان نیز شهره است و امیدوار هستیم که این رسیدگی‌ها هم کمک کند تا کوچک‌ترین ابهامی در این مساله باقی نماند و کاملا عادلانه به این موضوع رسیدگی شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای و تمایل برخی کشورها برای میزبانی این مذاکرات گفت:‌ نفس اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات حمایت می‌کنند و خواستار میزبانی آن هستند نکته ویژه‌ای نیست؛ چرا که بسیاری از کشورها از فراهم شدن زمینه‌های مختلف برای رسیدن به توافق جامع بین ایران و 1+5 حمایت کردند.

وی همچنین درباره مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در وین که از امروز چهارشنبه از سرگرفته می‌شود گفت:‌ کارشناسان دو طرف طی هفته گذشته در وین باقی مانده و کار را دنبال کرده اند. روند مذاکرات به طور تدریجی ادامه دارد تا برای موضوعات اختلافی راهکار پیدا شود.

افخم درباره تصویب طرح یک فوریتی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس درباره حفظ دستاوردهای هسته‌ای و لغو کامل تحریم‌ها گفت: این خبر را ما هم دریافت کردیم. جایگاه مجلس در بررسی و رسیدگی به هر موضوعی کاملا مشخص است و تردیدی در آن نیست . این موضوع باید مراحل و زمینه‌های خود را طی کند تا به صحن مجلس برسد. البته وزارت خارجه نظراتی دارد که در مشورت با نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون مطرح خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این که می خواهیم یک توافق خوب شکل گیرد شکی نیست و همه در همین چارچوب فعالیت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص اظهارات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی که به تکرار درخواست‌هایش برای حل سوالات و ابهامات باقی مانده پرداخته است گفت:‌ سخنان آقای آمانو تکراری است. البته یک مورد جدید در سخنان وی وجود دارد و آن این است که تعیین شدن زمانی برای پایان سوالات آژانس ( ابعاد احتمالی نظامی ) در نظر گرفته شود تا این موضوعات که مربوط به فعالیت های گذشته است و البته همواره از سوی ایران رد شده اند حل و فصل شود و این نکته مثبتی است.

وی ادامه داد: درباره سایر مسائل ما همواره گفته‌ایم در چارچوب معاهدات بین‌المللی حاضر به همکاری هستیم و باید با ایران مانند سایر اعضا برخورد شود. اقدامات ایران نیز در همکاری با آژانس متناسب با مقررات بین‌المللی است.

افخم گفت:‌ بیش از 10 سال است که این موضوعات در رابطه با ایران مطرح است و ما همکاری زیادی در این خصوص داشتیم و امیدواریم در یک جدول زمانی کوتاه به این موضوعات رسیدگی شده و پرونده بسته شود.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص زمان مورد نظر ایران برای بسته شدن سوالات باقی مانده با توجه به این که آمانو گفته است برای ماه ها به طول می انجامد اظهار کرد: من صحبت‌های آمانو با خبرنگاران را شنیده ام و خبرنگار می پرسد که تا پایان ژوئن امکان حل و فصل این سوالات وجود دارد که او پاسخ می‌دهد که تا پایان ژوئن امکان پذیر نیست.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سه کشور اروپایی اعلام کردند موضوع ابعاد احتمالی نظامی باید در چارچوب توافق حل شود، گفت: طرح موضوع پی ام دی جدید نیست و با شروع مذاکرات این بحث مطرح بوده و طرف‌های مذاکره‌کننده اهتمام دارند تا این موضوع خاتمه یابد. همچنین بر سر اینکه این موضوع باید بسته شود توافقاتی صورت گرفته است.

وی در رابطه با حل مسأله پی ام دی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا در چارچوب توافق جامع اظهار کرد: این موضوع هم در مذاکرات مربوط به توافق جامع مورد بحث است و باید به نتیجه برسد و هم در چارچوب مسئولیت آژانس نیز مورد توجه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه آمریکا احتمالا تحریم‌های غیرهسته‌ای شامل تحریم‌های مربوط به تروریسم، حقوق بشر را در توافق جامع لغو خواهدکرد گفت: سرفصل این گزارش را من هم دیده‌ام اما این مسأله فقط در حوزه رسانه مطرح شده و باید دید منابع رسمی درباره آن چه می‌گویند.

افخم همچنین درباره اوضاع یمن و کمک‌رسانی به مردم این کشور تصریح کرد: متاسفانه همکاری عربستان در رابطه با امداد رسانی و ارسال کمک های انسان دوستانه بسیار ضعیف است و حتی نهاد مسئول در سازمان ملل اعتراضاتی نسبت به این مسأله داشته است.

وی ادامه داد: امیدواریم موضوع یمن به سمت حل و فصل سیاسی حرکت کند . ایران نیز بر اساس طرحی که از همان ابتدا ارائه کرده است خواستار حل و فصل سیاسی موضوع است و از هرگونه گفت‌وگو میان گروه‌های یمنی بدون پیش‌شرط حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به مذاکرات ژنو در یمن که قرار است 24 خرداد برگزار شود با بیان اینکه ایران در این مذاکرات حضور ندارد، خاطرنشان کرد: از هیچ کشور خارجی برای شرکت در این مذاکرات دعوت نشده است و گفت‌وگو ها صرفا بین گروه‌های یمنی است و امیدواریم این مذاکرات بدون پیش شرط و با حضور همه طرف‌ها انجام شود. تعیین پیش‌شرط برای مذاکرات بین گروه‌های یمنی گفت‌وگوها سخت و آثار منفی بر فضای مذاکرات خواهد داشت. ایران به سهم خود مشوق راهکار سیاسی در این بحث است و حمایت ایران به معنای دخالت در مسأله یمن نیست. آنچه در فضای رسانه های عربی و برخی اظهارات دیده می‌شود فرافکنی است و کمکی به حل مسأله یمن نمی‌کند.

افخم تصریح کرد: پیش از تجاوز به یمن گفت‌وگوهای دیپلماتیک و سیاسی بین ایران و یمن برقرار بوده است و تبادل هیأت‌ها امری عادی و معقول است و هرگونه رفت و آمدی در همین چارچوب ارزیابی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه با وجود موضع صریح مقام معظم رهبری در رابطه با بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با برخی افراد شاهد هستیم مقامات آمریکایی همچنان بر موضع خود و در این باره پافشاری می‌کنند، اظهار کرد: مواضع ایران به طور صریح در عالی ترین سطح مطرح شده است و تغییر در این مواضع ایجاد نشده است. مذاکرات در جریان است و دو طرف سعی دارند راه حل‌هایی را برای حل این مسائل و مشکلات سعی دارند بیابند.

وی خاطرنشان کرد: تکرار برخی موضوعات ضمن آنکه برای فضا سازی جنگ روانی و تبلیغات است در فضای مذاکرات تاثیری ندارد و ما با حسن نیت تلاش داریم تا برای مسائلی از این قبیل راه حل پیدا شود.

افخم گفت: ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم هرگونه راه حل برای عبور از موضوعات هسته‌ای باید با تعهدات بین‌المللی منطبق باشد و خارج از آن برای ما قابل قبول نیست . ملاحظات ایران در مورد مسأله بازرسی ها امری کلی است که همه کشورها نسبت به آن با توجه به اینکه موضوع حاکمیتی شان است حساسیت دارند. بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان امری بسیار جدی است که درباره آن اعلام نظر کرده ایم و بر اساس استدلال قوی که ما برای نپذیرفتن این موضوع داریم همه طرف ها باید به دنبال راهکار های جایگزین باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درخصوص برخی اخبار درباره تمدید مذاکرات در پایان ضرب الاجل تعیین شده ( 10 تیر) اظهار کرد: بحث تمدید زودهنگام است و طرف ها تلاش دارند از زمان باقی مانده به بهترین نحو استفاده کنند و ایران کاملا فعالانه و متناسب با دیدگاه هایی که دارد از این زمان استفاده می‌کند در عین حال ما خواهان توافق خوب و عادلانه هستیم و محدودیت زمان چیزی نیست که بخواهیم به خاطر آن یک توافق خوب را تحت الشعاع قرار دهیم.سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر دستگیری یک شبکه خرابکاری ایرانی در بحرین پرسید ، با رد این خبر گفت: این موضوع پذیرفته نیست و از نظر ما مردود است. مسائل بحرین نباید با نگاه سیاسی ارزیابی شود بلکه باید با راه حل‌های مسالمت‌جویانه که زمینه مشارکت همه طرف‌ها را ایجاد کند پیگیری شود.

افخم درباره بحران سوریه و تحولات اخیر گفت: یکی از اشتباهات بزرگ در سوریه آموزش نظامی معارضان بود که آثار و تبعات بدی را به همراه داشت و صرفا به ترویج و گسترش تروریسم در منطقه انجامید و متاسفانه این مسأله همچنان دنبال می‌شود. ایران همیشه راهکار سیاسی را برای حل موضوع سوریه دنبال کرده است و امیدواریم گفت‌وگوهای گروه سوری به نتیجه‌ای قابل قبول برسد.

وی در رابطه با برخی اتهامات نسبت به ایران مبنی بر دخالت در امور سوریه گفت:‌ مقاومت مردم سوریه و تلاش ارتش مسائلی بوده است که سوریه را نگه داشته است و متاسفانه از سوی برخی این مقاومت و تلاش به عنوان حمایت کشورهای دیگر از سوریه مطرح می‌شود. اما اینها موضوعاتی بی اساس و فرافکنی است . دولت و ملت سوریه توان مقاومت را داشته‌اند و خواهند داشت و کمک های ما به این کشور صرفا انسان دوستانه بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حفاظت از نمایندگی سیاسی ایران در یمن با توجه به حملات عربستان به این کشور گفت:‌ در این رابطه تدابیر و دستورالعمل‌های حفاظتی اعمال شده و در حال اجرا است. متاسفانه در دو حمله هوایی که در نزدیکی سفارت ایران صورت گرفته ما نگرانی خود را در قالب یادداشت اعتراضی اعلام کرده‌ایم و کاردار عربستان را احضار کرده و توضیح خواستیم. همچنین در این رابطه گزارشی به شورای امنیت مبنی بر رعایت امنیت اماکن سیاسی داشتیم که این گزارش روز گذشته ارائه شده است.

وی درباره پیگیری وضعیت 19 ایرانی که به خاطر موضوع تحریم‌ها در کشورهای مختلف به ویژه در آمریکا دستگیر و زندانی شده‌اند گفت: بخش کنسولی ما موضوع دستگیری ایرانیان در رابطه با تحریم‌ها را دنبال کرده و در برخی موارد این افراد آزاد شده‌اند که تا ماه گذشته تعداد افراد آزاد شده 13 نفر بوده اند و تلاش داریم افراد دیگر نیز از زندان آزاد شوند و این موضوع در دست بررسی است.

افخم خاطر نشان کرد: تحریم ها امری ضد انسانی، نامشروع و غیرقانونی است و دستگیری این افراد نیز اقدامی غیرقانونی است امیدواریم هر چه زودتر آن‌ها نیز آزاد شوند.

وی در رابطه با تمدید فعالیت هیأت نظارت بر تحریم‌های ایران در شورای امنیت تا جولای 2016 گفت:‌ این کمیته مسئول گزارش دهی در مورد اجرای تحریم‌ها بوده و دوره زمانی فعالیت‌هایش تمدید شده است. چنانچه توافق احتمالی پس از مذاکرات به دست آید همه سازوکارهای مربوط به اعمال تحریم‌ها و ابزار مرتبط با آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی همچنین در رابطه با حمایت فرانسه از رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: اقدامات ضد بشری و کودک‌کش رژیم صهیونیستی برای همگان محرز است و حمایت یک سویه از این رژیم قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تفاهم‌نامه همکاری تجاری و اقتصادی میان ایران و روسیه اظهار کرد: این تفاهم‌نامه در مسیر تکمیلی خود قرار دارد و تا نهایی شدن آن راهی نمانده است و چنانچه کامل شود دوره جدیدی از همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه خواهیم داشت.

افخم در پاسخ به اینکه با انتخابات اخیر پارلمانی در ترکیه و تغییر پیش‌شرط‌ها نسبت به این کشور همکاری‌های سه جانبه بین ایران و ترکیه و آذربایجان به چه شکل خواهد بود، گفت:‌ همکاری‌ها بر اساس اصول خاص و اراده سیاسی کشورهاست و این همکاری‌ها قطعا ادامه خواهد داشت چرا که ابعاد متنوعی را در بر می گیرد. انتخابات پارلمانی ترکیه با مشارکتی خوب و بالا همراه بوده و مردم این کشور همواره نسبت به سرنوشت خود اهتمام ویژه دارند و امیدواریم روابط دو کشور هر چه بیشتر گسترش یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موضوع پروتکل الحاقی و دیدگاه مجلس شورای اسلامی درباره آن تاکید کرد: بحث پروتکل از وظایف و اختیارات مجلس است و دولت در این چارچوب نیز دارای اختیاراتی است اما درباره تصمیم و اجرای ( موقت ) آن مجلس نظر می‌دهد و بر همان اساس دولت مسأله را دنبال می‌کند.

افخم درباره ارسال کمک‌های انسانی به یمن از طریق اعزام کشتی به جیبوتی گفت:‌ مسئول دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه نهاد ذی‌ربط سازمان ملل است و همه کشورها برای ارسال کمک‌هایشان با این نهاد و صلیب سرخ در ارتباط هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی‌ هم‌چنین در پاسخ به سؤالی در خصوص انگشت‌نگاری و اسکن چشم از تیم‌های فوتبال ایران در عربستان گفت: نماینده ایران در جده اقداماتی را در این خصوص صورت داده و موضوع را با نهادهای مسوول صورت داده و نقطه نظرات و نگرانی خود را نسبت به این مساله از کانال‌های سیاسی اعلام کرده است. این اقدام کار پسندیده‌ای نبود و صحنه ورزش صحنه‌ای نیست که درگیر موضوعات سیاسی شود.

او درباره برنامه حضور وزیران خارجه ایران و 1+5 در مذاکرات تیرماه اظهار کرد که هنوز برنامه‌ای برای دیدار وزیران تنظیم نشده و مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.