گروه سیاسی -آرش خلیل خانه - رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه قدس تأکید کرد: آنجا که بحث معیشت مطرح است، معیار برای ما همچنان جیب مردم است.

معیار تورم برای دولت همچنان جیب مردم است

خبرنگار قدس در نشست خبری رئیس جمهور که دیروز و در آستانه سالگرد پیروزی انتخاباتی دکتر روحانی برگزار شد، از رئیس جمهور پرسید: شما در نخستین نشست خبریتان در کسوت رئیس جمهور تأکید کردید که معیار تورم برای ما، جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، این روزها که افزایش قیمت بنزین و حذف برخی یارانه بگیرها اتفاق افتاده است، آیا همچنان معیار تشخیصتان جیب مردم است یا آمارها؟

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش گفت: ما قیمت اجناس را روزانه می‌گیریم و من هفته‌ای یکی دو بار این قیمتها را می بینم و باز هم می گویم معیار برای ما، همچنان جیب مردم است. اکنون بازار به ثبات و آرامش رسیده و نوسان قیمتها دیده نمی‌شود. البته تورم 15 درصد است، یعنی قیمتها 15 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه تلاش دولت این است که زندگی مردم بهتر شود، گفت: ما 10 میلیارد دلار در زمینه درآمدهای نفتی کسری داریم و به همین دلیل بحث خروج از رکود را مطرح کرده و لایحه آن را به مجلس داده و مجلس هم آن را تصویب کرده است. ما همچنین آیین نامه ‌های صرفه جویی در هزینه ها را تصویب کرده‌ایم. با وجود همه کسری‌ها در سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی پرداخت کردیم که در سال 91 این رقم بین 12 تا 13 هزار میلیارد تومان بوده است. رئیس جمهور افزود: ما در زمینه بهبود زندگی و رفاه مردم تلاش می کنیم. اکنون نیز حضور مردم در زمینه اقتصادی نسبت به گذشته بیشتر شده و در طول 22 ماه گذشته هشت هزار واحد صنعتی نیمه تمام تکمیل شده است.

 اما ما یک مشکل بزرگ یعنی اشتغال داریم. ما تا رونق اقتصادی ایجاد نکنیم، اشتغال ایجاد نمی‌شود و دغدغه اصلی ما ایجاد اشتغال است. البته 550 هزار شغل ایجاد شده، اما در مقابل شغلهایی هم از بین رفته است. هدف بزرگ ما ایجاد اشتغال برای جوانان است.

 

  در پی اتلاف وقت نیستیم

رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با حضور خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه تأکید جمهوری اسلامی ایران بر پذیرش توافق خوب است و در حال حاضر تا چه اندازه با این توافق خوب فاصله داریم و اینکه چقدر امکان تحقق آن وجود دارد، توضیح داد: همه تلاش ما این است که به توافقی عزتمندانه با تأمین حقوق ملت بزرگ ایران برسیم، البته با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است.

روحانی با تأکید بر اینکه ما در این مذاکرات کاملاً جدی هستیم، گفت: ما دنبال تلف کردن وقت و خریدن زمان به هیچ عنوان نیستیم و خود را محصور زمان نمی بینیم و البته عجله ای نداریم، اما از هر فرصت و امکانی برای دستیابی به توافق استفاده می کنیم.

 

 به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم

خبرنگاری در مورد واکنش دولت به لغو گسترده کنسرتها در یک سال گذشته پرسید. روحانی با بیان اینکه از نظر ما مرجع، قانون است، گفت: وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده است، دخالت دیگران در این امور شایسته نیست. رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم، تصریح کرد: اگر اجتهاد را به عهده حوزه بگذاریم و همه در چارچوب قانون خود را ملتزم به قانون بدانیم و هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند، مجوزش مورد احترام باشد، قانون به اجرا در می آید.

روحانی تأکید کرد:از نظر ما وقتی مجوز قانونی صادر می‌شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاهی که قانونی حق ندارد، آن را لغو کند، کاملاً نادرست است و در مواردی که قوه قضاییه وارد می‌شود باید توجیه قانونی برای ورود قوه قضاییه وجود داشته باشد.

 

 حق نشاط جامعه، محترم است

روحانی در پاسخ به پرسشی دیگر با بیان اینکه در زمینه مسایل فرهنگی، امام(ره) یک بن بست را باز کردند،‌ گفت:‌ در آغاز انقلاب خیلی‌ها می گفتند، خانمها نباید شعار بدهند، چون اشکال دارد، اما امام خمینی(ره) در پاریس موضعگیری صریحی نسبت به این امر داشتند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش زنان در جامعه گفت: وقتی خانمها می‌خواهند رأی دهند، همه خم می‌شویم و احترام می‌گذاریم و می‌گوییم، فرصت برابر وجود دارد، اما از انتخابات که می‌گذریم، انگار رأی و عقیده ما عوض می‌شود.

وی ادامه داد: خانمها به دین و فرهنگشان،‌ عفت، حجاب و چارچوبهای قانونی معتقدند و به آنها احترام می‌گذارند. ما نباید تصور کنیم که ما می خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدای نکرده خانمها می‌خواهند بر عکس قوانین اسلام، حرکتی داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: ما باید حق نشاط و شادی در چارچوب موازین دینی را برای همه محترم بشناسیم.

 

 تحریمها هیچ گاه موفق نبوده است

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که منظور شما از وابستگی آب خوردن مردم به رفع تحریمها چیست؟ گفت: در گذشته و در یک دوره هشت ساله 720 میلیارد دلار صرف واردات به کشور شد و کشور کاملاً متکی به بیرون بود و همین واردات هم علامت لازم برای تحریمها را داد. اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد و ما به خودمان متکی می‌شدیم و نه دلارهای نفتی، این فشارها به کشور وارد نمی‌شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: البته تحریمها هیچ گاه موفق نبوده و به اهداف خود نرسیده، اما مؤثر بوده است. ما باید بین موفقیت تحریمها و مؤثر بودن آنها فاصله بیندازیم. تحریمها می‌خواست ما را تسلیم کند، اما موفق نشد، ولی مشکلاتی برای ما درست کرد. البته مدیریت ناصحیح تأثیر بیشتری از تحریمها برای ما داشت، اما نباید بگوییم، تحریمها هم بی تأثیر بود.

روحانی تأکید کرد: ظلم بزرگ این است که می‌خواهند دروازه‌های ما را ببندند و اجازه صادرات و واردات را ندهند. ظلم تحریمها باید برداشته شود.

 

 به حقوق همه شهروندان حساس هستم

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش فایننشال تایمز درباره پیگیری وضعیت جیسیون رضاییان توسط رئیس جمهور گفت: من به عنوان رئیس جمهور ایران، مجری قانون اساسی هستم و نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانیان و کسانی که تابعیت غیرایرانی داشته، اما در ایران زندگی می کنند، حساس هستم. مواردی که به اطلاع من می رسد نسبت به حقوق افراد، من آنها را پیگیری می کنم. موضوعی را که شما مطرح کردید، از آنچه وظیفه دولت است، مستثنا نیست.

روحانی با اشاره به اینکه ما اجازه نمی‌دهیم اسرار کشور به بهانه اجرای پروتکل الحاقی در دست دیگران قرار گیرد، گفت: ما عضو کنوانسیون شیمیایی هم هستیم، آنجا هم دسترسی‌هایی وجود دارد، ولی ما اسرار کشور را حفظ کرده‌ایم. ما اجازه نمی‌دهیم اسرار فناوری های ما به دست دیگران بیفتد. ما پروتکل الحاقی را اجرا می کنیم و ثابت می کنیم اتهامات بی اساسی که در زمینه ساخت بمب اتم به ما نسبت داده شد، 
بی اساس است.

 

 نهادهای «خصولتی» مانع تحقق اصل 44

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار جهان اقتصاد در مورد میزان تحقق اهداف سیاستهای کلی اصل 44 و آمارهای اقتصادی اعلام شده از سوی دولت و تأثیر آن بر روی بورس و زندگی مردم گفت:‌ اجرای سیاستهای اصل 44 بسیار مهم است و رهبری از آن با عنوان انقلاب اقتصادی یاد کردند.

روحانی با اشاره به اینکه اساس سیاستهای کلی اصل 44 این بود که مدیریت را در اقتصاد به بخش غیر دولتی بدهیم، تصریح کرد: متأسفانه نهادهایی که نمی شود گفت، خصوصی هستند یا دولتی و معروف به «خصولتی» شده‌اند، در اصل 44 نگذاشته‌اند همه اهداف مورد نظر اجرا شود، پس تلاش دولت این است که سیاستهای کلی اصل 44 به خوبی اجرا شود و در چارچوب قانون تخلفی اتفاق نیفتد.

 

 شورای عالی امنیت کسی را ممنوع التصویر نکرده است

روحانی درباره اقدامهای گروه های افراطی واخلال در سخنرانی ها تصریح کرد: ما اول اینکه باید این افرادرا نصیحت و جذب کنیم و به آنها بگوییم، هدف 24 خرداد 92 این بود که مردم آمدند و گفتند، افراط و تفریط نباید باشد و در همه کارها قانون ملاک باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع التصویری کسی که هشت سال سابقه ریاست جمهوری دارد، مصوبه ای داشته است ، گفت:‌ اینکه شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع التصویر یا ممنوع الخبر کرده، کاملاً دروغ است.

شورای امنیت ملی هیچ مصوبه ای در این زمینه ندارد و اگر کسی هم این را به شورای امنیت ملی انتساب داده، خلاف کرده و باید طبق قانون مورد مجازات قرار گیرد.

 

 در عراق، فعالیت مستشاری داریم

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روسیه الیوم درباره سیاست ایران برای مقابله با داعش در عراق گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسایل منطقه‌ای تغییری نکرده، تعهد ما این است که برای حفظ امنیت و ثبات منطقه به کشورهای همسایه کمک کرده و اگر آنها درخواست کمکی دارند، به یاری آنها برویم، بخصوص در مقابله با تروریسم، زیرا مقابله با تروریسم را وظیفه مهم خود و سایر کشورها می‌دانیم. رئیس جمهور تأکید کرد:‌ما در عراق و سوریه پایگاه نظامی نداشته و فقط فعالیت مستشاری داریم. هدف اصلی هم مقابله با تروریسم است. البته در سوریه می خواهیم مشارکت مردم و دموکراسی بیش از پیش اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها، با تشکر از اصحاب رسانه اظهار کرد: من بسیاری از آمار و ارقام را در این گفت‌وگو اعلام نکردم، چون سالگرد دولت نزدیک است و ما در پایان مرداد یا اوایل شهریور مصاحبه‌ دیگری خواهیم داشت و در آنجا من و همکارانم درباره فعالیتهای دولت در دو سال گذشته گزارشی ارایه 
خواهیم داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    بهترین سوالی که خبرنگاران از رییس جمهور پرسیدن همین سوال خبرنگار روزنامه قدس بود که متاسفانه رییس جمهور دوباره جواب درست حسابی به این سوال ندادن
  • جوادي IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    ما به جيب لاغر و نحيفمان كه نگاه مي كنيم نمي دانيم محصول تورم است يا ضد تورم ! فقط مي دانيم كه جيب ملت اصلا متورم نيست اين يعني اينكه جلوي تورم حداقل در جيب ، گرفته شده است !
  • مشهدی IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 0
    خداروشکر که جیب مردم دیگه تورم ندارد و فقط هوا متورمشده است
  • نگرون IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    0 0
    بزارید پول تو جیبمون هر چی هست بمونه بقیش پیش کش ما با اسلام شاداب سر زنده وبر قرار هستیم پس متزلزلش نکنید