مجموعه‌ای از نفیس‌ترین قالی‌های بافت مناطق گوناگون شهری، روستایی و عشایری ایران، از دوره صفویه تاکنون در موزه فرش آستان‌قدس‌رضوی، ...

قالی‌های دوره صفویه در موزه فرش آستان‌قدس‌رضوی

 نمایی چشم‌گیر از هنر و فرهنگ اسلامی ایرانی را به نمایندگی از صنایع دستی ایران به نمایش گذاشته است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، مسؤول موزه فرش این سازمان، با بیان اینکه در حال حاضر 102 تخته فرش نفیس از مناطق گوناگون کشور از میان 650 تخته فرش این موزه، درحال نمایش است، اظهار داشت: این فرش‌ها نمونه‌ای از مهمترین و جهانی‌ترین صنایع دستی ایران است و هر کدام بیان کننده هنر و فرهنگ مناطقی از ایران می باشد که در این موزه در معرض نمایش قرار دارد.

محمد تاجی، با بیان این که موزه فرش آستان‌قدس‌رضوی به همراه موزه فرش تهران، تخصصی‌ترین و گسترده‌ترین موزه‌ فرش در دنیا به شمار می‌روند، اظهار داشت: در این موزه فرش‌هایی منحصربه‌فرد از دوره صفویه تا معاصر به نمایش گذاشته شده که برخی از آن‌ها در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است.

وی مجموعه قالی‌های پرده‌ای، کتیبه‌ای و تصویری را از جمله قالی‌های موجود در این موزه خواند و اظهار داشت: از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این موزه نمایش قالی‌هایی همچون پرده‌ای و قالی‌های دوره صفوی است که برای استفاده در حرم مطهر بافته شده و پس از سال‌ها استفاده در حرم مطهر، به موزه منتقل شده است.

محمد تاجی، همچنین از "قالی افشان شاه‌عباسی گلابتون‌دار» بافت مشهد و متعلق به دوره صفویه (اواخر قرن 10 هجری شمسی)، به عنوان یکی از نفیس‌ترین فرش‌های قدیمی و بزرگ‌پارچه این موزه یاد کرد و شاه عباس اول صفوی را وا قف احتمالی آن به حرم مطهر دانست. وی افزود: قالی محرابی تصویری «هفت‌ شهر عشق» بافت اصفهان، از نفیس‌ترین قالی‌های دوره معاصر این موزه است که توسط استاد جعفر رشتیان و استاد محمود فرشچیان طراحی و توسط یدا... صفدرزاده حقیقی تولید و اهدا شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.