یک مقام آگاه گفت: یکی از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو قصد دارد به بهانه بازسازی تلمبه‌خانه‌های آب در تهران یک خرید چند میلیاردی پمپ آب از شرکت زیمنس آلمان بدون برگزاری مناقصه و فراخوان از سازندگان داخلی این پمپ‌ها انجام دهد.

تلاش برای واردات گسترده پمپ آب خارجی بدون مناقصه و با وجود تولید باکیفیت داخلی
 
 
  •  

یک مقام آگاه در وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: علی‌رغم تاکید مکرر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی در زمینه استفاده از توان سازندگان داخلی، یکی از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو قصد دارد به بهانه بازسازی تلمبه‌خانه‌های آب در تهران یک خرید چند میلیاردی پمپ آب از شرکت زیمنس آلمان بدون برگزاری مناقصه و فراخوان از سازندگان داخلی این پمپ‌ها انجام دهد.

وی افزود: مذاکره با زیمنس برای خرید بدون مناقصه این پمپ‌ها در حالی انجام می‌شود که سازندگان داخلی بسیار توانمندی در این زمینه در کشور وجود دارند.

این مقام آگاه ادامه داد: گفته می‌شود نقش برخی افراد در سفارت ایران در آلمان و همچنین بعضی دلالان شناخته شده برای واردات این پمپ‌ها پررنگ است و ظاهرا وزیر نیرو نیز به درستی در جریان این خرید گسترده قرار داده نشده است.

به گزارش فارس، خرید پمپ آب از زیمنس در حالی انجام می‌شود که این شرکت سابقه به شدت بدی در فروش تجهیزات بسیار پیشرفته‌تر از پمپ‌های آب به ایران در شرایط تحریم دارد. چنانکه این شرکت پس از فروش توربوکمپرسورهای پیچیده پالایشگاه آبادان به ایران علیرغم آنکه بر اساس قرارداد لیسانس باید راه‌اندازی اولیه این واحد را بر عهده می‌گرفت از این کار به بهانه تحریم سر باز زد. به همین دلیل در زمان راه‌اندازی این تجهیز پیشرفته که برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت همزمان با افتتاح واحد کت‌کراکر جدید پالایشگاه آبادان با حضور رئیس‌جمهور وقت، این واحد دچار حادثه و اتش‌سوزی شد.هرچند متخصصان داخلی بالاخره توانستند در نهایت بدون کمک زیمنس این واحد را راه‌اندازی و بنزین با کیفیت‌تری در پالایشگاه قدیمی آبادان تولید کنند.

این گزارش حاکی است، پیش از این رضا شهرستانی عضو انجمن فولاد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به مستندسازی‌‌های صوری که برای واردات تجهیزات خارجی مشابه تولید داخل انجام می‌شود، گفته بود: «رانت موجود در دریافت وام‌های ارزی و حق کمیسیونی که شرکت‌های دولتی در خرید تجهیزات خارجی دریافت می‌کنند، واردات را جایگزین داخلی‌سازی کرده است.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.