یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اعلام آمادگی گروهی از سرمایه گذاران اروپایی برای استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه، گفت: بازدید این هیات نشانه مثبت و امید به کاهش و رفع تحریم ها است.

استقبال اروپایی ها از بازار سرمایه، نشانه امید به رفع تحریم هاست

به گزارش قدس آنلاین، محمد اسکندری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه گفته می شود در مرحله نخست، سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی این گروه در ایران، پس از لغو تحریم ها قطعی شده است، افزود: 300 میلیون یورو عدد بسیار خوبی برای بازار ما محسوب می شود.

وی با بیان آنکه اینها نمونه ای از پتانسیل هایی است که می تواند تبدیل به سرمایه گذاری واقعی شود، افزود: در صورت رفع تحریم ها ارقامی بسیار بیشتر از اینها وارد بازار سرمایه و کلا اقتصاد ایران خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی افزود: این اقدامات نشانه این است که سرمایه گذاری خارجی در یک مقیاس قابل قبولی می تواند وارد اقتصاد شود تا رونق را به اقتصاد ما بازگرداند.

وی افزود: گروهی که از بازار سرمایه بازدید کردند، نمایندگان تعدادی از برترین شرکت های سرمایه گذاری اروپایی هستند که در مدت اقامت خود در ایران فرصت های متنوع سرمایه گذاری در بازار سرمایه را در دوران بعد از تحریم بررسی خواهند کرد.

اسکندری افزود: به اذعان این هیات؛ سرمایه گذاری بورس تهران به لحاظ شفافیت، قابل مقایسه با سایر بورس های منطقه خاورمیانه نیست و از لحاظ استاندارد های بین المللی نیز برای فعالیت سرمایه گذاران خارجی در سطح بالایی قرار دارد.

وی با اشاره به جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه گذاران خارجی، گفت: دلیل جذب شرکتهای خارجی این است که قیمت ها در بازار سرمایه پایین است و نرخ های سودی هم که در ایران پرداخت می شود با فزض ثبات نرخ ارز، نسبت به کشورهای دیگر بالاتر و از جذابیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس بازار سرمایه، افزود: بحثی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه وجود دارد به نام اقتصاد نوظهور که این مقوله در ادبیات سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته سبب می شود آنها هر از گاهی کشوری را کشف و در آنجا سرمایه گذاری کنند زیرا همواره بازدهی خوبی هم می گیرند.

وی ادامه داد: بحث سرمایه گذاری این شرکتها در ابتدا و در میان مدت به نفع اقتصاد کشور است و حتی قبل از پیشنهاد 300 میلیون یورویی، یک سرمایه گذار انگلیسی عددهای خیلی بالاتر را برای ورود به بازارسرمایه پیشنهاد داده بود.

اسکندری گفت: چنین سرمایه گذارانی در بازدیدهای خود، پتانسیلی ارایه می دهند اما باید زمینه مناسب برای آنها فراهم شود تا این پتانسیل ها تبدیل به سرمایه گذاری شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همین که احساس شود منعی برای سرمایه گذاری ها به واسطه تحریم ها وجود ندارد؛ هیات های ایرانی نیز می توانند در کشورهای دیگر برای انتقال تکنولوزی و سرمایه به کشورهای دیگر سفر کنند و هیات سایر کشورها نیز با ورود به بازار ایران، زمینه های سرمایه گذاری را فراهم کنند.

وی یادآور شد: البته همانطور که سرمایه گذاری این کشورها برای بازار ما مفید است، باید در نظر داشت که بعضا پیش می آید که با خروج این شرکت ها، مشکلاتی هم ایجاد خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ مدیران ۹ شرکت بزرگ سرمایه گذاری اروپایی با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت های بازار سرمایه ایران، روز دوشنبه ۱۸ خرداد از تالار معاملاتی بورس تهران بازدید و تنوع در این بازار را از مولفه های بسیار جذاب آن ارزیابی کردند.

حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز در حاشیه این بازدید با تاکید بر اینکه پتانسیل های خوبی برای حضور سرمایه گذار خارجی در کشور فراهم شده است، افزود: مدیران صندوق ها برخی از موانع سرمایه گذاری شامل نقل و انتقال پول را مطرح کردند که با توجه به توافقات پیش رو و برداشته شدن محدودیت ها در سیستم بانکی و همچنین در صورت فعالیت بانک های خارجی، این موانع برطرف می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.